«Ουδείς «σεβασμός» επεδείχθη ή θα επιδειχθεί στο μέλλον από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε παράνομες ενέργειες της Τουρκίας», ήταν η απάντηση από πηγές του Υπουργείου Άμυνας στις «ευχαριστίες» του τουρκικού ΥΠΑΜ προς την Ελλάδα που «σεβάστηκε τη θαλάσσια ζώνη της».
Τι έχει προηγηθεί
Οι τακτικισμοί και οι προκλήσεις της Τουρκίας με φόντο το πρόσφατο περιστατικό έντασης ανοιχτά της Κάσου με το ιταλικό πλοίο «IEVOLI RELLUME» συνεχίστηκαν και την Πέμπτη.
Το τουρκικό ΥΠΑΜ υποστήριξε πως ήταν η Άγκυρα εκείνη έδωσε άδεια για την εκτέλεση τέτοιων εργασιών «σε περιοχές της θαλάσσιας δικαιοδοσίας της». Η αντίδραση της Αθήνας υπήρξε άμεση, με τον Γ. Γεραπετρίτη να ξεκαθαρίζει πως «στην Κάσο δεν υπήρξε καμία περίπτωση παραχώρησης».
Όλα ξεκίνησαν την Πέμπτη, όταν η τουρκική ιστοσελίδα NTV μετέδωσε ότι «έγινε μια δήλωση για την είδηση ότι υπήρξε ένταση με ένα ιταλικό πλοίο που προσπάθησε να εισέλθει σε θαλάσσια ζώνη τουρκικής δικαιοδοσίας στο νότιο Αιγαίο», επικαλούμενη τον εκπρόσωπο του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, Ζεκί Ακτούρκ.
Όπως ανέφερε ο Ακτούρκ, «στις 21 Ιουλίου, η Ελλάδα εξέδωσε ναυτιλιακές ειδοποιήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες που επρόκειτο να εκτελέσει το υπό ιταλική σημαία πλοίο τοποθέτησης καλωδίων R/V IEVOLI RELLUME, ορισμένες από τις οποίες εισήλθαν σε περιοχές της θαλάσσιας δικαιοδοσίας μας. Εκδόθηκαν ενδεικτικές ναυτιλιακές ειδοποιήσεις σχετικά με το θέμα και ότι απαιτείται άδεια για την εκτέλεση εργασιών σε περιοχές εντός της θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Τουρκίας. Αναφέρθηκε ότι το εν λόγω πλοίο προειδοποιήθηκε να μην εισέλθει στην περιοχή τουρκικής θαλάσσιας δικαιοδοσίας στις 22 Ιουλίου και ότι το πλοίο με ιταλική σημαία εμποδίστηκε από τουρκικά πλοία.
Αργότερα, ως αποτέλεσμα του συντονισμού που έγινε, δόθηκε άδεια για την εκτέλεση εργασιών στις συγκεκριμένες συντεταγμένες και ολοκλήρωσε τη δραστηριότητά του υπό τη συνοδεία πλοίων των ναυτικών μας δυνάμεων και αναχώρησε από την υφαλοκρηπίδα μας. Οι δραστηριότητες του εν λόγω πλοίου παρακολουθούνται στενά από τα στοιχεία των Ναυτικών μας Δυνάμεων στην περιοχή»
Μάλιστα, σε ύφος που σχεδόν άγγιζε τα όρια της ειρωνείας, η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΑΜ κατέληγε ως εξής: «Ευχαριστούμε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για τη συνεργασία τους και τον σεβασμό της δικαιοδοσίας μας στη θαλάσσια ζώνη μας».
Το ξεκάθαρο μήνυμα της Αθήνας
«Στην Κάσο δεν υπήρξε καμιά περίπτωση ελληνικής υποχώρησης, ούτε ένταση ή κίνδυνος θερμού επεισοδίου με την Τουρκία», ξεκαθάρισε ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης σε συνέντευξή του.
Όσον αφορά στο Κυπριακό τόνισε πως «η συζήτηση που θα λάβει χώρα για το Κυπριακό έχει στόχο την επανένωση. Η Κύπρος οφείλει να είναι ενωμένη και το λέει το Διεθνές Δίκαιο».
Για το περιστατικό με τα τουρκικά πολεμικά πλοία στην Κάσο είπε: «Μέσα σε εικοσιτέσσερις ώρες υπήρξε απόλυτη αποσυμπίεση. Δεν υπήρξε σε καμία φάση αυτού του εικοσιτετραώρου οποιαδήποτε περίπτωση δημιουργίας κρίσης. Δεν ήρθαν ποτέ κοντά τα πλοία τα οποία επιτηρούσαν. Δεν υπήρξε κίνδυνος θερμού επεισοδίου. Και στο τέλος της ημέρας ολοκληρώθηκε η έρευνα. Αν μου επιτρέπετε, όχι μόνο δεν είναι υποχωρητική στάση αυτή, αλλά είναι το ακριβώς αντίθετο. Παρήχθη απολύτως το ωφέλιμο αποτέλεσμα, το οποίο έγινε σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό της αναδόχου εταιρείας. Και επιπλέον κάναμε τη δήλωσή μας ότι πρόκειται για δική μας Αποκλειστική Ζώνη. Δυστυχώς, υπάρχει και μια μερίδα του Τύπου, η οποία δηλητηριάζει την κοινή γνώμη με ψεύδη».
«Η Ελλάδα βεβαίως βρίσκεται σε συζητήσεις με την Τουρκία. Θέλει να έχει έναν ωφέλιμο και παραγωγικό διάλογο. Η Ελλάδα έχει το μυαλό της στην ειρήνη και την ευημερία και όχι στον πόλεμο. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την ιστορία και ιδίως τις ιστορικές ευθύνες της Τουρκίας στην Κύπρο. Και δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να έρθουμε και να κάνουμε παραχωρήσεις σε θέματα που αφορούν την κυριαρχία μας και στα οποία υπάρχουν οι εθνικές κόκκινες γραμμές», ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης στον Real FM 97,8.
«Η Ελλάδα έχει να εκπονήσει ένα έργο το οποίο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και είναι η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου. Ένα έργο πολύ μεγάλης σημασίας θα μου επιτρέψετε να πω πρωτίστως για την Κύπρο και γεωστρατηγικής σημασίας. Αυτό λοιπόν το έργο περιλαμβάνει ένα στάδιο ερευνητικό και στη συνέχεια είναι η πόντιση του καλωδίου. Για την έρευνα απαιτείτο να υπάρξει ένα σχέδιο από την πλευρά του ιταλικού πλοίου και των αναδόχων του έργου. Η έρευνα έλαβε χώρα όχι μόνο στα χωρικά μας ύδατα, αλλά και στα διεθνή ύδατα της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Και άρα αυτή τη στιγμή εκείνο το οποίο συνέβη είναι ότι εμείς αναδείξαμε το ζήτημα ότι μπορούμε να κάνουμε έρευνες και εκτός των δικών μας χωρικών υδάτων, σε δική μας Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.», πρόσθεσε ο υπουργός.