Στον κατάλογο της καλοκαιρινής δημοπρασίας του οίκου (17 Ιουνίου) υπάρχουν αντιπροσωπευτικές συνθέσεις Ελλήνων ζωγράφων που σφράγισαν με το έργο τους την περίφημη γενιά του Μεσοπολέμου και παραμένουν κοσμαγάπητοι. Ανάμεσά τους έχουμε επιλέξει μια ομάδα λαχνών, που απηχούν το ιδιαίτερο ύφος των δημιουργών τους, με καλές τιμές εκκίνησης.
Πολλά από τα άκρως ελκυστικά ονόματα της ελληνικής ζωγραφικής ανήκουν στη γενιά του ’30. Ο Τσαρούχης, ο Εγγονόπουλος, αλλά κι ο Μόραλης ως γεφυροποιός ανάμεσα στους μεγάλους Δασκάλους των αρχών του 20ου αι. και τους μαθητές του στη Σχολή Καλών Τεχνών, βρίσκονται σταθερά ψηλά στις επιλογές των συλλεκτών κι όσων διαθέτουν χρήμα για ν’ αποκτήσουν έργα με «βαριά» υπογραφή. Οι καλλιτέχνες που ανήκουν στην εν λόγω γενιά καταγράφονται στα εικαστικά μας πράγματα ως «κλασικοί», γεγονός που περιβάλλει το σύνολο του έργου τους με κύρος, ενώ διατηρεί σε υψηλά επίπεδα την αγοραστική τους αξία. Αν μάλιστα μιλάμε για μικρά έργα, όπως σχέδια, ακουαρέλες ή μικρογλυπτά, τότε η υπογραφή τους έχει αξία επένδυσης στο μέλλον.
Καθώς οι δημοπρασίες πραγματοποιούνται πλέον online, μπορούμε από την άνεση του σπιτιού να έχουμε ψηφιακή πρόσβαση σε έργα από καταξιωμένους δημιουργούς και σε τιμές που δεν είναι απλησίαστες. Στον κατάλογο της καλοκαιρινής δημοπρασίας του Α. Βέργου (17 Ιουνίου) υπάρχουν αντιπροσωπευτικές συνθέσεις Ελλήνων ζωγράφων που σφράγισαν με το έργο τους την περίφημη γενιά του Μεσοπολέμου και παραμένουν κοσμαγάπητοι. Ανάμεσά τους έχουμε επιλέξει μια ομάδα λαχνών, που απηχούν το ιδιαίτερο ύφος των δημιουργών τους, με καλές τιμές εκκίνησης.
Γιάννης Μόραλης «Γυναίκα», λάδι σε κόντρα πλακέ, 50x36 εκ. τιμή εκκίνησης: € 15.000 (λαχνός 14). Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο πάνω αριστερά ( Ι. Μ. 1933). Τη χρονιά εκείνη ο Μόραλης είναι φοιτητής στη Σχολή Καλών Τεχνών. Μόλις 17 χρόνων, δεν έχει περάσει απαρατήρητος και έχει λάβει εγκωμιαστικές κριτικές στον Τύπο της εποχής (Εστία, 1932). Αν και εξαιρετικά πρώιμο, βγαλμένο από τα χρόνια της σπουδής, το έργο αυτό, παρά τις όποιες σχεδιαστικές αδυναμίες, δείχνει μια ωριμότητα ασυνήθιστη για την ηλικία του ζωγράφου. Καθώς ο χαρακτήρας του είναι κλασικός, πατώντας στα χνάρια των δασκάλων του 19ου αι., το έργο απευθύνεται, κυρίως, σε συλλέκτες ή σε όσους αγαπούν τη ζωγραφική της παράδοσης.
Σπύρος Παπαλουκάς «Ο ναός Μεταμορφώσεως του Σωτήρος-Παναγίας στο Μεγαλοχώρι Λέσβου», λάδι σε χαρτόνι, 27 x 33 εκ. τιμή εκκίνησης: € 8.000 (λαχνός 12). Βεβαίωση γνησιότητας το έργο φέρει στην πίσω όψη από την κόρη του καλλιτέχνη. Το 1925 ο Παπαλουκάς βρίσκεται στη Μυτιλήνη και ζωγραφίζει μερικά από τα πιο ώριμα τοπία του. Σε αυτά παντρεύει ιδανικά τη βυζαντινή παράδοση της απεικόνισης των πόλεων με τα διδάγματα της μοντέρνας τέχνης. Η επιρροή, κυρίως του Σεζάν που με το έργο του έδειξε το δρόμο στους ζωγράφους να αντιμετωπίζουν το τοπίο σαν μία σύνθεση γεωμετρικών όγκων, είναι φανερή.
Νίκος Χατζηκυριάκος Γκίκας «Φυτά», μικτή τεχνική σε χαρτί, 30,5 x 23,5 εκ. τιμή εκκίνησης € 12.000 (λαχνός 17). Το 1965, χρονιά που φιλοτεχνήθηκε το προσφερόμενο έργο, ο ζωγράφος είχε χτίσει μία φτασμένη διεθνή διαδρομή με πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις σε όλα τα μεγάλα κέντρα της καλλιτεχνικής παραγωγής, αλλά και συνεργαζόμενος με τη «χρυσοφόρα» γκαλερί του Ιόλα. Εδώ μας δίνει μία σύνθεση «ασφαλή» που απευθύνεται στο καλό γούστο, χωρίς να επιχειρεί δύσκολες σχεδιαστικές διατυπώσεις.
Σπύρος Βασιλείου «Μελτέμια στην Ερέτρια», ακρυλικό και φύλλο χρυσού σε κόντρα πλακέ, 100 x 100 εκ., τιμή εκκίνησης € 8.000 (λαχνός 13). Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο κάτω δεξιά (Σπύρος Βα- / σιλείου / 70), το έργο φέρει τίτλο και αφιέρωση στην πίσω όψη. Ο ζωγραφικός κόσμος του μπάρμπα – Σπύρου μετέφερε το βλέμμα του φιλότεχνου κοινού σε θέματα της ελληνικής παράδοσης με λυρισμό και ευαισθησία. Το συγκεκριμένο έργο, για την ποιότητα αλλά και τη διάστασή του, προσφέρεται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή. Από τις «ευκαιρίες» της καλοκαιρινής δημοπρασίας του Βέργου.
Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης «Γυναίκα», λάδι σε μουσαμά, 46 x 39 εκ., τιμή εκκίνησης €5.000 (λαχνός 50). Ένα γυναικείο πορτρέτο εποχής, με το χαρακτηριστικό καπέλο. Αποδίδεται μάλλον ελεύθερα και με κέφι από τον ζωγράφο, που επιχειρεί να συλλάβει το έξυπνο βλέμμα της νεαρής, χωρίς διάθεση να την εξιδανικεύσει. Το έχουμε ξαναγράψει ότι ο Τριανταφυλλίδης δεν έχει βρει τη θέση που του αρμόζει στη νεοελληνική ζωγραφική. Το άνοιγμα της Πινακοθήκης ίσως αποτελέσει έναυσμα για μια πιο ουσιαστική γνωριμία με το έργο του.
Γιώργος Γουναρόπουλος «Καλάθι με φρούτα», λάδι σε μουσαμά, 65x81 εκ. τιμή εκκίνησης €3.000 (λαχνός 51). «Κλασικό» θέμα της ζωγραφικής από ένα δημιουργό που έχει καταγραφεί κι ο ίδιος έτσι στα εικαστικά μας πράγματα. Βεβαίως ο Gounaro δεν έχει την αίγλη του παρελθόντος κι αυτό μας δείχνουν και οι τιμές των τελευταίων προσφερόμενων έργων του. Ωστόσο, το αισθητικό κριτήριο κάθε εποχής αλλάζει, επιστρέφοντας συχνά σε παλιότερες «μόδες». Ο συγκεκριμένος δημιουργός έχει αφήσει πλούσιο έργο για το οποίο δεν πρόκειται να ξεχαστεί.
Νίκος Εγγονόπουλος «ο Ήφαιστός», υδατογραφία σε χαρτί, 12x10 εκ. τιμή εκκίνησης €3.000 (λαχνός 71). Υπογεγραμμένο και χρονολογημένο το έργο κάτω δεξιά (Ν. Εγγονόπουλος / 71). Σε αντίθεση με τον Γουναρόπουλο, ο σημαντικός ζωγράφος και ποιητής είναι αυτή τη στιγμή από τους πιο περιζήτητους στην εγχώρια αγορά. Η ακουαρέλα απηχεί το μοναδικό ύφος του και μολονότι είναι μικρή σε διάσταση, αποτελεί ολοκληρωμένο έργο κι όχι σκαρίφημα για μεγαλύτερο πίνακα.
Γιάννης Τσαρούχης «Κεφάλι», κραγιόνια σε χαρτί, 36 x 26 εκ. τιμή εκκίνησης €3.000 (λαχνός 66). Αν και δεν ανήκει στα «δυνατά» έργα του δημιουργού και πρέπει να ζωγραφίστηκε όταν ήταν μεγάλος στα χρόνια, παρ’ όλα αυτά έχει τη ζωντάνια του χρώματος που το κρατά φρέσκο. Η τιμή του είναι χαμηλή και συνιστά καλή πρόταση σε όσους αναζητούν μοναδικά έργα με γερή υπογραφή.
Όλα τα έργα της πώλησης θα παρουσιαστούν στον πολυχώρο «Αθηναΐς» το τριήμερο από 14 – 16 Ιουνίου, προτού δημοπρατηθούν στις 17 Ιουνίου (18.30). Για περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του οίκου Βέργος.