Του Κωνσταντίνου Βέργου
Η Βρετανική Rolls-Royce δεν είναι απλά η κατασκευάστρια εταιρεία υπέροχων αμαξιών. Είναι η «βασίλισσα» στην κατασκευή τουρμπίνων αεροπλάνων. Ο κλάδος είναι σημαντικός, καθώς αποτελεί όχι μόνο έναν από τους σημαντικότερους κλάδους στο χρηματιστήριο με σημαντικές αποδόσεις κατά το τελευταίο έτος αλλά και στο παρελθόν, αλλά επίσης και έναν από τους σημαντικότερους κλάδους στον κλάδο των επενδύσεων.
Η παραγωγή, για παράδειγμα, τουρμπίνων για αεροπλάνα, είτε απευθύνεται στις ανάγκες της αμυντικών αεροσκαφών ή για τα γνωστά μας επιβατηγά αεροπλάνα, απαιτεί όχι μόνο υψηλή τεχνογνωσία, αλλά και σημαντικές επενδύσεις και οδηγεί σε δημιουργία θέσεων εργασίας σε πολλούς κλάδους. Λόγω του σημαντικού αυτού εκτοπίσματος των εταιρειών αυτών, οι αναλυτές παρακολουθούν τις εταιρείες αυτές με πολύ ενδιαφέρον, καθώς σημαντική μείωση των πωλήσεών τους, αν αφορά αυτή ή προέρχεται από τον κλάδο εμπορικών αεροσκαφών, οδηγεί σε προβληματισμό για τις προοπτικές εσόδων κλάδων όπως του τουρισμού και όχι μόνον.
Η Rolls-Royce παράγει μηχανές όχι μόνο πάντως για αεροπλάνα, αλλά και για πλοία αλλά και βιομηχανικές εφαρμογές. Η εταιρεία είχε όντως σημαντική απώλεια εσόδων για εταιρικά αεροπλάνα που θα κατευθύνονταν στην αγορά της Κίνας, άλλων χωρών της άπω ανατολής και τη Βραζιλία. Παράλληλα, η μείωση τιμών πετρελαίου των τελευταίων μηνών οδήγησε σε μείωση παραγγελιών από πελάτες της στον χώρο της ενέργειας. Απλά και μόνο το τμήμα της εταιρείας που απευθύνεται σε πλοία, που παραδοσιακά έχει το 45%-50% των κερδών της εταιρείας, αναμένεται να περάσει σε ζημίες στο επόμενο διάστημα, το 2016.
Όλες αυτές οι εξελίξεις οδήγησαν την εταιρεία στο να ανακοινώσει «εκτίμηση για μείωση κερδών» (profit warning), με αποτέλεσμα οι μετοχές της να υποστούν συντριπτικές απώλειες, χάνοντας το ένα πέμπτο (20%) της αξίας, εντός ολίγων ημερών! Εύλογη είναι η ανησυχία μήπως όλες οι εταιρείες του κλάδου μπαίνουν σε περιπέτειες, όπως η Rolls-Royce. Για να βγάλουμε ένα ασφαλές συμπέρασμα, πρέπει να εξετάσουμε τα αποτελέσματα σε άλλες εταιρείες του κλάδου. Τα αποτελέσματα της γαλλικής Airbus, αν και επηρεάστηκαν αρνητικά από την πτώση αεροσκάφους της στην ισπανική πόλη της Σεβίλλης τον περασμένο Μάιο, εξελίσσονται εξαιρετικά καλά, με ενίσχυση πωλήσεων και κερδών, ενώ επίσης η εταιρεία πήρε 348 παραγγελίες νέων εμπορικών αεροπλάνων φέτος στο πρώτο εξάμηνο, έναντι 290 πέρσι την ίδια περίοδο, ενώ οι παραγγελίες της Airbus Defence and Space (άμυνα κυρίως) είναι 40% επάνω!
Από την άλλη, η αμερικάνικη Lockheed Martin, που αποτελεί τον νούμερο ένα πελάτη του Αμερικάνικου Πενταγώνου, παρότι είχε προσωρινή απώλεια εσόδων, ανέβασε τις εκτιμήσεις της για έσοδα και κέρδη κατά τη φετινή περίοδο. Η General Dynamics, με τη σειρά της, ανακοίνωσε πωλήσεις και κέρδη τρίτου τριμήνου που ξεπερνάνε εκείνες των αναλυτών και είναι ενισχυμένα, π.χ. κέρδη από λειτουργικές και συνεχείς δραστηριότητες (συγκρίσιμες) είναι 2,28 δολάρια ανά μετοχή, έναντι εκτίμησης 2,10, δηλαδή 8% πάνω από την εκτίμηση της αγοράς! Τέλος, η Northrop Grumman επίσης κινείται σε υψηλότερα επίπεδα, τα οποία σε συγκρίσιμο επίπεδο είναι σε επίπεδα κερδών ανά μετοχή 2,41 δολάρια, από 2,32 δολάρια.
Αντίστοιχα καλά αποτελέσματα είχαν και άλλες μικρότερες εταιρείες των κλάδων αυτών. Να σημειώσουμε εδώ ότι οι δύο προαναφερόμενες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ, είχαν πραγματικά εκπληκτικά αποτελέσματα, και μάλιστα πολύ θετικότερα για διεθνείς επενδυτές, που αποτιμούν τα χαρτοφυλάκια τους σε ΕΥΡΩ, Βρετανικές λίρες η άλλα νομίσματα, αν λάβουμε υπόψιν ότι το δολάριο ενισχύθηκε εντυπωσιακά φέτος έναντι σχεδόν κάθε ξένου νομίσματος.
Τα παραπάνω μας ωθούν στο ψύχραιμο συμπέρασμα ότι, παρότι τα αποτελέσματα της Rolls-Royce μας προβληματίζουν, δεν θα έπρεπε να μας ωθούν σε γενικότερα απαισιόδοξα συμπεράσματα για τον κλάδο ακόμη, καθώς οφείλονται περισσότερο στην υψηλότερη έκθεση κινδύνων σε χώρες όπως η Κίνα και η Βραζιλία και τον κλάδο ενέργειας, που άρχισαν να πλήττονται από την εκεί κρίση και όχι ακόμη σε γενικότερο πρόβλημα στη δυτική αγορά που ακόμη είναι ισχυρή και κερδοφόρα. Άρα, οι επενδύσεις σε εταιρείες του κλάδου θα συνεχίζουν να έχουν καλές αποδόσεις σε γενικές γραμμές, μέχρι να υπάρξουν άλλες ενδείξεις που να αντιστρέφουν συνολικά τις εκτιμήσεις για τις προοπτικές των κλάδων αυτών.
* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία
(Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού).