Η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στις διεθνείς πτήσεις βοήθησε τον αερομεταφορέα του Ντουμπάι, την Emirates, να πετύχει τα μεγαλύτερα κέρδη στην ιστορία της στη χρήση 2023-24 πού έκλεισε στις 31 Μαρτίου. Η πρωτιά της, όμως, στους αιθέρες απειλείται.
Έπειτα από μία εντυπωσιακή ανάκαμψη το 2022, η Emirates επιβεβαίωσε ότι κατείχε την πρωτιά ανάμεσα στους διεθνείς αερομεταφορείς το 2023. Η κρατική αεροπορική εταιρεία πέτυχε αύξηση 63% των καθαρών κερδών στα 4,34 δισ. ευρώ και άνοδο 13% των πωλήσεων στα 30,6 δισ. ευρώ.
Αν προστεθούν τα κέρδη της θυγατρικής συντήρησης αεροσκαφών και υπηρεσιών αεροδρομίου Dnata, οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τα 34,7 δισ. ευρώ και τα κέρδη στα 4,71 δισ. ευρώ, επίπεδο ρεκόρ.
Πρόκειται για αποτελέσματα που καθιστούν την Emirates την πιο κερδοφόρα από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες που προσφέρουν μακρινές διεθνείς πτήσεις με περιθώριο λειτουργικού κέρδους στο 16,5%, υψηλότερο από αυτό της ανταγωνίστριας Turkish Airlines (13,8%) και πολύ μπροστά από τις τρεις μεγάλες ευρωπαϊκές – την IAG (9%), την Lufthansa (4,8%) και την Air France-KLM (3,1%).
Oι δε πωλήσεις της Emirates ξεπέρασαν αυτές του ομίλου Air France-KLM.
Η αεροπορική εταιρεία του Ντουμπάι συνεχίζει να απολαμβάνει την ανάκαμψη της ζήτησης για μακρινές πτήσεις και ταξίδια, ιδιαίτερα από την ευρωπαϊκή αγορά που αντιπροσωπεύει το 31% των συνολικών εσόδων από τις πωλήσεις.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι η επιβατική της κίνηση δεν έχει επανέλθει ακόμη στα επίπεδα πριν από την κρίση της πανδημίας. Συνολικά, μετέφερε 51,9 εκατομμύρια επιβάτες στη χρήση 2023-24 έναντι 56,2 εκατ. το 2019-20.
Η Emirates κατάφερε ήδη να καλύψει τις ζημιές των δύο ετών της πανδημίας που ανήλθαν στα 6,5 δισ. ευρώ. Τα ρευστά διαθέσιμα που έχει συγκεντρώσει έχουν φτάσει σε επίπεδα άνευ προηγουμένου στα 12 δισ. ευρώ, παρά την αύξηση των εξόδων (+12%).
Τον Νοέμβριο, πέρυσι, η Emirates παρήγγειλε 110 νέα αεροσκάφη μεγάλων πτήσεων από την Boeing και την Airbus. Συγκεκριμένα, 95 αεροσκάφη από την αμερικανική Boeing και 15 από την Airbus, παραγγελία που θα αυξήσει τον σημερινό στόλο των 260 αεροσκαφών.
Η Emirates θα παραλάβει αυτό το καλοκαίρι το πρώτο από τα 65 Airbus A350 που έχει ήδη παραγγείλει. Παράλληλα, εξακολουθεί να επενδύει στην ανανέωση της καμπίνας στα αεροσκάφη Α380 που απαριθμούν 116 και μεταφέρουν το 42% των επιβατών της.
Η επέκταση του στόλου μπορεί να επιτρέψει στην Emirates να πιάσει τον στόχο των 100 εκατομμυρίων επιβατών πριν από το τέλος της δεκαετίας. Ωστόσο, δεν είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει εγγύηση ότι θα διατηρήσει το στέμμα του πρωταθλητή των αιθέρων ανάμεσα στους διεθνείς αερομεταφορείς.
Ήδη, ο ανταγωνισμός από την Turkish Airlines γίνεται ιδιαίτερα αισθητός. Ο αερομεταφορέας της Τουρκίας σκοπεύει να διπλασιάσει τον στόλο αεροσκαφών μέχρι το 2033 και ήδη πετά σε περισσότερους προορισμούς από τη βάση του στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.
Τα αποτελέσματα της Turkish Airlines ήταν πολύ καλύτερα από τις επιδόσεις των τριών μεγάλων της Ευρώπης - Αir France-KLM, Lufthansa και IAG (Βritish Airways) το 2023.
Η Turkish Airlines διπλασίασε τα καθαρά της κέρδη στα $6 δισ. πέρυσι με τις πωλήσεις να ανέρχονται στα $20,9 δισ. Συγκριτικά, τα καθαρά κέρδη της IAG, της πιο κερδοφόρας αεροπορικής εταιρείας στην Ευρώπη, ανήλθαν στα 2,65 δισ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη της Lufthansa στα 1,7 δισ. ευρώ και της Air France-KLM στα 934 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, η Emirates θα βρεθεί αντιμέτωπη με την άνοδο νέων δυναμικών ανταγωνιστών, όπως την αεροπορική Riyadh Air της Σαουδικής Αραβίας που πρόκειται να ξεκινήσει το 2025 και την ινδική IndiGo που πρόσφατα παρήγγειλε τα πρώτα αεροσκάφη μακρινών πτήσεων από την Airbus.
Σε αντίθεση με την Emirates, οι νέοι ανταγωνιστές μπορούν να στηριχθούν στις τεράστιες αγορές στο εσωτερικό τους και στο γεγονός ότι η ανάπτυξή τους δεν θα εξαρτάται τόσο πολύ από τις άδειες να πετούν σε διεθνείς προορισμούς.