Με όπλο τις εξαγωγές και κυριότερη αγορά αυτή των ΗΠΑ, αψηφώντας το θέμα των δασμών, καθώς και ένα ισχυρό portfolio προϊόντων η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ έχοντας συμπληρώσει έναν αιώνα λειτουργίας, είναι έτοιμη να «σπάσει» το «φράγμα» των 100 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 105-6 εκατ. ευρώ πωλήσεις.
Η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, όπως αποκάλυψε χθες στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, έκλεισε το 2024 με πωλήσεις ελαφρώς κάτω των 100 εκατ. ευρώ και EBITDA κοντά στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2025 προβλέπει μια άνοδο της τάξης του 5-6% στα επίπεδα των 106 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μόνο την τελευταία τετραετία (2020-2024), η εταιρεία μετρά αύξηση των πωλήσεών της κατά 50%.
Την ίδια ώρα η εξαγωγές αποτελούν το 52% των πωλήσεων με την εταιρεία να έχει θέσει στόχο τοι 70% τουλάχιστον να προέρχεται από εξαγωγές τόσο με επώνυμα προϊόντα όσο και μέσω του καναλιού των private label. Αγορά – κλειδί θεωρούνται οι ΗΠΑ όπου κατευθύνεται το 45% των εξαγωγών της, με παρουσία σε σημαντικούς λιανεμπορικούς ομίλους, όπως Wallmart, Target κ.α. ενώ διαθέτει ισχυρή παρουσία επίσης σε Καναδά, Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, αλλά και Ιαπωνία, Κορέα.
Αναφερόμενος στην πιθανότητα επιβολής δασμών στο πλαίσιο της πολιτικής του νέου προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανέφερε πως «πιθανότατα θα μας επηρεάσουν οι δασμοί αλλά όχι δραματικά, καθώς οι ΗΠΑ εισάγουν πολλά είδη τροφίμων από την ΕΕ».
«Επομένως, αυτό θα οδηγήσει πιο πολύ σε αύξηση των τιμών στο ράφι και λιγότερο σε μία πίεση προς εμάς», πρόσθεσε.
Ο ίδιος σκιαγράφησε την εμπορική πολιτική της εταιρείας και σημείωσε ότι, «Η αύξηση των πωλήσεών μας δεν είναι αυτοσκοπός μας. Στόχος είναι ένα ισχυρό προϊοντικό portfolio με προοπτική», υπενθυμίζοντας ότι η εταιρεία κινείται σε ένα περιβάλλον όπου παραμένουν οι αυξήσεις στα κόστη των πρώτων υλών και των υλικών συσκευασίας, αν και έχουν μετριαστεί έναντι των προηγούμενων ετών. Η εταιρεία προέβη, δε, σε μικρές και στοχευμένες ανατιμήσεις.
Φέτος η εταιρεία εισέρχεται στον δεύτερο αιώνα της επιχειρηματικής της διαδρομής, κατορθώνοντας να καταγράψει ιστορικά ρεκόρ σε επίπεδο εξαγωγικής δραστηριότητας, ενώ θέτει ακόμη πιο ψηλά τον πήχη για την πορεία των πωλήσεών της.
Ωστόσο, σταθερή παραμένει η στόχευση της εταιρείας για μεγαλύτερη επέκταση του εξαγωγικού της αποτυπώματος και δη η ενίσχυση της παρουσίας της στις χώρες του εξωτερικού που δραστηριοποιείται ήδη. Η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα αλλά και μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι.
Σύμφωνα με τον Λευτέρη Χαΐτογλου, το ταχίνι παραμένει το πρώτο σε πωλήσεις προϊόν της εταιρείας, τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και στις χώρες του εξωτερικού, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί ο χαλβάς.
Η εταιρεία ακολουθεί ένα σταθερό πρόγραμμα επενδύσεων, περί τα 2 εκατ. ευρώ το χρόνο και το οποίο αφορά στην προσαρμοστικότητά της στις εκάστοτε συνθήκες που διαμορφώνει η πορεία της ζήτησης (πχ. αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού για νέες συσκευασίες των προϊόντων της). Σε επίπεδο δεκαετίας, οι επενδύσεις της ξεπερνούν σωρευτικά τα 100 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, βασικός στόχος της εταιρείας παραμένει η ενίσχυση της κατανάλωσης των προϊόντων της και εκτός της περιόδου της Σαρακοστής, περίοδος με την οποία έχει ταυτιστεί η κατανάλωση πολλών από τα προϊόντα της. Όπως όλα δείχνουν, το στοίχημα φαίνεται πως το κερδίζει το ταχίνι, με τον κ. Χαΐτογλου να επισημαίνει πως «το ταχίνι δεν είναι προϊόν Σαρακοστής».
Η ηγετική ομάδα και βασικοί μέτοχοι της Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ σημειώνουν δε σε κάθε ευκαιρία ότι η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται για την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών, με τα στελέχη της να επισημαίνουν πως «είναι μια επιλογή που δεν μας απασχολεί, καθώς είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση και έτσι θέλουμε να παραμείνουμε».
Όπως τονίζουν, μάλιστα, παρά τις κρούσεις που έχει δεχθεί στο παρελθόν, η εταιρεία δεν εμφανίζεται θετική ως προς την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στο μετοχικό της κεφάλαιο. «Αν έρθει επενδυτής, θα βρει την πόρτα μας κλειστή», σημειώνουν.
Τα νέα προϊόντα
Προς αυτή την κατεύθυνση, η αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας για το 2025, καθώς και για τα επόμενα χρόνια επικεντρώνεται στην ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της, μέσω της παραγωγής νέων προϊόντων και της προσθήκης συνεχώς νέων γεύσεων.
Ήδη το ταχίνι ενισχύεται με νέους κωδικούς (ταχίνι ολικής άλεσης με μαύρη σοκολάτα), ενώ με νέες γεύσεις εμπλουτίζεται και η κατηγορία του χαλβά (φράουλα με σοκολάτα κλπ).
Η ιστορία και τα 101 χρόνια λειτουργίας
Η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε τη μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης.
Το 1932 δημιουργείται μια σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στην οδό Δάμωνος, μεταξύ του παλαιού και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, ενώ το 1962, με αξιοσημείωτη διορατικότητα, επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας.
Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον Μακεδονικό Χαλβά, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού, ενώ το 1985 η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που αποτελεί τη συνέχεια της Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.
Το 1994 κι ενώ συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ίδρυσή της, η εταιρεία θέτει σε λειτουργία την καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής χαλβά, η οποία καλύπτει 12.000 τ.μ. ενώ το 1997, προωθεί στην αγορά ένα νέο προϊόν, τον χαλβά με επικάλυψη σοκολάτας.
Το 2002 τίθεται σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής γκοφρέτας πουράκι κι ένα καινούργιο προϊόν ξεκινά την εξαγωγική αρχικά πορεία του με την επωνυμία TWISTIES, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων, ενώ το 2004 ξεκινά η λειτουργία της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και η παραγωγή παρθένου σησαμελαίου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Το 2007 ολοκληρώνεται η παραγωγική εγκατάσταση της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και συσκευασίας ταχινιού.
Σήμερα κι ενώ συμπληρώνει 101 χρόνια ζωής, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ παραμένει μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση. Διατηρεί ακόμη ως έδρα της την περιοχή του Καλοχωρίου στη Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνει έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων - εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι - και παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στη μεσογειακή διατροφή.
Στις δύο υπερσύγχρονες μονάδες, της επεξεργασίας του σησαμιού και της παραγωγής χαλβά, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, για την επίτευξη σταθερής ποιότητας τελικού προϊόντος.
Παράλληλα οι παραδοσιακοί μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ενεργοί, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για τη διατήρηση του αυθεντικού χαρακτήρα των προϊόντων. Τέλος, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου παρέχουν τη δυνατότητα συνεχούς ελέγχου, τόσο των πρώτων υλών, όσο και των τελικών προϊόντων.
Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.