Αν κάποιος ξέρει καλά το παιχνίδι της πώλησης στην αγορά τέχνης, αυτός είναι ο Βρετανός Ντάμιεν Χιρστ. Τον καλλιτέχνη γνωρίζουν ακόμη κι όσοι έχουν μείνει στην εποχή του Βελάσκεθ ή όσοι δεν έχουν ασχοληθεί ποτέ τους με την τέχνη, εξαιτίας εκείνου του καρχαρία στη φορμόλη που έφτασε να πωληθεί έναντι 12.000.000 δολαρίων. Η τελευταία του δουλειά, για την οποία εργάζεται τα τελευταία πέντε χρόνια, ακούει στο όνομα «The Currency Project». Σε αυτό το διάστημα, ο δαιμόνιος Χιρστ κατάφερε να βγάλει 10.000 «λάδια» σε χαρτί, καθένα εκ των οποίων θα συνοδεύεται και από το NFT του.
Την πολυαναμενόμενη σειρά πρόκειται να παρουσιάσει σε έκθεση, στο πλαίσιο της φετινής «Frieze London», όπου αναμένεται να μαγνητίσει συλλέκτες και φιλότεχνο κοινό. Το γεγονός διοργανώνεται σε συνεργασία με την εταιρεία LG και τιτλοφορείται με την εύγλωττη ονομασία «LG x Damien Hirst: A History of Painting», που δείχνει το φιλόδοξο εγχείρημα του καλλιτέχνη. Εκεί, θα παρουσιαστούν γνωστά έργα του Hirst, μαζί με ψηφιακές αναπαραγωγές και NFT, τα οποία θα προβληθούν σε τηλεοράσεις της LG. Για παράδειγμα, τα περίφημα καλειδοσκοπικά του βιτρό θα κρεμαστούν παράλληλα με τις ηλεκτρονικές τους αναπαραγωγές σε οθόνες όπου θα γίνεται προβολή των έργων.
Σε τέτοιες οθόνες ο εικαστικός θα παρουσιάσει την πρώτη του σειρά NFT, με τα 10.000 ψηφιακά έργα που αντιστοιχούν σε φυσικά έργα τέχνης. Η αγορά ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου, οπότε ανοίγει τις πόρτες της για το κοινό η διεθνής φουάρ στο Λονδίνο. Σε 10 μήνες, όσοι έχουν αγοράσει NFT, θα μπορούν να αποφασίσουν αν θα διατηρήσουν το ψηφιακό NFT ή το φυσικό έργο τέχνης. Όποιο δεν επιλέγεται, θα καταστρέφεται.
Ο Χιρστ, μαζί με τον Τζεφ Κουνς και τον Ντέιβιντ Χόκνει, θεωρούνται σήμερα οι πιο «δυνατοί» στο ταμείο. Ο συγκεκριμένος, όμως, δείχνει ν’ απολαμβάνει όσο κανείς το μάρκετινγκ ως τέχνη. Το 2004 είχε πουλήσει όλα τα αντικείμενα από το εστιατόριό του, Pharmacy, από τασάκια, ποτήρια του μαρτίνι και ταπετσαρία μέχρι σκαμπό και γλυπτά, μέσω του Sotheby’s. Το αποτέλεσμα; Ουρές γύρω από το τετράγωνο, και διπλασιασμός των προγνωστικών, με όλα τα κομμάτια να πωλούνται, για 11,1 εκατομμύρια λίρες!
Τότε είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Μετά την επιτυχία της δημοπράτησης του Pharmacy, ένιωθα πάντα ότι θα ήθελα να κάνω ακόμη μια δημοπρασία. Είναι ένας πολύ δημοκρατικός τρόπος να πουλάς τέχνη και μοιάζει σαν μια φυσική εξέλιξη για την σύγχρονη τέχνη. Αν και υπάρχει ρίσκο, δέχομαι την πρόκληση να πουλάω τη δουλειά μου με αυτό τον τρόπο. Δεν θέλω ποτέ να σταματήσω να δουλεύω με τις γκαλερί. Αυτό είναι διαφορετικό. Ο κόσμος αλλάζει. Τελικά πρέπει να δω πού οδηγεί αυτός ο δρόμος».
Ο δρόμος που παίρνει σήμερα ο Χιρστ είναι ψηφιακός. Ο ίδιος λέει ότι είναι χωρίς επιστροφή και είναι βέβαιος για την ευτυχή έκβασή του. Ο χρόνος θα δείξει.