Τα τουριστικά «κάστρα» της Alpha Bank επισκέπτεται ο Β. Ψάλτης, ο ντόρος του ΤΑΙΠΕΔ, οι νέοι παίκτες στην Intralot και o πωλητής στην Optima

Έχοντας το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο τουριστικών επιχειρήσεων μεταξύ των τραπεζών, ο CEO της Alpha Bank Βασίλης Ψάλτης επισκέπτεται το ένα μετά το άλλο τα τουριστικά «κάστρα» της Τράπεζας σε Κρήτη και Ρόδο. Ο κ. Ψάλτης, επικεφαλής κλιμακίου της Διοίκησης της Τραπεζας, επισκέφθηκε για τρίτη φορά μέσα στο 2023 την Κρήτη, όπου η Alpha Bank έχει ένα δανειακό χαρτοφυλάκιο που ξεπερνάει τα Ευρώ 600 εκατ.

Κατά την επίσκεψή του στο νησί, ο κ. Ψάλτης είχε την ευκαιρία να συναντήσει τους Διευθυντές καταστημάτων της Τράπεζας σε Χανιά και Ρέθυμνο και να τους δώσει τις κατευθυντήριες γραμμές της Διοίκησης για την πολιτική που θα ακολουθήσει στο νησί (η οποία παρεμπιπτόντως μαθαίνω ότι είναι ιδιαίτερα φιλόδοξη).

Το επόμενο ταξίδι της Διοίκησης είναι στη Ρόδο, η οποία επίσης αποτελεί ισχυρό «κάστρο» της Alpha Bank, με τον CEO της Τράπεζας να συναντά εταιρικούς πελάτες αλλά και τοπικούς φορείς. Πηγές της Τράπεζας μου αναφέρουν ότι ο κ. Ψάλτης αναμένεται να παρουσιάσει από το νησί μία ακόμα δράση της Alpha Bank για τη στήριξη της τοπικής οικονομίας μετά τις πυρκαγιές και την ανάδειξη της Ρόδου σε βιώσιμο τουριστικό προορισμό. Στη σχετική εκδήλωση, μάλιστα, θα υπάρχουν και υψηλοί καλεσμένοι…


Ντόρο έκανε η «είδηση» που έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης μιλώντας στο Reuters που θέτει τον στόχο για έσοδα 5 δισ. ευρώ το 2024 και μάλλον άνευ λόγου.

Αν κανείς δει το νούμερο ναι είναι μεγάλο και ίσως το μεγαλύτερο που έχει πετύχει το ΤΑΙΠΕΔ, ωστόσο, αυτά τα έσοδα δεν έρχονται από κάτι νέο, αλλά είτε από αποκρατικοποιήσεις που έχουν κολλήσει ή από κλείσιμο συναλλαγών.

Το ΤΑΙΠΕΔ λοιπόν περιμένει το κλείσιμο των συναλλαγών για Εγνατία και Αττική Οδό την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με τον κ. Πολίτη.

Άρα η δήλωση του κ. Πολίτη ότι «το ποσό των 5 δισεκατομμυρίων και πλέον, που έχει τεθεί ως στόχος για το 2024, θα είναι το υψηλότερο ποσό που θα συγκεντρωθεί από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος», μάλλον δεν θα έπρεπε να προκαλεί καμία εντύπωση.

Επίσης, δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές, είναι η πώληση ποσοστού 30% του αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροχρόνια παραχώρηση του Αττικού Αυτοκινητόδρομου.

 Όσον αφορά το ΔΑΑ και αυτό είναι κάτι που τα τελευταία δύο χρόνια λέγεται και είναι ένα IPO που  θα μπορούσε να αποφέρει περισσότερα από 750 εκατομμύρια ευρώ. Άρα αν κάνουμε την πρόσθεση των assets (μεγάλων και μικρών), μάλλον μετριοπαθής μοιάζει ο στόχος του ΤΑΙΠΕΔ.


Με βιβλίο προσφορών το οποίο θα ανοίξει μετά την περίοδο άσκησης των δικαιωμάτων στην AMK  της Intralot που ξεκινά σήμερα και ολοκληρώνεται στις 26 του μήνα, θα φτάσει στο τέλος της η αύξηση και η συγκέντρωση των 135 εκατ. ευρώ.

Αυτό θα σημάνει την είσοδο ξένων ισχυρών θεσμικών χαρτοφυλακίων στη μετοχική βάση, αλλά και Family Offices.

Η είσοδος των ξένων θεσμικών στην ΑΜΚ ουσιαστικά δείχνει και την πίστη μεγάλων κεφαλαίων στο γύρισμα της Intralot, η οποία από το story της διάσωσης, πλέον περνά στο story της ανάπτυξης με όλες τις δυνάμεις να έχουν επικεντρωθεί στην ολική επαναφορά της Intralot, μετά την «τρικυμία» των προηγούμενων ετών.

Η Intralot αποτελεί  το τελευταίο εναπομείναν «κάστρο» της αυτοκρατορίας που δημιούργησε ο Σωκράτης Κόκκαλης και η  επιστροφή της στις καλές εποχές, αλλά και στα ραντάρ των επενδυτών, αποτελεί μονόδρομο για τον δημιουργό της, αλλά και την ομάδα έμπειρων στελεχών που τον πλαισιώνουν. Διαδρομή η οποία περνά και από τη θυγατρική στις ΗΠΑ από την οποία αναμένονται σημαντικές υπεράξιες και ανάπτυξη.

Η αύξηση με βάση τα όσα έχουν γνωστοποιηθεί κατά 88 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο ποσοστό των δύο βασικών μετόχων που θα ασκήσουν τα δικαιώματά τους και έχουν έρθει σε συμφωνία με τρίτους όπως ο εφοπλιστής κ. Μουνδρέας, θεωρείται καλυμμένη, ενώ και άλλα περίπου 4 εκατ. ευρώ αφορούν τη συμμετοχή του κ. Αντωνόπουλου.

Για το υπόλοιπο ποσό θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε τι θα πράξει η διασπορά και αμέσως μετά τι θα φέρει το βιβλίο προσφορών. Ωστόσο στην Παιανία έχουν ρίξει πολλή δουλειά σε συνεργασία με την Ambrosia Capital και έχουν κάνει πολλές παρουσιάσεις, οι οποίες έχουν ήδη αποφέρει καρπούς και φαίνεται ότι δεν θα έχουμε εκπλήξεις και θα καλυφθεί πλήρως το σύνολο των 135 εκατ. ευρώ.


Παρασκευή και 13 σήμερα και όσοι είναι προληπτικοί ας κάνουν αποχή από την αγορά. Το ράλι από τους «τέσσερις άσσους» του Γενικού Δείκτη εμψύχωσε τους επενδυτές, επανέφερε κάποια αυτοπεποίθηση στη ψυχολογία και οι τζίροι διατηρήθηκαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα στο τριήμερο ράλι της αγοράς. Χθες τα τηλέφωνα των χρηματιστηριακών είχαν πολύ κίνηση, στην απέναντι πλευρά του ακουστικού αγοραστές κυρίως αργοπορημένο retail και επιλεκτικοί θεσμικοί.

Οι ξένοι φαίνονται μοιρασμένοι με σημαντικές εντολές πώλησης να βγαίνουν στο τέλος της ημέρας από Αμερική και να απορροφόνται με σχετική ευκολία, όπως και τις δύο προηγούμενες συνεδριάσεις. Στο επίκεντρο των αγορών από το εξωτερικό ΟΠΑΠ και Jumbo λόγω των ανακοινωμένων χρηματικών διανομών που θα πραγματοποιηθούν μέσα στους επόμενους δύο μήνες.


To νούμερο του πληθωρισμού στις ΗΠΑ δεν «πλήγωσε» την αγορά, η πρώτη αντίδραση στα ομόλογα ήταν μάλλον μετριοπαθής και οι πιθανότητες για αύξηση των επιτοκίων στην συνεδρίαση της FED τον Νοέμβριο παρέμειναν συντριπτικά υπέρ της διατήρησης των τωρινών επιπέδων. Σήμερα πάντως η ατζέντα στις ΗΠΑ είναι φορτωμένη με τραπεζικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου: Blackrock (Εκτ: 8,56 $/μτχ),  Citigroup (Εκτ: 1,22 $/μτχ), JPMorgan (Εκτ: 3,89$/μτχ) και Wells Fargo (Εκτ: 1,16$/μτχ)  ανακοινώνουν πριν την έναρξη της συνεδρίασης γεγονός που θα φτιάξει κλίμα για την τάση της ημέρας.


Εννέα αλλαγές στην κατηγοριοποίηση των εταιριών με βάση τη συναλλακτική τους δραστηριότητα είχαμε με βάση τις συναλλαγές του γ’ τριμήνου στο ΧΑ. Οι δύο αλλαγές προς χαμηλότερη κατηγορία διαπραγμάτευσης ήταν αυτές των Audiovisual (Χαμηλή από Μέση) και Profile (από Υψηλή σε Μέση).


Η έκθεση του αποτιμητή για την Δημόσια Προσφορά  της Prodea δίνει εύλογη τιμή μετοχής τα 5,71 ευρώ ανά μετοχή, πολύ κοντά στην εσωτερική αξία της εταιρίας με βάση τον ισολογισμό εξαμήνου (5,84 ευρώ). Ωστόσο αυτή η προσέγγιση έναντι της τιμής του προσφερόμενου τιμήματος απέχει 33%, ενώ η μεθοδολογία των χρηματιστηριακών πολλαπλασιαστών έχει απόκλιση 41%. Η Prodea μαζί με την Μπλέ Κέδρος είναι οι μόνες ΑΕΕΑΠ που διαπραγματεύονται με premium 23% και 9% σε σχέση με την εσωτερική τους αξία.

Οι υπόλοιπες εμφανίζουν discount της τάξης του 29%. Αυτονόητα η Δημόσια Πρόταση δεν επιδιώκει την έξοδο της εταιρίας από το ταμπλό, αφού η ΑΕΕΑΠ είναι υποχρεωμένες να διαπραγματεύονται στο ΧΑ.


Πωλητής από την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης των μετοχών της Optima Bank ήταν ο κ. Παπακωνσταντίνου Σωτήρης, Head of Risk με 2.526 μετοχές. Ο κ. Παπακωνσταντίνου είχε αποκτήσει δωρεάν 1.588 μετοχές από το πρόγραμμα επιβράβευσης του προσωπικού με μετοχές. Το μέγεθος ωστόσο είναι ασήμαντο σε σχέση με το ύψος των μετοχών που δόθηκαν δωρεάν (720.602) ως επιβράβευση στο προσωπικό.


Πάνω από το 60% των συνολικών επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες και υποδομές του τηλεπικοινωνιακού κλάδου έχει υλοποιήσει ο όμιλος ΟΤΕ, ο οποίος και χαρακτηρίζεται ως ο μεγαλύτερος επενδυτής στον τομέα αυτό.

Την περασμένη δεκαετία ο όμιλος διέθεσε 5 δισ.ευρώ, ενώ ως το 2027 εξελίσσεται το επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 3 δισ.ευρώ, σύμφωνα με τη δέσμευση να ηγηθεί του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας και να δημιουργήσει τις υποδομές για την Κοινωνία των Gigabit. Ήδη, σε ό,τι αφορά το 5G η πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη έχει φτάσει το 90%, στόχος που είχε τεθεί για το τέλος του 2023.

Παράλληλα η πληθυσμιακή κάλυψη σε 5G έχει υπερβεί το 95% σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες 68 πόλεις της Ελλάδας.

Ενδεικτικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη η κάλυψη έχει φθάσει στο 97%, ενώ η 5G κάλυψη ξεπερνά το 95% στις υπόλοιπες περιοχές της Αττικής, σε πόλεις της βόρειας και κεντρικής Ελλάδας, της Πελοποννήσου, της Δυτική Ελλάδας, στη Θεσσαλία, στα Επτάνησα και στην Κρήτη. Πάνω από 95% κάλυψη έχει η Ερμούπολη Σύρου, η Κως, η Μυτιλήνη, η Ρόδος, η Σάμος και η Χίος.


Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τις προοπτικές της οικονομίας της ευρωζώνης δημιουργούν ανησυχίες. Στην τελευταία έκθεση του ΔΝΤ οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη στις ΗΠΑ αναθεωρούνται υψηλότερα, ενώ για την ευρωζώνη χαμηλότερα. Η αναθεώρηση προς τα κάτω οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην αδυναμία της γερμανικής οικονομίας.

Στο Wolrld Economic Outlook που δημοσιοποιήθηκε στην ετήσια σύνοδο του Ταμείου στο Μαρακέ, το ΔΝΤ εκτιμά οτι το ΑΕΠ στις ΗΠΑ θα ξεπεράσει την τροχιά που ακολουθούσε προ-πανδημίας. Στην ευρωζώνη, όμως, η ανάπτυξη παραμένει 2,2% κάτω από τα προ-πανδημίας επίπεδα. Η ανάπτυξη στη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου θα είναι υψηλότερη απ' ότι στην ευρωζώνη φέτος και το 2024, καθώς οι ΗΠΑ απολαμβάνουν χαμηλότερο πληθωρισμό.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής οικονομολόγο του ΔΝΤ Pierre-Olivier Gourinchas, οι απογοητευτικές προοπτικές της ανάπτυξης στην ευρωζώνη εξηγούνται από το οτι πέρυσι η εκτόξευση του κόστους ενέργειας την χτύπησε ιδιαίτερα, καθώς είναι εισαγωγέας ενέργειας, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ που είναι εξαγωγέας.

Τα νοικοκυριά στις ΗΠΑ επίσης έδειξαν μεγαλύτερη διάθεση να καταναλώσουν μέρος της αποταμίευσής τους και αυτό χρηματοδότησε την ανάκαμψη της κατανάλωσης μετά την πανδημική κρίση. Μια άλλη διαφορά έχει να κάνει με τη δημοσιονομική πολιτική και τη διάθεση των ΗΠΑ να διογκώσουν το έλλειμμά τους χωρίς να πολυσκέπτονται τη βιωσιμότητά του μακροπρόθεσμα. Το έλλειμμα στις ΗΠΑ εκτιμάται οτι θα ξεπεράσει το 8% του ΑΕΠ φέτος και θα υποχωρήσει στο 7,4% τον επόμενο χρόνο. Στην ευρωζώνη το δημοσιονομικό έλλειμμα εκτιμάται στο 3,4% το 2023 και στο 2,7% του χρόνου.

Το ΔΝΤ βλέπει το δημόσιο χρέος των ΗΠΑ να υπερβαίνει το 100% του ΑΕΠ από το 2024. Το πόσο διατηρήσιμη θα είναι αυτή η δημοσιονομική χαλαρότητα αποτελεί ένα από τα πιό ουσιώδη και με σημαντικά επακόλουθα ερωτηματικά για την παγκόσμια οικονομία.


Είναι κοινό μυστικό πως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας και ίσως και του κόσμου, η Toyota (7203 Tokyo, TM NYSE), έχει αρκετές αμφιβολίες για το κατά πόσον η μαζική στροφή προς την ηλεκτροκίνηση θα αποδειχθεί μία σοφή κίνηση.

Αυτό δεν σημαίνει όμως πως δεν προσπαθεί να εξασφαλίσει μία ισχυρή παρουσία στον τομέα αυτόν, χωρίς να ακολουθεί κατ’ ανάγκην τον δρόμο που έχουν χαράξει οι ανταγωνίστριές της. Ένας από τους τομείς όπου η εταιρεία κινείται στον δικό της δρόμο είναι αυτός της έρευνας σχετικά με τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης.

Τον περασμένο Ιούνιο η εταιρεία είχε ανακοινώσει ένα χρονοδιάγραμμα σύμφωνα με το οποίο κάποια στιγμή προς το τέλος του 2027 ή τις αρχές του 2028 θα είναι σε θέση να αρχίσει την εμπορική διάθεση μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία. Θυμίζουμε πως αυτές οι μπαταρίες (αν γίνει εφικτή η μαζική παραγωγή τους) προβλέπεται να έχουν πολύ υψηλότερες επιδόσεις και σημαντικά μικρότερο μέγεθος από αυτές που χρησιμοποιούνται αυτή την περίοδο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μία χθεσινή ανακοίνωση της εταιρείας από κοινού με την επίσης ιαπωνική Idemitsu Kosan Co (5019 Tokyo) επιβεβαίωσε την ισχύ αυτού του χρονοδιαγράμματος. (Η Idemitsu είναι μία εταιρεία με διυλιστήρια πετρελαίου και πετροχημικά εργοστάσια η οποία είναι από τις πρώτες στον κόσμο που ξεκίνησαν τις έρευνες για την ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης).

Σε κοινή εμφάνιση των διευθυνόντων συμβούλων των δύο επιχειρήσεων, οι δύο εταιρείες αναφέρθηκαν στην συνεργασία που έχουν ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια με σκοπό την ανάπτυξη μπαταριών στερεάς κατάστασης.

Όπως δήλωσαν και οι δύο, η συνεργασία τους επικεντρώνεται στην ανάπτυξη στερεών ηλεκτρολυτών με βάση ενώσεις του θείου. Αυτοί οι ηλεκτρολύτες θα χρησιμοποιηθούν για την μαζική παραγωγή μπαταριών και για την δημιουργία της απαραίτητης εφοδιαστικής αλυσίδας.

Όπως είπε ο Κότζι Σάτο, CEO της Toyota, ανάμεσα από το 2027 και το 2028 θα αρχίσει η παραγωγή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στην συνέχεια θα μπουν τα θεμέλια για την μαζική παραγωγή τους. Ο Σάτο υπενθύμισε στο κοινό το βασικό πρόβλημα των μπαταριών στερεάς κατάστασης, το οποίο είναι η περιορισμένη αντοχή τους.

Αποκάλυψε πως από το 2013 προσπαθούν από κοινού με την Idemitsu να λύσουν αυτό το πρόβλημα και υποστήριξε πως ύστερα από πολύ μεγάλη προσπάθεια έχουν αναπτύξει ένα υλικό που παρουσιάζει μεγάλη αντοχή και υψηλές επιδόσεις. Το επόμενο βήμα θα είναι η δοκιμή του σε πραγματικές μπαταρίες, χρησιμοποιώντας την υποδομή της Toyota και μετά θα ακολουθήσει η μαζική παραγωγή, στην αρχή για αυτοκίνητα της Toyota και αργότερα ίσως και για αυτοκίνητα άλλων εταιρειών.

Σύμφωνα με τον Τατσούο Γιοσίντα, αναλυτή της Bloomberg Intelligence, η χθεσινή ανακοίνωση αποτελεί ένα είδος μηνύματος προς τα έξω, ενός μηνύματος που λέει πως τα σχέδια για την ανάπτυξη και παραγωγή μπαταριών στερεάς κατάστασης προχωρούν κανονικά. Αυτό αναμένεται να καθησυχάσει όσους συνεργάτες, αλλά και στελέχη της επιχείρησης, φοβούνται πως η Toyota μπορεί να μείνει πίσω στον δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση. Η άνοδος της μετοχής της κατά 2,8% δείχνει πως οι αγορές συμφωνούν με την εκτίμηση του Γιοσίντα, όπως και η άνοδος της μετοχής της Idemitsu κατά 8,5%.

 

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.