Συμπληρώνονται δύο αιώνες από την «έξοδο» του Λόρδου Βύρωνα στο Μεσολόγγι. Την ημέρα θανάτου του ποιητή, 19 Απριλίου 1824, η ιερή πόλη τιμά τον ποιητή με μια μεγάλη, αφιερωματική έκθεση στο κτίριο που φέρει το όνομά του. Το αφιέρωμα είναι καρπός της γόνιμης συνεργασίας ανάμεσα στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και τη Βυρωνική Εταιρεία, ενταγμένο στο πρόγραμμα των εορτών Εξόδου του Δήμου Μεσολογγίου για το 2024.
Αφιερωμένη εξολοκλήρου στην προσωπικότητα του Λόρδου Βύρωνα και στη σχέση του με την Ελλάδα, η ανάπτυξη της έκθεσης χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες.
Ένα χρονολόγιο με τους κυριότερους σταθμούς της ζωής και του έργου του Βύρωνα υποδέχεται τον επισκέπτη κατά την είσοδό του στο Μουσείο. Η πρώτη ενότητα εστιάζει στα νεανικά χρόνια του ποιητή, στη ζωή του στην Αγγλία και στο πρώτο ταξίδι του στην Ελλάδα, σε πρόσωπα που συνάντησε και τόπους που επισκέφθηκε.
Το Αββαείο του Νιούστεντ, προγονικό κτήμα των Μπάιρον. Χαλκογραφία του Έντουαρντ Φίντεν (1833). Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου. Πηγή φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Η δεύτερη ενότητα εστιάζει στη μετέπειτα σύνδεσή του με το ευρωπαϊκό φιλελληνικό κίνημα, τις σχέσεις του με την Ελληνική Επιτροπή του Λονδίνου, την έλευση και παραμονή του στην επαναστατημένη Ελλάδα μέχρι τον θάνατό του. Επιπλέον, στην ενότητα αυτή γίνονται εκτενείς αναφορές στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού φιλελληνικού κινήματος και σε κομβικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, τα οποία επηρέασαν την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη υπέρ του Αγώνα των Ελλήνων, όπως η Έξοδος του Μεσολογγίου.
Ο λόρδος Μπάιρον με την περικεφαλαία του. Λιθογραφία του Adam Friedel. Φέρει την αναφορά ότι η σύνθεση βασίζεται σε σχέδιο εκ του φυσικού, του κόμη Δημητρίου Δελλαδέτσιμα (Κεφαλονιά, 1823). Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου. Δωρεά Βασιλείου Βλαχόπουλου. Πηγή φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Αφιερωμένη στην επιρροή της ποίησής του στο ευρύτερο κίνημα του Ρομαντισμού και στους φανταστικούς ήρωες που δημιούργησε και με τους οποίους ταυτίστηκε είναι η τρίτη ενότητα. Παρουσιάζονται τα έργα του που έχουν αναφορές στη σύγχρονή του Ελλάδα και επέδρασαν στην ενίσχυση του φιλελληνικού αισθήματος στην Ευρώπη, αλλά και ο εξοπλισμός που ο ίδιος έφερε μαζί του στην Ελλάδα με την πρόθεση να πολεμήσει και να δοξαστεί στο πεδίο της μάχης.
Κρεβάτι εκστρατείας από λεπτό υφασμάτινο στρώμα σε σιδερένια πτυσσόμενη βάση, το οποίο χρησιμοποιούσε στα ταξίδια του ο λόρδος Μπάιρον. Το έφερε μαζί του στο Μεσολόγγι, αλλά είναι άγνωστο εάν και κατά πόσο το χρησιμοποίησε. Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.
Τέλος, η τέταρτη ενότητα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του ποιητή και στην επιρροή που άσκησε στην Τέχνη, καθώς και σε ποικίλες μορφές διακοσμητικών τεχνών. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους εορτασμούς που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Μεσολόγγι κατά την εκατονταετηρίδα από τον θάνατό του.
Σκηνή από θεατρική παράσταση του Μεσοπολέμου, που αναπαριστά τον θάνατο του Μπάιρον στο Μεσολόγγι. Φωτογραφία, Φωτογραφικό Αρχείο ΙΕΕΕ- ΕΙΜ. Πηγή φωτ.: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
Στην έκθεση παρουσιάζονται ποικίλα κειμήλια από τις Συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, όπως ζωγραφικά έργα, χαρακτικά, όπλα, αντικείμενα φιλελληνικής παραγωγής, έγγραφα, φωτογραφίες κ.ά, Υλικό παραχώρησαν επίσης τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Σκωτίας, η Συλλογή του John Murray, η Βιβλιοθήκη Τοπικής Ιστορίας του Νότιγχαμ, καθώς και ιδιώτες.
Βυρωνική Εταιρεία Ι. Π. Μεσολογγίου, Βυρώνειο Κτίριο, Πλώσταινα, Μεσολόγγι
Κεντρική φωτ.: Ο Τζωρτζ Γκόρντον, 6ος βαρόνος Μπάιρον σε νεαρή ηλικία. Ελαιογραφία, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.