Σε μία γραμμή που διατρέχει την γκαλερί genesis στη Χάρητος, τροπική αύρα της Καραϊβικής απλώνει χρώμα και άγρια λάμψη στην πάλλευκη αίθουσα τέχνης. Ο διευθυντής της Γιώργος Τζάνερης έχει δείξει ότι τολμά εκθέσεις με άποψη κι έτσι την έχει αναδείξει σε ένα από τα «στέκια» του Κολωνακίου. Τέτοια είναι η τρέχουσα έκθεση που παρουσιάζει ως τις 19 Ιουνίου με εργόχειρα της Χριστίνας Αθανασούλα-Μαντζαβίνου.
Ακατέργαστα κοράλλια και κοχύλια, σκελετοί ψαριών και κελύφη καβουριών, καύκαλα και δόντια ζώων, ζαρωμένοι καρποί και κουκούτσια τροπικών φρούτων, όλα αυτά τα «ανασκαφικά ευρήματα» από τη Sosúa - ένας τροπικός παράδεισος στον Άγιο Δομήνικο -, γίνονται στο βλέμμα και το χέρι της δημιουργού ευφάνταστα εύγλωττα κοσμήματα.
Νιώθεις πως τα κοσμήματα και τα αντικείμενα που φτιάχνει η καλλιτέχνις είναι σύμβολα. Σαν να έρχεται αυτή η δουλειά από πολύ μακριά, πιο πίσω κι από τον ιστορικό χρόνο, φανερώνοντας τη διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου να στολίζει το σώμα και τα ενδύματά του ώστε να προσελκύει, να γοητεύει, να ξεχωρίζει, να επιβάλλεται, να προσελκύει ευνοϊκές δυνάμεις ή να αποτρέπει το κακό.
«Από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας, το κόσμημα λειτουργεί ως στολίδι στο λαιμό, στα αυτιά ή τα χέρια για κάθε γυναίκα∙ κι είναι το φως, η πινελιά που κάνει μια προσωπικότητα μοναδική» λέει η δημιουργός που βλέπει το κόσμημα, όχι ως μέσο εκδήλωσης φιλαρέσκειας, αλλά ως προσδιοριστικό στοιχείο ταυτότητας. «Έτσι και για εμένα οτιδήποτε συνθέτω, επιθυμώ να φέρει ένα στίγμα μοναδικό σε όποια γυναίκα το επιλέξει, να εκφράζει το ύφος που θέλει για την εξωτερική της εικόνα, κυρίως, να βγάζει με πηγαίο τρόπο την προσωπικότητά της. Δεν προκαθορίζω, όμως, τη σύνθεση καθενός από τα κοσμήματά μου. Η διαδικασία είναι που προέχει κι αυτή είναι που με καθοδηγεί».
Ποια είναι, λοιπόν, αυτή και πώς την περιγράφει; «Ξεκινώ πάντα με ογκώδη και δυναμικά υλικά. Χρωματικά η παλέτα δημιουργείται στην πορεία, με βάση τη δική μου οπτική αντίληψη. Προτιμώ το παιχνίδι των χρωμάτων με στόχο να λειτουργεί το κόσμημα ως “costume jewelry”. Συχνά μάλιστα σκέφτομαι τις γυναίκες να το φορούν επάνω σε ένα μονόχρωμο ρούχο. Όμως, δεν υπάρχει συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται οι συνθέσεις μου. Προορίζονται σε όλες τις γυναίκες που τολμούν».
«Γνωρίζει με σοφό ένστικτο πώς να συνταιριάζει ό,τι πολύτιμο κι ευτελές» επισημαίνει ωραία η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού που έχει αναλάβει την ευθύνη της επιμέλειας μαζί με τη συνάδελφό της Λουΐζα Καραπιδάκη (γνωστή από σημαντικές εκθέσεις με τάματα και είδη λαϊκής τέχνης μεταφερμένα στο σήμερα). Και οι δύο πολύπειρες επιμελήτριες, καθώς συνεργάζονται για πρώτη φορά, σχεδίασαν μια έκθεση που ξεφεύγει από τα συνήθη. Τη θεματική της παρουσίασης υποστηρίζουν μοναδικά τα γυναικεία φωτογραφικά πορτρέτα που προσδίδουν στην αίθουσα τον απαιτούμενο εξωτισμό. Μια ωραία έκθεση για τους Αθηναίους που «μετρούν» τις εξόδους τους σε ένα αβέβαιο ακόμη καλοκαίρι.
Γεννημένη στην Αθήνα το 1968, η Χριστίνα Αθανασούλα – Μαντζαβίνου σπούδασε γραφιστική και σχέδιο στην Σχολή Βακαλό, ενώ έχει λάβει μαθήματα φωτογραφίας στην ΑΚΤΟ. Κύριο μέλημά της είναι η σύνθεση ετερόκλιτων υλικών, παλιών και νέων, υλικά από τη φύση, υφάσματα, νήματα, ανασυνθέτοντας και ενώνοντάς τα.
Γυρίζοντας σε παζάρια και υπαίθριες αγορές ταξιδεύοντας και ψαχουλεύοντας εντοπίζει παλιές χάντρες, πετρώματα, ημιπολύτιμες πέτρες, αλυσίδες, πόρπες, σκουλαρίκια, κορδέλες, τρέσες, κεντήματα και υφαντά που προσπαθεί να τα μπερδέψει - συνθέσει (όπως η ίδια αναφέρει) σε ένα ερχόγειρο. Κοσμήματα της έχουν φιλοξενηθεί, σε ομαδικές εκθέσεις μουσείων της Ελλάδας και σε κεντρικές γκαλερί της Αθήνας.
«22 μέρες στη Sosúa» Κόσμημα Gallery Genesis (Χάρητος 36, Κολωνάκι). Τρίτη - Πέμπτη - Παρασκευή: 12:00 – 21:00, Τετάρτη και Σάββατο: 12:00 – 15:00