Το Μεξικό έχει πάνω από μισό δισεκατομμύριο λίτρα τεκίλα στα αποθέματα, σχεδόν όσο και η ετήσια παραγωγή, καθώς η ταχέως αναπτυσσόμενη αυτή βιομηχανία έρχεται αντιμέτωπη με την επιβράδυνση της ζήτησης και την προοπτική επιβολής δασμών στις εξαγωγές στις ΗΠΑ από τον Ντόναλντ Τραμπ.
Μέχρι το τέλος του 2023 υπήρχαν 525 εκατομμύρια λίτρα τεκίλα σε απόθεμα, είτε σε διαδικασία παλαίωσης σε βαρέλια, είτε στο στάδιο πριν την εμφιάλωση, σύμφωνα με στοιχεία που κοινοποίησε στους Financial Times το Ρυθμιστικό Συμβούλιο Τεκίλας. Από τα 599 εκατομμύρια λίτρα τεκίλα που ήταν η παραγωγή πέρυσι, περίπου το ένα έκτο παρέμεινε σε απόθεμα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Falling demand leaves Mexico with a 500mn-litre tequila lake https://t.co/cwBphxTBeP via @ft
— Arie Van Hoe (@arievanhoe) December 29, 2024
«Πολύ περισσότερο αλκοολούχο ποτό αποστάζεται από ό,τι πωλείται και τα αποθέματα αρχίζουν να συσσωρεύονται», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Trevor Stirling, αποδίδοντας τη συσσώρευση στη μείωση της ζήτησης και στην αύξηση της παραγωγικής ικανότητας.
Η δίψα των καταναλωτών για το εθνικό ποτό του Μεξικού αυξήθηκε ραγδαία την τελευταία δεκαετία, καθώς το απόσταγμα κυριαρχεί στις προτιμήσεις των καταναλωτών στις ΗΠΑ, εν μέρει χάρη σε επωνυμίες που υποστηρίζονται από διασημότητες, όπως το Casamigos του Τζορτζ Κλούνεϊ.
Ωστόσο, η ζήτηση έχει υποχωρήσει τους τελευταίους 18 μήνες, καθώς η έκρηξη της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών που καταγράφηκε κατά την πανδημία υποχώρησε και οι καταναλωτές μείωσαν τις αγορές ως απάντηση στις υψηλότερες τιμές.
Η ποσότητα των οινοπνευματωδών ποτών που πωλήθηκαν στις ΗΠΑ τους πρώτους επτά μήνες του έτους συρρικνώθηκε κατά 3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με τον πάροχο δεδομένων ποτών IWSR. Η κατανάλωση τεκίλας μειώθηκε κατά 1,1%, σε σύγκριση με αύξηση 4% το 2023 και άνοδο 17% το 2021, στο απόγειο της ζήτησης για τεκίλα.
500 milyon litre tekila Meksika'nın elinde kaldıhttps://t.co/s0k5TXw7f8
— Nefes Gazetesi (@nefesgazete) December 29, 2024
Αν και μέρος του αποθέματος βρίσκεται στη διαδικασία παλαίωσης, αντί να περιμένει απλώς την εμφιάλωση, η τεκίλα εξατμίζεται γρήγορα σε σύγκριση με άλλα αποστάγματα παλαίωσης - εν μέρει λόγω του ζεστού κλίματος του Μεξικού - που σημαίνει ότι η περισσότερη τεκίλα δεν αφήνεται σε βαρέλια πέρα από τρία χρόνια.
Μεγάλος πονοκέφαλος για τον κλάδο είναι και οι απειλές Τραμπ ότι θα επιβάλει δασμούς 25% στα αγαθά που εξάγει στις ΗΠΑ το Μεξικό. Αυτό θα ήταν καταστροφικό για τη βιομηχανία και την οικονομία της χώρας, καθώς ο βόρειος γείτονάς της αγοράζει το 83% των εξαγωγών της.
«Θα ήταν σαν να πυροβολούν τους εαυτούς τους στα πόδια γιατί οι καταναλωτές τους θα πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα», δήλωσε ο πρόεδρος του Ρυθμιστικού Συμβουλίου της Τεκίλας, Ραμόν Γκονζάλες.
Τα δύο τρίτα του συνόλου της τεκίλας που παράγεται στο Μεξικό εξήχθησαν το 2023 και το 80% απεστάλη στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Συμβούλιο, το οποίο διασφαλίζει ότι τα προϊόντα συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές.
Οι μεγαλύτερες εξαγωγικές αγορές τεκίλας μετά τις ΗΠΑ πέρυσι ήταν η Ισπανία και η Γερμανία, που η καθεμία αποτελούσε μόλις το 2%.
Δύο από τις μεγαλύτερες μάρκες τεκίλα, η Patrón που ανήκει στην Bacardi και η Casamigos, η οποία ανήκει πλέον στην εισηγμένη στο Λονδίνο Diageo, μειώνουν τις τιμές εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο ως απάντηση στην ασθενέστερη καταναλωτική ζήτηση, σύμφωνα με έρευνα της Bernstein.
Την ίδια στιγμή, πάντως, οι παραγωγοί τεκίλας έχουν κερδίσει από τις φθηνότερες τιμές των πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένης της αγαύης, του φυτού από το οποίο παρασκευάζεται η τεκίλα. «Υπάρχει υπερπροσφορά αυτή τη στιγμή», είπε ο Γκονζάλες.
Η τιμή της αγαύης έχει πέσει κατακόρυφα από περίπου 30 πέσος ανά κιλό σε μεταξύ έξι και οκτώ πέσος για προμηθευτές με συμβόλαια ή έως δύο πέσος στην αγορά spot, σύμφωνα με παραγωγούς και αγρότες.
Με πληροφορίες από Financial Times