Το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας αποτέλεσε μία ακόμη αφορμή για να γίνει με τον πιο χαρακτηριστικό, και παράλληλα αρνητικό τρόπο, εμφανής η κακή νοοτροπία των Ελλήνων οδηγών και η έλλειψη οδηγικής κουλτούρας. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλημμύρισαν από αναρτήσεις που έδειχναν τους γνωστούς… βιαστικούς ή «έξυπνους» οδηγούς να χρησιμοποιούν τη ΛΕΑ για να αποφύγουν το μποτιλιάρισμα.
Ευτυχώς, σε ορισμένες περιπτώσεις η αστυνομία έκανε τη δουλειά της, επέβαλε πρόστιμα και αφαίρεσε πινακίδες, ωστόσο το φαινόμενο της «κοινής χρήσης» μιας λωρίδας που αποσκοπεί στην κίνηση των οχημάτων άμεσης ανάγκης, παρατηρείται ανελλιπώς κάθε φορά που οι εκδρομείς κατακλύζουν τις εθνικές οδούς. Ακόμη και σε τούνελ, η ΛΕΑ παρέμεινε αποκλεισμένη τις ώρες της αιχμής. Αρκεί να σκεφτούμε το ενδεχόμενο να έχει γίνει ατύχημα και να πρέπει να περάσει ένα ασθενοφόρο…
Δεν πρόκειται, λοιπόν, απλώς για μία κακή συνήθεια, αλλά για μία επικίνδυνη συμπεριφορά που μπορεί να στοιχίσει ανθρώπινες ζωές και αναδεικνύει την ανάγκη διενέργειας ακόμη περισσότερων ελέγχων από την τροχαία, κυρίως τις ημέρες που αναμένεται αυξημένη κίνηση.
Για πολλούς, δυστυχώς, η δεξιά λωρίδα στο δρόμο ή Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), είναι μία... ακόμη λωρίδα ή ακόμη χειρότερα αποτελεί μία καλή λύση για να αποφύγουν το μποτιλιάρισμα. Είναι σαφής ένδειξη κακής οδηγικής κουλτούρας στους ελληνικούς δρόμους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, περίπου 1 στις 10 συγκρούσεις προκαλούνται από αυτοκίνητα σταματημένα στη ΛΕΑ, ενώ 3 στους 10 Έλληνες δεν κατανοούν ή δεν θέλουν να κατανοήσουν τη χρήση της και συνεχίζουν να τη χρησιμοποιούν.
Γι'' αυτό το λόγο η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ φέρνει βαριά διοικητικά πρόστιμα για όσους κάνουν άσκοπη χρήση της. Συγκεκριμένα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει την άμεση αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες για όσους δεν συμμορφώνονται με την απαγόρευση. Για την ιστορία, η χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης θεσπίστηκε ρητώς ως παράβαση στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας το 2007.
Σημειώνεται ότι η Λ.Ε.Α. προορίζεται αποκλειστικά και μόνο για την κίνηση οχημάτων άμεσης ανάγκης ( δηλαδή το ΕΚΑΒ, την Πυροσβεστική και την Τροχαία ) και οχημάτων συντήρησης των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών ή των εταιρειών που, κατά παραχώρηση από το Δημόσιο, λειτουργούν, συντηρούν και εκμεταλλεύονται αυτοκινητόδρομο ή οδό ταχείας κυκλοφορίας, για την αντιμετώπιση έκτακτων γεγονότων, περιστατικών ή άλλων αναγκών. Στη ΛΕΑ μπορείτε να σταματήσετε μόνο σε περίπτωση ανάγκης, όπως στην περίπτωση που το αυτοκίνητό σας έχει πάθει κάποια βλάβη ή αν σας σταματήσει η τροχαία.
Σήμερα ξεκινά ένα άλλο τριήμερο, αυτό της εθνικής εορτής της 25ης Μαρτίου. Επειδή είναι σχεδόν βέβαιο ότι και πάλι θα σχηματιστούν οι γνωστές ουρές κοντά σε διόδια και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου, καλό θα ήταν να έχουμε κατά νου ότι η ΛΕΑ είναι μία λωρίδα εκτάκτου ανάγκης. Είναι η λωρίδα που θα χρησιμοποιήσουν τα ασθενοφόρα στην περίπτωση που ένας συνάνθρωπός μας αντιμετωπίζει πρόβλημα ή χρειάζεται να περάσουν πυροσβεστικά οχήματα.
Σε καμία περίπτωση η ΛΕΑ δεν είναι μία ακόμη λωρίδα που μπορούν να χρησιμοποιήσουν όσοι θέλουν να φτάσουν ταχύτερα σπίτι τους, οι γνωστοί «βιαστικοί» που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των υπολοίπων. Ας έχουμε όλοι ένα καλό, καλύτερο αν γίνεται, τριήμερο χωρίς παρατράγουδα, χωρίς ασυνείδητη συμπεριφορά αλλά με ασφάλεια.
Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ»