Του Απόστολου Σκουμπούρη
Είμαστε η χώρα που θρηνεί (και ορθώς) για το brain drain και τη φυγή των κορυφαίων μυαλών στο εξωτερικό, όμως είμαστε η ίδια χώρα που δείχνει μια πρωτοφανή απάθεια, έναν ηττοπαθή συμβιβασμό και μια καταστροφική «συμφιλίωση» με τη μοίρα των τροχαίων!
Την ίδια ώρα που η Ελλάδα θρηνεί για την «αιμορραγία» των 450.000 νέων και μεγαλυτέρων που έφυγαν στο εξωτερικό στα χρόνια της κρίσης, υπάρχει μια άλλη -πιο μακάβρια, πιο καταστροφική και πιο οδυνηρή- αιμορραγία! Δεν ελκύει, όμως, τη δημοσιότητα που θαρρείς πως θα αναλογούσε στο μέγεθος της καταστροφής και της δυστυχίας!
Πρόκειται για τον ακήρυχτο πόλεμο των ελληνικών δρόμων, τα τροχαία δυστυχήματα, που έχουν φέρει και συνεχίζουν να φέρνουν ανυπολόγιστη δυστυχία στον τόπο. Μια δυστυχία που δεν μετριέται ούτε με αριθμούς, ούτε με στατιστικές, ούτε με πίνακες, παρότι αυτά βοηθούν να φανεί το πραγματικό μέγεθος αυτής της κατάρας...
Τα τελευταία 50 χρόνια, λοιπόν, στους ελληνικούς δρόμους έχουν σκοτωθεί 130.000 άνθρωποι, 350.000 έχουν μείνει ανάπηροι, ενώ τα τροχαία είναι πρώτη αιτία θανάτου για νέους από 19 έως 29 ετών, δεύτερη αιτία θανάτου για παιδιά 5 έως 14 και τρίτη αιτία για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών! Σύμφωνα με στοιχεία του Τάσου Μαρκουίζου, πιο γνωστού ως «Ιαβέρη», το 85% των θυμάτων των τροχαίων είναι σε ηλικίες μικρότερες από 35 ετών! Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του Νοσοκομείου «Ευαγγελισμός», έξι μήνες μετά το τροχαίο πεθαίνουν οι έξι στους δέκα βαριά τραυματίες εξ όσων είχαν σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις! Οι τρεις από τους δέκα μένουν μόνιμα ανάπηροι, ενώ μόλις ένας καταφέρνει να επανέλθει πλήρως! Στοιχεία και νούμερα που κόβουν την ανάσα και θα έπρεπε να έχουν καταστήσει το ζήτημα «τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα» πρώτιστο παντού, στα ΜΜΕ, στην πολιτική, στα σχολεία, στην εκπαίδευση, στους δήμους, στο διαδίκτυο. Και μόνο αυτοί οι μακάβριοι αριθμοί θα έπρεπε να έχουν αφυπνίσει τους πάντες. Πολίτες, πολιτικούς, Αστυνομία, Τροχαία, δημοσιογράφους, εξεταστές, σχολές οδηγών.
Η «φάμπρικα» των διπλωμάτων
Ο ηττοπαθής συμβιβασμός και η καταστροφική συμφιλίωση με τη μοίρα των τροχαίων -ως αναπόφευκτο και φυσιολογικό γεγονός- είναι θεμελιώδες και κυρίαρχο πρόβλημα της χώρας.
Η Ελλάδα είναι η χώρα όπου έχει γίνει κυρίαρχη κουλτούρα η πληρωμή (εξαγορά) του σημαντικότερου διπλώματος στη ζωή ενός ανθρώπου, αυτού της ικανότητας οδήγησης! Συνεχίζουμε να βαυκαλιζόμαστε με όλους τους εξωγενείς παράγοντες, πλην των κυρίαρχων αιτιών.
Κάθε κολόνα και λουλούδια, κάθε στύλος και μια φωτογραφία, κάθε στροφή, σε πόλεις, επαρχία και χωριά, και εκκλησάκι θύματος τροχαίου!
Το τέρας βρίσκεται μέσα μας
Σχεδόν τα πάντα έχουν γραφτεί για τον ακήρυχτο πόλεμο της ασφάλτου. Οι «δικαιολογίες», διαχρονικά, πολλές! Η άρνηση ανάληψης της ατομικής ευθύνης είναι κυρίαρχη κουλτούρα. Σχεδόν σε όλα τα τροχαία ακούμε ως κύρια αίτια την... ολισθηρότητα οδοστρώματος, τον ελλιπή φωτισμό, την περιορισμένη ορατότητα, μια στροφή-«καρμανιόλα», την κακή συντήρηση οδοστρώματος. Έχουν γραφτεί τα πάντα, για τα οποία όμως η ευθύνη σχεδόν ποτέ δεν εστιάζεται στο άτομο, στη μονάδα, στον «ψηφοφόρο», αλλά σε εξωγενείς παράγοντες. Κανείς δεν τολμά να πει την αλήθεια για τον «πόλεμο» της ελληνικής ασφάλτου! Ότι το... τέρας, βρίσκεται μέσα μας!
Η πρώτιστη, η κυρίαρχη ευθύνη έγκειται στον οδηγό, σε αυτόν που κρατάει το τιμόνι. Και συνεχίζουμε να επικεντρωνόμαστε τους εξωγενείς παράγοντες. Που ασφαλώς διαδραματίζουν τον ρόλο τους, όμως δεν είναι οι κυρίαρχοι. Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο αλληλοσκοτωνόμαστε στις ελληνικές ασφάλτους είναι η κακή νοοτροπία, η απουσία παιδείας και επίγνωσης της σοβαρότητας του οδηγικού εγχειρήματος.
Θλιβερός πρωταθλητισμός
Απίστευτες είναι οι πρωτιές της Ελλάδας στις σχετικές στατιστικές της Ε.Ε., που με τη σειρά τους μαρτυρούν ότι κάτι κάνουμε λάθος στην αντιμετώπιση αυτού του ιδιότυπου πολέμου. Όπως λέει η Eurostat, η Ελλάδα, μολονότι εμφανίζει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης των τροχαίων, εντούτοις αυτό δεν είναι επαρκές, καθώς η χώρα μας ξεκινούσε από ρεκόρ... μαμούθ σ'' αυτόν τον μακάβριο πλειστηριασμό αίματος. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμαίνεται στους 50 νεκρούς/1.000.000 κατοίκους, ενώ η χώρα μας έχει 75!
Η χώρα μας κατέχει την 5η χειρότερη θέση στην Ε.Ε., δηλαδή σε 28 χώρες, στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τις Πολωνία, Λιθουανία, Ρουμανία και Βουλγαρία.
Τα στοιχεία λένε ότι η πιθανότητα κάποιος να σκοτωθεί από τροχαίο στη χώρα μας είναι διπλάσιος από ό,τι είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη και 4πλάσιος από ό,τι στη Σουηδία, η οποία είναι η χώρα με τα λιγότερα θύματα, ενώ στοχεύει να τα μηδενίσει! Ο στόχος μιας ευνομούμενης και πολιτισμένης κοινωνίας δεν μπορεί να είναι άλλος από αυτόν. Μείωση, εξάλειψη, μηδενισμός των τροχαίων. Στοχεύοντας στο ιδεατό, επιτυγχάνεται το καλύτερο.
Η Σουηδία (25 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), το Ηνωμένο Βασίλειο (27), οι Κάτω Χώρες (31) και η Δανία (32) κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πρόοδο στην οδική ασφάλεια το 2017. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι τα στοιχεία στην Ελλάδα καταγράφουν ως... νεκρούς μόνο τα επί τόπου θύματα, μολονότι το 25% των θυμάτων «φεύγει» μετά, σε κάποιο δωμάτιο νοσοκομείου.
* Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Πέμπτης 10 Μαΐου