Τριάντα χρόνια μετά την ίδρυσή της η smart έχει αλλάξει πρόσωπο και περνά οριστικά το κατώφλι των μηδενικών ρύπων παρουσιάζοντας, σε πρώτη φάση, δύο ολοκαίνουρια ηλεκτρικά SUV τα οποία η μοναδική ίσως σχέση που έχουν με τα μικρά διθέσια μοντέλα που άφησαν εποχή είναι το σήμα στο καπό τους…
Με την ερώτηση αν θυμάται κανείς πότε ιδρύθηκε η Smart ξεκίνησε την ομιλία του στη χθεσινή παρουσίαση των Smart #1 και Smart #2 ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Star Automotive Hellas, επίσημης αντιπροσωπείας στη χώρα μας της Mercedes Benz και της νέας smart, Γιάννης Καλλίγερος.
Και αν σκέφτεστε γιατί μιλάμε για νέα smart, την απάντηση θα την βρείτε σε ένα δελτίο τύπου της 28/3/2019 που ανακοίνωνε ότι «Η Daimler AG και ο όμιλος Zhejiang Geely Holding, γερμανικός και κινεζικός όμιλος της αυτοκινητοβιομηχανίας αντίστοιχα, ανακοίνωσαν σήμερα τη σύσταση μιας κοινής επιχείρησης (joint venture) 50-50 παγκοσμίως για την ιδιοκτησία, τη λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη της smart, της πρωτοπόρου των μικρών αστικών οχημάτων, ως ηγέτης στα premium ηλεκτροκίνητα οχήματα. Με βάση αυτή τη συμφωνία για το joint venture, μια νέα γενιά ευφυών ηλεκτρικών μοντέλων θα συναρμολογείται σε ένα νέο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, με τις παγκόσμιες πωλήσεις να ξεκινούν το 2022.»
Ναι, κάπως έτσι έχουν τα πράγματα, η εταιρία που ιδρύθηκε με τη μορφή κοινοπραξίας από την γνωστή ελβετική εταιρία ρολογιών Swatch και τη μεγάλη premium γερμανική μάρκα Mercedes-Benz με το σκοπό να μετατρέψει περίπου σε τέχνη - δια της μεθόδου του life style - τις αστικές μετακινήσεις έχει πλέον μετακομίσει από την Ευρώπη, στην Κίνα. Και ενώ για σχεδόν τρεις δεκαετίας κατάφερε να καθιερώσει το απολύτως ευέλικτο διθέσιο μεν, κανονικό δε, αυτοκίνητο πόλης, ήρθε η ώρα της μεγάλης στροφής στα πεντάπορτα SUV! Τα οποία, όπως εύκολα μπορείτε να αντιληφθείτε, δεν έχουν καμία σχέση ως προς το μέγεθος με τα smart που ξέραμε μέχρι πρότινος .
Προηγουμένως η Daimler AG είχε αποκτήσει το 100% της smart (το 2006). Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι το όνομα smart προέκυψε από τη Swatch (S), τη Mercedes (M) και τη λέξη art, δηλαδή την τέχνη – η οποία βρήκε τον τρόπο να εκφραστεί μέσα από το design των εξαιρετικά Compact διθέσιων αυτοκινήτων που κατάφερε να διαθέσει στην αγορά όλα αυτά τα χρόνια, αλώνοντας ακόμα και την ίδια τη Ρώμη, την πατρίδα του Fiat 500! Και ναι, από τη λέξη Compact είναι που προέκυψε το γνωστό σήμα της smart.
Το μικρό smart το είχαμε δει για πρώτη φορά το 1997 στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, για να αρχίσει να πωλείται λίγο μετά, το 1998, και να ακολουθήσουν άλλες δυο γενιές του διθέσιου μοντέλου, το 2007 και το 2014. Ενώ στο ενδιάμεσο έχει δει και κουπέ/καμπριολέ έκδοση (2003), τα smart roadster και smart roadster coupe, καθώς και ένα τετράπορτο μοντέλο, το smart for four, που προέκυψε από τη συνεργασία με τη Mitsubishi (2004). Ωστόσο το μοντέλο που κρατήθηκε από την αρχή μέχρι το τέλος στην αγορά – και ήταν αναμφισβήτητα το πιο επιτυχημένο - ήταν το διθέσιο smart fortwo.
Όλα αυτά όμως ανήκουν στο παρελθόν και έχει η έρθει η ώρα να υποδεχτούμε και στην Ελλάδα τα νέα μοντέλα της smart, το smart #1, ένα τυπικότατο πεντάθυρο crossover/SUV, (με μήκος 4270 mm, πλάτος 1822 mm, ύψος 1636 mm & χώρο αποσκευών 421 λίτρων) και την αντίστοιχη κουπέ εκδοχή του, το smart #3 (4400 mm X 1844 mm X1556 mm, πορτμπαγκάζ, χώροι αποσκευών για 385 λίτρα) που είναι κα τα δύο πλήρως ηλεκτρικά εφοδιασμένα είτε με έναν ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς (RWD) είτε με δύο, οπότε είναι τετρακίνητα (AWD), καθώς ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας αναλαμβάνει να κινήσει τους εμπρός τροχούς (στην τελευταία περίπτωση μιλάμε για τις εκδόσεις BRABUS).
Και ναι, τα δύο νέα smart είναι εφοδιασμένα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας - στοιχείο που σηματοδοτείται από την εντυπωσιακή μεγάλη οθόνη στο κέντρο του ταμπλό που παραπέμπει σε ένα πλήθος από συστήματα υποβοήθησης (όπως το αυτόματο παρκάρισμα) και εφαρμογές για κινητό τηλέφωνο που αφορούν τη χρήση του αυτοκινήτου. Η εν λόγω οθόνη συνοδεύεται δε από ένα avatar που παίζει το ρόλο του προσωπικού ψηφιακού βοηθού του οδηγού των νέων smart επιχειρώντας ταυτόχρονα να δώσει μια γεύση life style στο εσωτερικό του αυτοκινήτου.
Έχουμε λοιπόν μια γκάμα μοντέλων με ισχύ που ξεκινά από τα 200 kW (272 hp) με κίνηση RWD (εκδόσεις Pure/Pro, Pure+, Pro+ και Premium), συνεχίσει με μια τετρακίνητη έκδοση (Pulse) 265 kW (360 hp) και κορυφώνεται στην έκδοση BRABUS των 315 kW (428 hp) η οποία επίσης είναι τετρακίνητη -AWD). Τα νέα smart #1 smart #3 διαθέτουν μπαταρία είτε 49 kWh που εξασφαλίζει αυτονομία έως 325 χιλιόμετρα, είτε 62 kWh για αυτονομία έως 455 χιλιόμετρα και μπορεί να φορτιστεί με τη βοήθεια συσκευής DC 150 kW λιγότερο από μισή ώρα. Αξίζει μάλιστα να σημειώσουμε ότι τα δύο νέα smart #1 και smart #3 διαθέτουν ενσωματωμένο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος AC 22kW για φόρτιση σε wallbox σε λιγότερο από τρεις ώρες. Όπως αντιλαμβάνεστε όλοι οι παραπάνω συνδυασμοί προσφέρουν από πολύ καλές έως εντυπωσιακές επιδόσεις, με τα 0-100 km/h να πραγματοποιούνται στην «χειρότερη» περίπτωση σε 6,7’’ και στην καλύτερη (BRABUS) σε μόλις 3,9’’.
Με βάση, λοιπόν, τα όσα είπαμε για τα δύο νέα μοντέλα είναι απολύτως λογικό ο τιμοκατάλογος των δύο νέων smart να μην έχει καμία απολύτως σχέση με αυτόν του απερχόμενου διθέσιου μοντέλου, καθώς η τιμή εκκίνησης είναι τα €36.950 και €40.990 για τα #1 και #3, αντίστοιχα – με τις κορυφαίες εκδόσεις Brabus να φτάνουν τα €52.330 και €55.280.