Στο χαμηλότερο επίπεδο της χρονιάς βρέθηκε τον Ιούνιο η αγορά των NFT’s, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Chainanalysis, εταιρεία που εξειδικεύεται σε συναλλαγές crypto. Συγκεκριμένα, τον περασμένο μήνα οι πωλήσεις NFT’s ανήλθαν συνολικά σε κάτι περισσότερο από 1 δισ. δολ., τη χειρότερη επίδοσή τους μέσα στο 2022. Πέρυσι, τον ίδιο μήνα, οι πωλήσεις ήταν 648 εκατομμύρια δολάρια. Έκτοτε ξεκίνησε μια άνοδος εντυπωσιακή, το peak της οποίας καταγράφηκε τον Ιανουάριο με τις πωλήσεις να φθάνουν στα 12,6 δισ. δολάρια. Από τότε, μιλάμε για αντίστροφη πορεία που, στην παρούσα συγκυρία, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον.
Οι αλλαγές στις αγορές είναι κατακλυσμιαίες στο χρόνο που επιτελούνται και σε μεγέθη οικονομικά, και δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστη την αγορά συνολικά των NFT’s. Αρκεί να αναλογιστούμε τούτο: Κρυπτονομίσματα αξίας περίπου 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο Νοέμβριο, αξίζουν σήμερα λιγότερο από 1 τρισ. δολάρια. «Η πτώση των NFT’s σίγουρα συνδέεται με την ευρύτερη επιβράδυνση στην αγορά του Crypto», δηλώνουν οι εμπειρογνώμονες της Chainalysis που πιστεύουν ότι οδηγούμαστε σε μία «ενοποίηση εντός των επηρεαζόμενων αγορών και για τα NFT’s πιθανότατα θα δούμε ένα ξεσκαρτάρισμα, όσον αφορά τις συλλογές και τους τύπους που αποκτούν εξέχουσα θέση».
Κι έχουν δίκιο. Η ζήτηση για τα λεγόμενα «blue chip NFT» παραμένει αμείωτη, όπως φανερώνει η DappRadar, άλλη εταιρεία που παρακολουθεί τα NFT’s και τα βιντεοπαιχνίδια που διακινούνται στο blockchain. Η τιμή του φθηνότερου NFT στο «Bored Ape Yacht Club» μειώθηκε μόνο κατά 1%, στα 90,00 δολ, τον τελευταίο μήνα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ενώ «οι συλλογές Blue chip αποδίδουν πολύ καλύτερα από τη συντριπτική πλειοψηφία των NFT’s».
Τι κάνει όμως ένα NFT επιτυχημένο blue chip; Μια ομάδα ερευνητών, τη φορά αυτή από τα Πανεπιστήμια του Σικάγο και τοTemple, προσπάθησαν να απομονώσουν τα στοιχεία και να μας δώσουν τα NFT’s που έχουν περισσότερες πιθανότητες να μείνουν στο χρόνο, χωρίς να χάσουν την εμπορική τους αξία. Τα NFT’s λοιπόν που αφορούν κινούμενα σχέδια και μουσική είναι πολύ πιο πιθανό να κρατηθούν σημειώνοντας επιτυχία. Τα έργα κινουμένων σχεδίων είχαν κατά μέσο όρο 5,3% περισσότερες πιθανότητες να βρουν αγοραστή, ενώ τα έργα που περιλαμβάνουν μουσική είχαν 7,7% περισσότερες πιθανότητες να εξαντληθούν σημειώνοντας απόλυτη επιτυχία.
Όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η έκθεση έδειξε ότι οι συλλογές που προωθούν τα προφίλ των ιδρυτών τους στο Twitter έχουν 6,1% περισσότερες πιθανότητες να ξεπουλήσουν. Όλα αυτά βεβαίως έχουν μία εξαιρετικά σημαντική μεταβλητή: οι έμπειροι έμποροι διατηρούν τα NFT’s για πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα, ενώ οι άπειροι επενδυτές τείνουν να τα κρατούν» έδειξε η μελέτη. Ερώτημα παραμένει πόσο θα μείνει η «βαρυχειμωνιά». Κι όταν αυτή περάσει, πόσο χαμηλά θα έχουν πέσει τα NFT’s;