Το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate που μετέφερε καύσιμα τζετ είναι παραδομένο στις φλόγες και έχει διαρροή καυσίμων στη Βόρεια Θάλασσα στα ανοικτά της βορειοανατολικής Αγγλίας έπειτα από σύγκρουση με φορτηγό πλοίο τη Δευτέρα, ενώ περισσότερα από 30 μέλη του πληρώματος διακομίστηκαν στο νοσοκομείο.
Το τάνκερ ήταν σε βραχυπρόθεσμη μίσθωση για τη στρατιωτική ναυτική διοίκηση του αμερικανικού ναυτικού όπως δήλωσε εκπρόσωπος του αμερικανικού στρατού στο Reuters.
Η διαχείριση του τάνκερ ανήκει στον αμερικανικό όμιλο logistics Crowley, με την εταιρεία να αναφέρει σε ανάρτησή της στο Χ ότι το δεξαμενόπλοιο, που μετέφερε φορτίο καυσίμων Jet-A1, ήταν αγκυροβολημένο κοντά στο Χαλ στα ανοικτά των ακτών της Βόρειας Θάλασσας όταν χτυπήθηκε από το υπό πορτογαλική σημαία πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Solong.
Το Solong μεταφέρει μεταξύ άλλων 15 εμπορευματοκιβώτια κυανιούχου νατρίου, σύμφωνα με αναφορά του Lloyd's List Intelligence. Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μετέφερε επίσης άγνωστη ποσότητα αλκοόλ, ανέφερε η έκθεση ατυχημάτων - μια αξιολόγηση περιστατικών στη θάλασσα - επικαλούμενη μήνυμα της τοπικής ακτοφυλακής.
Το Solong, μετέφερε 15 εμπορευματοκιβώτια κυανιούχου νατρίου μεταξύ άλλων φορτίων, σύμφωνα με αναφορά της εταιρείας παροχής ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd's List Intelligence.
Η υπηρεσία ακτοφυλακής δήλωσε ότι ένα ελικόπτερο, αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας, σωσίβιες λέμβοι και κοντινά σκάφη με δυνατότητα πυρόσβεσης κλήθηκαν στο περιστατικό για να βοηθήσουν.
Τριάντα δύο τραυματίες μεταφέρθηκαν στην ξηρά με ασθενοφόρα να περιμένουν για να τους μεταφέρουν στο νοσοκομείο του Γκρίμσμπι, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Grimsby East, χωρίς να έχει γίνει γνωστό πόσο σοβαρή είναι η κατάστασή τους.
Το δεξαμενόπλοιο είναι ένα από τα 10 στο πλαίσιο ενός προγράμματος της αμερικανικής κυβέρνησης που έχει σχεδιαστεί για τον εφοδιασμό των ενόπλων δυνάμεων με καύσιμα.
Τηλεοπτικές εικόνες από το BBC δείχνουν τουλάχιστον ένα πλοίο να φλέγεται με σύννεφα μαύρου καπνού να υψώνονται σε έναν γκρίζο ουρανό.
Το Stena Immaculate και το Solong βρίσκονταν το ένα δίπλα στο άλλο στα ανοικτά της ακτής, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση θέσης εντοπισμού πλοίου AIS στις 1034 GMT, όπως έδειξαν τα ναυτιλιακά δεδομένα της LSEG.
Το πλήρωμα του Stena Immaculate εγκατέλειψε το πλοίο μετά από πολλαπλές εκρήξεις στο πλοίο και όλοι οι ναυτικοί είναι ασφαλείς και έχουν καταγραφεί, δήλωσε η Crowley.
«Το πλοίο της Stena είναι ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων. Ο κίνδυνος ρύπανσης είναι μικρότερος από ό,τι αν ήταν πλοίο μεταφοράς αργού πετρελαίου», δήλωσε ένας ειδικός σε θέματα ασφάλισης.
«Πολλά εξαρτώνται πραγματικά από το μεταφερόμενο φορτίο, πόσες δεξαμενές παραβιάστηκαν και πόσο σοβαρή είναι η πυρκαγιά».
«Είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί η έκταση των περιβαλλοντικών ζημιών», δήλωσε εκπρόσωπος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace.
«Το μέγεθος των όποιων επιπτώσεων θα εξαρτηθεί από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της ποσότητας και του τύπου του πετρελαίου που μετέφερε το δεξαμενόπλοιο, του καυσίμου που μετέφεραν και τα δύο πλοία και πόσο από αυτό, αν υπάρχει, έχει εισέλθει στο νερό», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Greenpeace.
«Οι συνθήκες της θάλασσας και οι καιρικές συνθήκες θα είναι επίσης σημαντικές για τον καθορισμό της συμπεριφοράς οποιασδήποτε πετρελαιοκηλίδας».
Το περιστατικό συνέβη σε ένα πολυσύχναστο τμήμα της πλωτής οδού, με κίνηση από τα λιμάνια κατά μήκος της βορειοανατολικής ακτής της Βρετανίας προς την Ολλανδία και τη Γερμανία, ανέφεραν πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η βρετανική ακτοφυλακή αναφέρει ότι μια «αξιολόγηση βρίσκεται σε εξέλιξη» για τον «πιθανό» κίνδυνο ρύπανσης από ναυτικό ατύχημα. «Το συμβάν συνεχίζεται ακόμη και η αξιολόγηση πιθανών απαραίτητων μέτρων ελέγχου της ρύπανσης βρίσκεται σε εξέλιξη», σύμφωνα με την ακτοφυλακή.
Σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα, το υπό αμερικανική σημαία Stena Immaculate, που διαχειρίζεται η αμερικανική εταιρεία Crowley, ήταν εν μέρει φορτωμένο, κατά τη στιγμή της σύγκρουσης. Εικόνες που μεταδίδουν βρετανικά τηλεοπτικά δίκτυα εμφανίζουν τεράστια σύννεφα καπνού και φλόγες να υψώνονται από το σημείο της σύγκρουσης. Τα δύο πλοία μόλις που διακρίνονται μέσα στο τοπίο. Σύμφωνα με το Bloomberg, το τάνκερ είχε αναχωρήσει από την Ελλάδα φορτωμένο με πετρελαιοειδή.
Στο BBC ο Μπόγιερς είπε ότι μετά τη σύγκρουση φάνηκε από το λιμάνι μια «τεράστια πύρινη σφαίρα», προσθέτοντας ότι τα πλοία έπλεαν πολύ μακριά από την ακτή για να υπάρχει οπτική επαφή.
Η Ντάουνινγκ Στριτ τόνισε ότι συνεχίζονται οι έρευνες για τα αιτία της σύγκρουσης, με έναν εκπρόσωπο του Βρετανού πρωθυπουργού να κάνει λόγο για μια «εξαιρετικά ανησυχητική κατάσταση».
«Ανησυχώ για τη σύγκρουση δύο πλοίων στη Βόρεια Θάλασσα σήμερα το πρωί», δήλωσε στο X η Βρετανίδα υπουργός Μεταφορών Χάιντι Αλεξάντερ, ευχαριστώντας τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις διάσωσης.
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τον βρετανικό Guardian, ο Ντέιβιντ ΜακΦάρλαν, διευθυντής της Marine Risk and Safety Consultants Ltd επισημαίνει πως στα σύγχρονα πλοία υπάρχουν πολλά συστήματα προειδοποίησης, συμπεριλαμβανομένου του ραντάρ και της κόρνας ενός πλοίου, με στόχο την πρόληψη τέτοιων περιστατικών.
«Θα είχαν δει ο ένας τον άλλον μέσω του συστήματος ραντάρ που λειτουργούν στα σκάφη, που ονομάζεται Automatic Identification System (AIS). Τα πλοία θα μπορούσαν να δουν και να αναγνωρίσουν ένα άλλο σκάφος μέσω του AIS, και θα μπορούσαν να το καλέσουν μέσω ραδιοφώνου πολύ υψηλής συχνότητας και να τους ρωτήσουν τι κάνουν», είπε ο ΜακΦάρλαν.
Ένα πλοίο είναι ορατό στο ραντάρ ενός άλλου πλοίου από 24 μίλια μακριά, είπε ο ίδιος. Όλα τα σκάφη πρέπει να έχουν κάποιον σε επιφυλακή ανά πάσα στιγμή. «Αλλά δεν ανησυχείς για ένα άλλο πλοίο εφόσον είναι περίπου 4 μίλια μακριά, ανάλογα με την ταχύτητα», προσέθεσε.
«Εάν το άλλο πλοίο δεν ανταποκριθεί στον ασύρματο, τα σκάφη έχουν ένα σύστημα προειδοποίησης της τελευταίας στιγμής, την κόρνα του πλοίου», είπε. «Το επόμενο πράγμα που πρέπει να κάνετε θα ήταν να χτυπήσετε την κόρνα ενός πλοίου, το οποίο ακούγεται από μίλια μακριά».