Lufthansa, Air France- KLM: Πού ποντάρουν για τη φετινή χρήση
shutterstock
shutterstock

Lufthansa, Air France- KLM: Πού ποντάρουν για τη φετινή χρήση

Οι απεργίες και οι ματαιώσεις πτήσεων μεγάλωσαν τις ζημιές της Lufthansa και της Air France-KLM το πρώτο τρίμηνο, αναγκάζοντας τους δύο αεροπορικούς ομίλους να στραφούν σε περικοπές κόστους. Οι πρώτοι μήνες της χρονιάς είναι παραδοσιακά αδύναμη περίοδος για τους αερομεταφορείς. Για τους δύο τοπ αεροπορικούς ομίλους της Ευρώπης ήταν ιδιαίτερα δύσκολοι καθώς αντιμετώπισαν απεργίες και στην περίπτωση της Air France-KLM πεσμένη ζήτηση στις πτήσεις cargo.

Kαι οι δύο όμιλοι, ωστόσο, προσβλέπουν σε μία δυνατή καλοκαιρινή περίοδο. Οι κρατήσεις είναι ενθαρρυντικές και το ρίσκο νέων απεργιών μηδαμινό μετά τις συλλογικές συμφωνίες που έκλεισαν με τους εργαζομένους.

Η Air France-KLM θα σφίξει τις δαπάνες για το υπόλοιπο της χρονιάς και θα παγώσει τις προσλήψεις. Σε παρόμοιο μήκος κύματος και η Lufthansa που θα παγώσει νέα πρότζεκτ και θα μειώσει τα λειτουργικά κόστη.

Ο γερμανικός όμιλος ξόδεψε 350 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο, αφού συμφώνησε υψηλότερες αμοιβές για το προσωπικό αλλά και για την κάλυψη του κόστους ματαιωμένων πτήσεων.

Νωρίτερα τον Απρίλιο η Lufthansa αναθεώρησε τις προοπτικές για τη φετινή χρήση προς τα κάτω με τη μετοχή της να παίρνει την κατιούσα στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Προέβλεψε ότι τα κέρδη το δεύτερο τρίμηνο θα είναι χαμηλότερα απ' ό,τι στο αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο.

Τα αποτελέσματα των δύο ομίλων δείχνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες συνεχίζουν να δυσκολεύονται από υψηλότερα κόστη παρά την ανάκαμψη της ζήτησης μετά τα lockdown της πανδημίας COVID-19.

H Air France-KLM δεν αναθεώρησε τις προβλέψεις της για το 2024 αλλά προειδοποίησε ότι τα κόστη θα είναι αυξημένα κατά 2% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο.

Οι μετοχές των δύο αεροπορικών ομίλων είναι μεταξύ αυτών με τις χειρότερες αποδόσεις στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών φέτος. Πάντως, και οι δύο ευελπιστούν ότι η καλοκαιρινή ζήτηση θα βοηθήσει στο να αναπληρωθούν οι πρόσφατες ζημιές καθώς η Ευρώπη αναμένει μία από τις πιο δυνατές σεζόν φέτος μετά την πανδημία.

Σε αυτό θα συμβάλλει και το γεγονός ότι οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας έχουν συμφωνηθεί και στους δύο ομίλους και δεν αναμένονται νέες απεργιακές κινητοποιήσεις για το υπόλοιπο της χρονιάς.

Η Lufthansa ελπίζει να αναπληρώσει τις ζημιές που υπέστη λόγω των απεργιών στο δεύτερο εξάμηνο. Προβλέπει ότι η καλοκαιρινή περίοδος θα είναι δυνατή με τις κρατήσεις να είναι αυξημένες 16% από την ίδια περίοδο πέρυσι. Όπως ανέφερε σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Carsten Spohr «οι πληρότητες στα αεροπλάνα μας παραμένουν υψηλές. Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο, θα έχουμε άλλη μία δυνατή καλοκαιρινή περίοδο.»

Παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι η ζήτηση από την Κίνα ανακάμπτει με πιο αργούς ρυθμούς απ' ό,τι αναμενόταν. Οι λειτουργικές ζημιές στον γαλλο-ολλανδικό όμιλο διευρύνθηκαν στα 489 εκατ. ευρώ από 306 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα ρευστά διαθέσιμα μειώθηκαν κατά 600 εκατ. ευρώ από 9,9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023.

Στη Lufthansa οι λειτουργικές ζημιές αυξήθηκαν στα 849 εκατ. ευρώ από 273 εκατ. στο περυσινό πρώτο τρίμηνο. Οι εποπτικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετέθεσαν την προθεσμία της απόφασής τους για την πρόταση εξαγοράς που έχει συμφωνήσει η Lufthansa με την ιταλική κυβέρνηση για την κρατική ΙΤΑ Airways στις 13 Ιουνίου. Ο γερμανικός όμιλος έχει προσφέρει παραχωρήσεις για να εξασφαλίσει το πράσινο φως της ΕΕ για την εξαγορά.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Corriere della Sera, η Lufthansa και η ΙΤΑ προτίθενται να παραχωρήσουν 11 slot στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου για να ικανοποιήσουν τις εποπτικές αρχές. Η Lufthansa θέλει να αποκτήσει μερίδιο 41% στην ΙΤΑ, τη διάδοχο της Alitalia.