Κεντρική φωτ.: Η Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Πηγή φωτ.: Facebook/ Festival Strings Lucerne/ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Megaron - The Athens Concert Hall
«Τα κατά Ματθαίον Πάθη» στο Μέγαρο Μουσικής
Κεντρική φωτ.: Η Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Πηγή φωτ.: Facebook/ Festival Strings Lucerne/ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Megaron - The Athens Concert Hall
Μουσική για τις ημέρες του Πάσχα

«Τα κατά Ματθαίον Πάθη» στο Μέγαρο Μουσικής

Έργο «ιερό» ως κορυφαία διαχρονικά έκφραση της ανθρώπινης πορείας προς το θείο και ως μία de profundis κατάθεση ψυχής και πνεύματος στην πιο αγνή, ειλικρινή και βαθιά τους διάσταση, «Τα κατά Ματθαίον Πάθη» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) παρουσιάζονται από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τη Μεγάλη Τρίτη (30/4, 20:30), υπό τη διεύθυνση του Μιχάλη Ζέκε.

Η συναυλία δίνεται σε ένα concept εικαστικής προσέγγισης, το οποίο ενισχύει την πολυδιάστατη πρόσληψη και την μεταφυσική ατμόσφαιρα του έργου, καθιστώντας τα ανυπέρβλητα μουσικά του νοήματα πιο απτά, πιο δραματικά, ίσως και πιο επίκαιρα. Της συναυλίας θα προηγηθεί (19:30) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Τα σολιστικά φωνητικά μέρη αποδίδουν ο τενόρος Ντέιβιντ Φίσερ, ο μπασοβαρύτονος Πώντρικ Ρόουαν, η υψίφωνος Φανή Αντωνέλου, η κοντράλτο Χενριέττε Γκαίντε, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς. Λαμβάνουν μέρος η Χορωδία του Δήμου Αθηνών (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Σταύρος Μπερής) και η Παιδική Χορωδία Rosarte (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Ρόζη Μαστροσάββα).

Την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει αναλάβει ο Παναγής Παγουλάτος, και τον σχεδιασμό των βίντεο-προβολών, ο Αλέξανδρος Ζαμπέτας. Τους φωτισμούς επιμελείται ο Κώστας Μπεθάνης. Η παρουσίαση του αριστουργηματικού ορατορίου του J. S. Bach στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους, εντάσσεται στον δημοφιλή κύκλο εκδηλώσεων Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα και αποτελεί συμπαραγωγή της ΚΟΑ και του Μεγάρου. 

Τα κατά Ματθαίον Πάθη

Το αριστουργηματικό ορατόριο (1727) του μεγάλου Κάντορα της Λειψίας, Μπαχ, θεωρείται μία από τις σπουδαιότερες συνθέσεις της μπαρόκ εκκλησιαστικής μουσικής. Περιλαμβάνει βαθιά συγκινητικές άριες και υποβλητικά κοράλ. Γράφτηκε για σολίστ, διπλή χορωδία και διπλή ορχήστρα, σε λιμπρέτο του γερμανού ποιητή Πίκαντερ, βασισμένο κυρίως στα κεφάλαια 26 και 27 του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου της λουθηρανικής Βίβλου καθώς και στο Άσμα ασμάτων. 

Όπως αναφέρει η ΚΟΑ, σύμφωνα με πληροφορίες που αντλούνται από ιστορικές πηγές εκείνης της εποχής, εικάζεται ότι η πρώτη παρουσίαση των Κατά Ματθαίον Παθών έγινε στις 11 Απριλίου του 1727 στον ναό του Αγίου Θωμά, ενώ καταγράφονται μεταγενέστερες παρουσιάσεις στα 1729, 1736 και 1742. Ακολούθησαν, στη συνέχεια, αναθεωρήσεις της αρχικής παρτιτούρας από τον ίδιο τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μεταξύ 1743-1746. Ιδιαίτερα σημαντική για την αναβίωση του έργου κατά τον 19ο αιώνα υπήρξε η συμβολή του Φέλιξ Μέντελσον. Σε νεαρή ηλικία, ο διάσημος Γερμανός μουσουργός τροποποίησε την παρτιτούρα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και παρουσίασε τη δική του περικεκομμένη εκδοχή στο Βερολίνο το 1829, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.   

Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται μεταξύ 11 και 60 ευρώ. Πληροφορίες: 210 7282333 και www.megaron.gr

Κεντρική φωτ.: Η Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Πηγή φωτ.: Facebook/ Festival Strings Lucerne/ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Megaron - The Athens Concert Hall