Του Νίκου Μελέτη
Για το τέλος Μαρτίου μετατίθεται τώρα η επίσκεψη του ΥΠΕΞ Ν. Κοτζιά στα Σκόπια, καθώς φαίνεται πλέον ότι η διαδικασία αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα, που υποχρέωσαν τον γ.γ. του ΟΗΕ Antonio Guterres να παρέμβει με τηλεφωνικές επικοινωνίες στους δυο πρωθυπουργούς, ζητώντας να μην χαθεί το μομέντουμ.
Η υπερβολική αισιοδοξία των πρώτων εβδομάδων, από την εκκίνηση της παράλληλης διαδικασίας των συνομιλιών μεταξύ των δυο υπουργών εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Ν. Dimitrov, οδήγησε στην δημιουργία λανθασμένων εντυπώσεων στην σκοπιανή ηγεσία, ότι θα μπορούσε να επιβάλει μια μορφή διπλής ονομασίας, η οποία φυσικά δεν θα απαιτήσει και την αλλαγή του Συντάγματος, διατηρώντας έτσι τη συνταγματική ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας» αλλά και προβληματικές αναφορές σε «μακεδονικές μειονότητες».
Η σταθερή πλέον θέση της σκοπιανής πλευράς για μη αλλαγή Συντάγματος, πρακτικά οδηγεί σε αδιέξοδο τις συνομιλίες Κοτζιά-Dimitrov και έτσι οι δυο πλευρές, εφόσον δεν μπορέσουν να υπερβούν αυτό το εμπόδιο, θα επιδοθούν στο blame game, το οποίο ήδη έχει αρχίσει να κάνει η σκοπιανή πλευρά και μάλιστα με ιδιαίτερη επιτυχία, αν κριθεί από τις δηλώσεις και κινήσεις υποστήριξης της κυβέρνησης Zaev από ευρωπαϊκές και συμμαχικές κυβερνήσεις.
Ο κ. Zaev στην πρόσφατη δήλωσή του είχε απορρίψει την αλλαγή του Συντάγματος, υποστηρίζοντας ότι αυτό δεν αποτελεί επαρκή εγγύηση για την Ελλάδα, απαιτώντας δηλαδή τη διπλή ονομασία, όπου το νέο συμφωνημένο όνομα θα αντικαταστήσει απλώς το FYROM και θα παραμείνει το «Δημοκρατία της Μακεδονίας» που αποτελεί τον πυρήνα του μακεδονισμού.
Ο σκοπιανός πρωθυπουργός, αφού αποφάνθηκε ότι πλέον το θέμα του αλυτρωτισμού έχει λήξει με την μετονομασία του Αεροδρομίου και του Αυτοκινητοδρόμου, επιχείρησε να περιορίσει το θέμα της αλλαγής Συντάγματος μόνο στη συζήτηση περί αλυτρωτισμού.
Στη συζήτηση αυτή μάλιστα, προκειμένου να απορρίψει το αίτημα για αλλαγές και σε διατάξεις του Συντάγματος που αποπνέουν αλυτρωτισμό, υποστήριξε ότι εάν θα πρέπει να αλλάξει η γνωστή αναφορά σε «μακεδονικό λαό σε γειτονικές χώρες» τότε θα πρέπει να «ανοίξει η Ελλάδα το δικό της Σύνταγμα για αντίστοιχες αναφορές...».
Η στρεψοδικία του κ. Zaev είναι προφανής.
Το άρθρο 49 του Συντάγματος της ΠΓΔΜ αναφέρει:
«Η Δημοκρατία μεριμνά για το καθεστώς και τα δικαιώματα των προσώπων εκείνων που ανήκουν στον Μακεδονικό λαό στις γειτονικές χώρες καθ;vς και για τους Μακεδόνες απόδημους, συμβάλει στην πολιτιστική ανάπτυξη τους και προωθεί τους δεσμούς μαζί τους Η Δημοκρατία μεριμνά για τα πολιτιστικά, οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα των πολιτών της Δημοκρατίας, στο εξωτερικό».
Τροπολογία η οποία υιοθετήθηκε με την Ενδιάμεση Συμφωνία αναφέρει ότι «η άσκηση αυτής της υποχρέωσης, η Δημοκρατία δεν θα παρέμβει σε κυριαρχικά δικαιώματα άλλων κρατών ή στις εσωτερικές υποθέσεις τους».
Αντιθέτως το Άρθρο 108 του ελληνικού Συντάγματος, στο οποίο με αρκετή αλαζονεία παρέπεμψε ο κ. Zaev, αναφέρει :
«To Κράτος μεριμνά για τη ζωή του απόδημου ελληνισμού και τη διατήρηση των δεσμών του με τη μητέρα Πατρίδα. Επίσης μεριμνά για την παιδεία και την κοινωνική και επαγγελματική προαγωγή των Ελλήνων που εργάζονται έξω από την επικράτεια.»
Είναι προφανής η διαφορά: Το ελληνικό Σύνταγμα ομιλεί για τον Απόδημο Ελληνισμό και τη Διασπορά, ενώ το σκοπιανο Σύνταγμα ομιλεί για τμήματα του «μακεδονικού λαού» που ζουν σε γειτονικές χώρες δηλαδή σε «μακεδονικές μειονότητες».
Μία από τις πιο χαρακτηριστικές και απροκάλυπτες παραδοχές αλυτρωτισμού, η αναγνώριση δια του Συντάγματος μάλιστα «μακεδονικών» μειονοτήτων στις γειτονικές χώρες που δεν είναι άλλες από την Ελλάδα, την Αλβανία, την Βουλγαρία. Και η αναφορά αυτή, εφόσον παραμένουν στο Σύνταγμα της ΠΓΔΜ αναφορές στην «Δημοκρατία της Μακεδονίας» στο έδαφος της «Μακεδονίας» και στον «Μακεδονικό λαό», παραπέμπουν ευθέως σε «αλύτρωτους Μακεδόνες και μακεδονικά εδάφη».