Η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ παρά τη μειωμένη ζήτηση και την υποχώρηση των τιμών των μετάλλων, είναι έτοιμη για την επόμενη μέρα και με τις επενδύσεις που έχει κάνει μπορεί να ωφεληθεί από μία αύξηση της ζήτησης που κάποια στιγμή θα έρθει στις αγορές. Ήδη οι τιμές των μετάλλων αυξάνονται το τελευταίο διάστημα και αυτή η εξέλιξη στέλνει ένα αισιόδοξο μήνυμα. Παράλληλα οι κεντρικές τράπεζες θα προχωρήσουν σε μειώσεις επιτοκίων, εξέλιξη που όχι μόνο θα μειώσει τα χρηματοοικονομικά κόστη, αλλά θα αυξήσει και τη ζήτηση.
Προς το παρόν ο όμιλος πέτυχε στο πρώτο τρίμηνο μία σημαντική μείωση του καθαρού δανεισμού στα 765 εκατ. ευρώ από 955 εκατ. ευρώ και στοχεύει σε περαιτέρω μείωση. Ο δείκτης net debt/EBITDA υποχώρησε στις 3,5 φορές και ο στόχος είναι να μειωθεί στις 3 φορές. Επιπλέον μειώθηκαν περαιτέρω οι ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης. Να σημειωθεί πως παρά τη μειωμένη ζήτηση στις αγορές και ειδικά στην Ευρώπη, ο όμιλος σε επίπεδο όγκου πωλήσεων κατάφερε να έχει αύξηση 1% σε σύγκριση με το περσινό πρώτο τρίμηνο.
Στο πρώτο τρίμηνο είχε 20 εκατ. ευρώ επενδύσεις και για το σύνολο της χρήσης αναμένει ανάλογες επενδύσεις με αυτές του 2023, όπου είχαν διαμορφωθεί στα 93 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία υπεραπέδωσε έναντι των αντίστοιχων ευρωπαϊκών βιομηχανιών.
Την επόμενη εβδομάδα θα τρέξει η δημόσια εγγραφή της Noval Property και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι μετοχές της εταιρείας θα κάνουν ντεμπούτο στο Χρηματιστήριο Αθηνών στις 5 Ιουνίου. Η εταιρεία ακινήτων θα έχει 126,4 εκατ. μετοχές, με τους νέους επενδυτές να λαμβάνουν 17,38 εκατ. μετοχές και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBDR) 1,57 εκατ. μετοχές από μετατροπή ομολογιακού δανείου σε μετοχές. Ο όμιλος Viohalco μετά την εισαγωγή και των νέων μετοχών θα έχει ποσοστό 61,83%.
Η εταιρεία μπαίνει με εξαιρετικά μεγέθη στο χρηματιστήριο και με δυναμικό επενδυτικό πρόγραμμα. Τα σημαντικότερα επενδυτικά έργα είναι μεταξύ άλλων κτήριο κατοικιών και γραφείων στην οδό Αρδηττού 40-42 στο Μετς, νέο κτήριο γραφείων στην οδό Χειμάρρας 16 στο Μαρούσι που αφορά την προσθήκη κατ’ επέκταση νέου τριώροφου κτηρίου γραφείων με τέσσερα υπόγεια συνολικής δομημένης επιφάνειας 20.769 τ.μ. επί οικοπέδων συνολικού εμβαδού 10.164,29 τ.μ. Κτήριο γραφείων επί της Λ. Κηφισίας 199 στο Μαρούσι, συγκρότημα κτηρίων γραφείων επί των οδών Χειμάρρας 10-12 και Λεωφόρου Αμαρουσίου - Χαλανδρίου στο Μαρούσι, σύγχρονο Κέντρο Αποθήκευσης και Διανομής στη Μαγούλα Αττικής και αστική ανάπλαση στην οδό Πειραιώς 248 - 252 στον Ταύρο.
Η ισχυρή πορεία του τουρισμού στο πρώτο τετράμηνο, όπως αποτυπώθηκε στα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα το Αεροδρόμιο Αθηνών και έδειξαν αύξηση πάνω από 15% αναμένεται να αποτυπωθεί και στα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου της Aegean Airlines. Ο τζίρος αναμένεται να εμφανίσει μεγάλη άνοδο 13,8% σε ένα εποχικά μικρής σημασίας πρώτο τρίμηνο, ενώ τα EBITDA εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν άνω του 60% και θα ξεπεράσουν τα 30 εκατ. ευρώ. Η τελική γραμμή αναμένουν οι αναλυτές να επηρεαστεί από αυξημένα χρηματοοικονομικά κόστη, αποσβέσεις και συναλλαγματικές διαφορές. Όπως πάντα ο σχολιασμός από τη διοίκηση θα έχει ενδιαφέρον καθώς οδεύουμε προς τους κρίσιμους μήνες του καλοκαιριού και θα υπάρχει εικόνα από την πορεία των προκρατήσεων. Η αγορά επίσης περιμένει νεότερα και από το θέμα των κινητήρων και την αποζημίωση που θα λάβει από την Pratt & Whitney.
Δυνατά ξεκίνησε η χρονιά για την Autohellas έστω και αν δεν φάνηκε στην συνολική πορεία του τζίρου. Αν όμως κάποιος μελετήσει πιο αναλυτικά βλέπει δυναμική αύξηση πωλήσεων από τις μισθώσεις, τόσο τις βραχυχρόνιες, όσο και τις μακροχρόνιες αλλά και καλή πορεία από τη δραστηριότητα στο εξωτερικό. Εκεί που υπήρχε υστέρηση ήταν στην εμπορία αυτοκινήτων. Αυτό συνέβη γιατί το 2023 ομαλοποιήθηκε η εφοδιαστική αλυσίδα και υπήρχαν πολλές παραγγελίες. Τώρα που έχουμε επιστρέψει στην κανονικότητα δεν υπάρχει αυτή η μεταφορά παραγγελιών.
Όμως παρά τη μείωση των πωλήσεων είχε αύξηση 7,7% στα EBITDA και 6% στα καθαρά τα οποία ανήλθαν στα 7,8 εκατ. ευρώ. Η εισηγμένη προχώρησε σε επενδύσεις για ενίσχυση του στόλου των αυτοκινήτων και βλέπει μία δυναμική χρονιά, αλλά υπάρχουν πλέον περισσότερα αυτοκίνητα από τις εταιρείες στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που όπως έχει ενημερώσει από νωρίς η διοίκηση θα πιέσουν τις τιμές.
Την πρώτη ανακάλυψη κοιτάσματος φυσικού αερίου στην Αίγυπτο, η οποία θα συμβάλει περαιτέρω στην ανάπτυξη της Energean, αλλά και στη διείσδυσή της σε νέες αγορές. Αντίθετα, οι ερευνητικές διαδικασίες στη χώρα μας καθυστερούν με αποτέλεσμα την τελευταία 25ετία να μην έχει πραγματοποιηθεί ούτε μια ερευνητική γεώτρηση.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις για την Αίγυπτο πρόκειται για ένα κοίτασμα που παρειέχει από 87 ως 129 δισ. κυβικά πόδια φυσικό αέριο και κατά πάσα πιθανότητα θα τεθεί σε παραγωγή στο τρίτο τρίμηνο του έτους.
Για το πρώτο τρίμηνο του 2024 η ημερήσια παραγωγή ήταν 142 χιλιάδες βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (+49% σε ετήσια βάση), ενώ η εταιρεία διατηρεί την πρόβλεψή της για ημερήσια παραγωγή μεταξύ 155 και 175 χιλιάδων βαρελιών ισοδυνάμου πετρελαίου για όλο το 2024.
Σε ό,τι αφορά το θαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου Cassiopea, μια από τις μεγαλύτερες αναπτύξεις φυσικού αερίου στην Ιταλία, αναμένεται να τεθεί στην παραγωγή στη διάρκεια του καλοκαιριού, ενώ για τον Αύγουστο έχει προγραμματιστεί και η επιβεβαιωτική γεώτρηση στο κοίτασμα Anchois στο Μαρόκο.
Στη χώρα μας, η Energean, εντός του Ιουνίου αναμένεται να υποβάλει την αίτηση για την απόκτηση άδειας αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο, ενώ στο επόμενο διάστημα αναμένεται η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης για την ανάπτυξη του κοιτάσματος φυσικού αερίου Katlan στο Ισραήλ.
Ένας ακόμη πλειστηριασμός που αφορά σε βιομηχανικό ακίνητο έχει προγραμματιστεί για 28 Ιουνίου. Πρόκειται για το εργοστάσιο που ανήκει στη χρεοκοπημένη εταιρεία Cardico - Καρδασιλάρης, η οποία υπήρξε κάποτε ένας από τους κορυφαίους Ευρωπαίους παραγωγούς και εισαγωγείς ξηρών καρπών και αποξηραμένων φρούτων.
Το ακίνητο, το οποίο εκπλειστηριάζεται με τιμή εκκίνησης τα 9.593.000 ευρώ βρίσκεται στο Σχηματάρι Βοιωτίας. Αποτελείται από ένα αγροτεμάχιο εμβαδού 58.314,78 τ.μ. στο οποίο έχουν αναγερθεί οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Οι επιφάνειες των εγκαταστάσεων ανέρχονται σε 26.879,09 τ.μ., εκ των οποίων κύριοι και βοηθητικοί βιομηχανικοί χώροι, συμπεριλαμβάνοντας τους χώρους γραφείων και της κατοικίας, συνολικής επιφάνειας 20.803,98 τ.μ., κύριοι αποθηκευτικοί χώροι επιφανείας 2.314,78 τ.μ., και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις επιφανείας 3.720,61 τ.μ.
O διευθύνων σύμβουλος της επενδυτικής τράπεζας Goldman Sachs David Solomon δεν βλέπει τη Fed να μειώνει τα επιτόκια φέτος λόγω επιμονής των πληθωριστικών πιέσεων. Τα σχόλιά του σε εκδήλωση στο Boston College την Τετάρτη ακολούθησαν δηλώσεις αξιωματούχων της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ ότι θα πρέπει να περιμένουμε μερικούς μήνες ακόμη πριν υπάρξει μείωση του κόστους δανεισμού, ώστε να διασφαλίσει η Fed οτι ο πληθωρισμός έχει πράγματι επιστρέψει σε τροχιά που θα τον οδηγήσει στον στόχο του 2%.
Οι εκτιμήσεις του Solomon έρχονται σε αντίθεση με τις προσδοκίες της αγοράς για μία τουλάχιστον μείωση από τη Fed φέτος. Τα πρακτικά της συνεδρίασης της Fed έδειξαν πως οι αξιωματούχοι που διαμορφώνουν την νομισματική πολιτική πιστεύουν οτι θα πάρει περισσότερο χρόνο για να υποχωρήσει ο πληθωρισμός απ' ό,τι θεωρούσαν πριν. Ο Solomon, ωστόσο, βλέπει επιτοκιακές μειώσεις στην Ευρώπη φέτος, καθώς η ευρωπαϊκή οικονομία είναι πιο αδύναμη.
Ένας γλάρος από την Κίνα ετοιμάζεται να κατακτήσει την Ευρώπη. Η μεγάλη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD (1211 HONG KONG), σχεδιάζει να αρχίσει τις πωλήσεις του ηλεκτρικού της αυτοκινήτου με το όνομα Seagull στην Ευρώπη μέσα στο 2025. Στο πρώτο άκουσμα, αυτή η είδηση δεν μας λέει και πολλά, αφού είναι γνωστό πως ήδη έχει αρχίσει η «απόβαση» των φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Όπως μας λέει όμως ένα ρεπορτάζ του Bloomberg, το Seagull (γλάρος στα ελληνικά), είναι ένα πολύ ξεχωριστό αυτοκίνητο αφού συνδυάζει υψηλή ποιότητα, καλές επιδόσεις, προηγμένη τεχνολογία και χαμηλή τιμή και αρκετά αξεσουάρ. Το Bloomberg αναφέρει ενδεικτικά την δυνατότητα ασύρματης φόρτισης του κινητού τηλεφώνου και την περιστρεφόμενη οθόνη αφής που διαθέτει το Seagull.
Αυτό το μοντέλο κοστίζει στην Κίνα λιγότερο από το αντίστοιχο των 10.000 δολαρίων ΗΠΑ. Βέβαια όταν έρθει στην Ευρώπη θα κοστίζει αρκετά παραπάνω αν συνυπολογιστούν ο φόροι, οι δασμοί και το κόστος κάποιων απαραίτητων μετατροπών στο αυτοκίνητο. Όσο όμως και να ακριβύνει σε σχέση με την «κινεζική» τιμή του, δεν θα κοστίζει πάνω από 20.000 Ευρώ, τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των συντακτών του άρθρου.
Σε αυτή την τιμή, το τετραθέσιο αυτοκίνητο θα είναι αρκετές χιλιάδες ευρώ πιο φθηνό από τα αντίστοιχα μοντέλα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που κυκλοφορούν ήδη ή θα κυκλοφορήσουν μέχρι το 2025. Μία δήλωση του επικεφαλής του ευρωπαϊκού τομέα ηλεκτρικών αυτοκινήτων της αμερικανικής Ford (F NYSE) μας δίνει σαφώς την εικόνα της ανησυχίας που επικρατεί: «παρακολουθούμε πολύ στενά αυτό το μοντέλο και άλλα που θα έρθουν από κινέζους κατασκευαστές.
Φυσικά είμαστε νευρικοί όταν στην αγορά έρχονται νέοι ανταγωνιστές». Κατά το διεθνές πρακτορείο, ο «Γλάρος» της BYD έχει αποσπάσει πολύ θετική κριτική για την ποιότητα κατασκευής του, τον σχεδιασμό του και την τεχνολογία που χρησιμοποιεί, ειδικά αν συνυπολογιστεί η τιμή του. Ο «Γλάρος» έχει ήδη ξεκινήσει την διεθνή του καριέρα εκτός Κίνας, αφού τον Φεβρουάριο ξεκίνησε η πώλησή του στο Μεξικό, με άλλο όνομα όμως.
Όπως φαίνεται, η υποδοχή του είναι πολύ θετική από τους Μεξικανούς οδηγούς. Παρά το γεγονός πως η τιμή του είναι λίγο κάτω από το αντίστοιχο των 20.000 δολαρίων ΗΠΑ, δηλαδή όχι τόσο χαμηλή για την χώρα, και παρά την έλλειψη αξιόπιστου δικτύου φορτιστών, οι πωλήσεις του πάνε πολύ καλά, όπως αποκάλυψε η αντιπρόεδρος της BYD Stella Li μιλώντας πριν μία εβδομάδα κατά την διάρκεια εκδήλωσης στην πόλη του Μεξικού.
Διαβάζοντας όλα αυτά δεν απορούμε για την ανησυχία των ευρωπαϊκών και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Ακόμα και αν επιβληθούν πολύ υψηλοί δασμοί σε αυτοκίνητα όπως το Seagull και κάνουν τελικά την τιμή τους δυσπρόσιτη για τους ευρωπαίους πολίτες, είναι βέβαιο πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη θα αργήσουν πολύ να ρίξουν το κόστος κατασκευής των δικών τους μοντέλων τόσο πολύ ώστε να μπορούν να ανταγωνιστούν τους Κινέζους σε επίπεδο τιμής.
Δεν είναι όμως καθόλου βέβαιο πως θα μπορέσουν να τους ανταγωνιστούν και σε επίπεδο ποιότητας και τεχνολογίας, καθώς η πρόοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Θα πρέπει λοιπόν να βρουν έναν τρόπο να αντιμετωπίσουν αυτή την απειλή γιατί η επιβολή δασμών είναι ένα προσωρινό μέτρο που δεν μπορεί να θεραπεύσει το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας. Η απειλή του ερχομού του «Γλάρου» ίσως να τις κάνει να επισπεύσουν τις κινήσεις τους.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.