Παρελθόν πρέπει να θεωρείται το σχέδιο του αγωγού East Med, που φιλοδοξούσε να μεταφέρει αέριο από τα κοιτάσματα της Αν. Μεσογείου στην Ευρώπη. Σε κείμενό του το State Department ενημερώνει ότι δεν είναι βιώσιμο οικονομικά και ασύμβατο με την πολιτική της πράσινης μετάβασης. Ταυτόχρονα ωστόσο οι ΗΠΑ συνεχίζουν να υποστηρίζουν το σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ. Η αμερικανική αναφορά είναι σημαντική, γιατί, όπως και για τον East Med, έτσι και για το συγκεκριμένο έργο, η Τουρκία εκφράζει αντιρρήσεις, υποστηρίζοντας ότι διέρχεται μέσα από τη θαλάσσια περιοχή που οριοθετεί η «Γαλάζια Πατρίδα».
Στην περίπτωση του East Med, όλοι οι εμπλεκόμενοι γνώριζαν εξαρχής ότι πρόκειται για ένα πολιτικό σχέδιο με πολλά προβλήματα. Ο βαθμός δυσκολίας έγινε δε, ακόμη μεγαλύτερος από τη στιγμή που οι εμπλεκόμενες εταιρείες είχαν κάνει γνωστή την πρόθεση να στείλουν το φυσικό αέριο για υγροποίηση στην Αίγυπτο και από εκεί για εξαγωγή προς τη Δ.Ευρώπη, με την Ελλάδα να φιλοδοξεί να διαδραματίσει σε αυτό το στάδιο κρίσιμο ρόλο μέσω του υπό κατασκευή τερματικού στην Αλεξανδρούπολη.
Η αμερικανική πλευρά έχει ενημερώσει την ελληνική πρεσβεία στην Ουάσινγκτον ότι το σχέδιο East Med (EMGP) θεωρείται ασύμφορο οικονομικά και δεν είναι βιώσιμο στην εποχή της πράσινης ενέργειας.
Σημαντικό ωστόσο για την Αθήνα είναι το γεγονός ότι οι ΗΠΑ συνεχίζουν να εκφρλάζουν τη στήριξή τους στο σχέδιο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ (Eurasia Interconnector), στη λογική ενός έργου συμβατού με την εποχή της πράσινης ενέργειας. Στρατηγικά, η αμερικανική στήριξη στο έργο συμβαδίζει με τα ελληνικά συμφέροντα καθώς οι ΗΠΑ στηρίζουν ένα διεθνές έργο που «σπάει» τα σχέδια της Γαλάζιας Πατρίδας, τη βασική δηλαδή στρατηγική της Αγκυρας, που απειλεί να μπλοκάρει κάθε έργο που περνάει από τις περιοχές που αυτή οριοθετεί.
Το αμερικανικό έγγραφο
Συγκεκριμένα, οι αμερικανοί δηλώνουν ότι δεν στηρίζουν τον αγωγό East Med καθώς, όπως λένε, δεν είναι βιώσιμο οικονομικά και δεν είναι σύμφωνο με την πολιτική της πράσινης μετάβασης, επικαλούμενοι και τις εντάσεις ως ένα πρόσθετο λόγο για την εγκατάλειψη του έργου. Ταυτόχρονα όμως το αμερικανικό έγγραφο αποδοκιμάζει ευθέως τις προσπάθειες της Τουρκίας να παρενοχλήσει τις «συμβατές με το διεθνές δίκαιο» έρευνες του Nautical Geo και είναι κάτι που έχει «καταστεί σαφές στην Τουρκία ότι οι ενέργειες αυτές είναι απαράδεκτες, προκλητικές μη βοηθητικές».
Όμως την ίδια ώρα εκφράζεται προβληματισμός για τον λόγο που γίνονται οι έρευνες για τον EMGP, ενώ οι κυβερνήσεις γνωρίζουν ότι δεν είναι βιώσιμο το έργο, αφήνοντας αιχμές ότι «αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη για έρευνες πλοίων για αγωγούς και καλώδια που επιχειρούν σε περιοχές που είναι υπό αμφισβήτηση».
«Η μη υποστήριξή μας στον EMGP δεν πρέπει να εκληφθεί ως αποδοχή των οποιωνδήποτε θαλασσίων διεκδικήσεων κάποιας χώρας που η τελική λύση δεν είναι αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης. Υποστηρίζουμε μερικά από τα υπάρχοντα σχέδια που συμβάλλουν στη μείωση εκπομπών άνθρακα και στη διαφοροποίηση πηγών ενέργειας, όπως ο FSRU της Αλεξανδρούπολης και οι διασυνδετήριοι αγωγοί με Βουλγαρία και Βόρεια Μακεδονία, που μπορεί να ολοκληρωθούν πολύ νωρίτερα και με πολύ μικρότερο κόστος από ότι ο EMGP.., επισημαίνει χαρακτηριστικά το αμερικάνικο έγγραφο.