Στην αφετηρία έχουν πλέον στηθεί μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι και funds για την διεκδίκηση της νέας παραχώρησης της Αττικής Οδού, αφού η κατάθεση των προσφορών έχει ορισθεί για την επόμενη Δευτέρα 17 Ιουλίου και αν δεν υπάρξουν εκ νέου καθυστερήσεις η μάχη θα κορυφωθεί με το τίμημα να φθάνει μέχρι και τα 2,4 δισ. ευρώ όπως εκτιμά η αγορά.
Μια μάχη που είναι ενδιαφέρουσα καθώς η κινητικότητα που έχει εκδηλωθεί από τους ενδιαφερόμενους, ξένους και εγχώριους ομίλους είναι απόλυτα δικαιολογημένη αφού η σύμβαση για την Αττική Οδό, χωρίς να περιλαμβάνει κατασκευαστικό αντικείμενο, θεωρείται κάτι σαν «ομόλογο» με σημαντική απόδοση και χωρίς ρίσκο καθώς ο αυτοκινητόδρομος με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας με τις απαγορεύσεις στην κυκλοφορία εμφανίζει αύξηση στη μέση κυκλοφορία των οχημάτων της τάξεως του 10%, ενώ αναμένεται η κυκλοφορία του να ενισχυθεί περαιτέρω όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις που σχεδιάζονται.
Οι εκτιμήσεις της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ που διενεργεί την διαδικασία κάνουν λόγο για τίμημα της τάξεως των 2,4 δισ. ευρώ, ενώ οι αρχικοί ενδιαφερόμενοι ανέρχονται σε 8 με τους 7 από αυτούς να θεωρείται βέβαιο ότι θα καταθέσουν τελικά προσφορά .
Στους ενδιαφερόμενους είτε απευθείας είτε μέσω κοινοπραξίας περιλαμβάνονται όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας αλλά και ονόματα όπως οι ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A, CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) –DIF INFRA PARTICIPATIONS B.V. – EGIS PROJECTS S.A., MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.a.r.l. (με FINCOP INFRASTRUCTURE LTD - Κοπελούζος), VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – MOBILITY PARTNER S.A.S. (με Μυτιληναίο) κ.α.
Το σχήμα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ (μερίδια 34% - 16%) στο οποίο προστέθηκε η γαλλική Meridiam (50%) αφού πήρε τη θέση της Ardian (επίσης γαλλική) που αποχώρησε, είναι οι σημερινοί παραχωρησιούχοι και είναι σαφές ότι επιθυμούν να διατηρήσουν στο χαρτοφυλάκιο τους το συγκεκριμένο asset.Ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ, έχει αυξημένο ειδικό βάρος στο σχήμα ως leader από την φάση της προεπιλογής και οι δύο εταίροι έχουν να λάβουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ ακόμα και 2 έτη μετά τη λήξη της σύμβασης από μερίσματα, κεφάλαια του αποθεματικού – ταμείου, και άλλες απαιτήσεις .
Η ΓΕΚ Τέρνα είναι η εταιρεία που διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων, το οποίο επεκτάθηκε με την προσθήκη της σύμβασης για την Εγνατία Οδό. Διεκδικεί την εκ νέου παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου τυπικά μόνη της ωστόσο αν επικρατήσει θα συνεργαστεί με την First Sentier.
Ο Όμιλος Μυτιληναίου συνεργάζεται με την γαλλική VINCI η οποία έχει συμμετάσχει αρκετές φορές σε έργα παραχώρησης στη χώρα μας.
Η INTRAKAT λειτουργεί σε κοινοπραξία με την εταιρεία Brisa που αποτελεί τον μεγαλύτερο διαχειριστή αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία. Σημειώνεται ότι πρόσφατα η Intrakat αύξησε το ποσοστό της στο σχήμα διεκδίκησης της Αττικής Οδού σε 49% έναντι 30% που όριζε η αρχική συμφωνία.
Στους ενδιαφερόμενους για την παραχώρηση του αστικού αυτοκινητοδρόμου συμμετέχει επίσης ο όμιλος Κοπελούζου μέσω της Fincop Infrastructure και σε κοινοπραξία με την αυστραλιανή Macquarie Asset Management Motorway Holdings. Η Macquarie αποτελεί από τις ισχυρότερες εταιρείες διαχείρισης διαφόρων ειδών περιουσιακών στοιχείων διαθέτοντας άμεσες επενδύσεις σε δεκάδες χώρες.
Στους ξένους ενδιαφερόμενους περιλαμβάνεται και η ισπανική Abertis η οποία κατεβαίνει μόνη της αλλά προτίθεται, εφόσον είναι ανάδοχος, να αναζητήσει τοπικό εταίρο, κάτι που σημαίνει ότι οι ελληνικοί όμιλοι που θα μείνουν εκτός θα έχουν ακόμη μια ευκαιρία. Δραστηριοποιείται παγκόσμια έχοντας υπό διαχείριση περίπου 7.700 χλμ. αυτοκινητοδρόμων σε 15 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.
Αρχικό ενδιαφέρον έχει εκδηλώσει ακόμα η Fininc Group, ιταλική εταιρεία συμμετοχών που δραστηριοποιείται κυρίως στον κλάδο των μεγάλων δημοσίων έργων και η κοινοπραξία των Vauban – DIF – EGIS. Η Vauban διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους 6,5 δισ. ευρώ, η DIF Capital Partners κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως με κεφάλαια υπό διαχείριση περίπου 10 δισ. και η Egis (η οποία συνεργάζεται με τη ΓΕΚ Τέρνα στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού) διαχειρίζεται 47 αυτοκινητοδρόμους σε πέντε ηπείρους, συνολικού μήκους 4.500 χλμ.
Τέλος, όπως έχουμε έγκαιρα αναφέρει από το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζεται το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί τελικά και σε αυτόν τον διαγωνισμό, όπως συνηθίζεται, ο γύρος των βελτιωμένων προσφορών.
Στο ΤΑΙΠΕΔ βάζουν στο τραπέζι την διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών, σε όσους έχουν δώσει μέχρι και 5% χαμηλότερη προσφορά από τον πλειοδότη. Στην συγκεκριμένη διαδικασία εκτιμάται ότι θα προβλεφθεί πως, από την ημέρα που οι επενδυτές που οι προσφορές πληρούν τις προϋποθέσεις, κληθούν να δώσουν το παρών στο γύρο βελτιωμένων προσφορών, θα έχουν έως 5 ημέρες για να τις καταθέσουν.
Η διαδικασία των βελτιωμένων προσφορών εκτιμάται ότι θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα επισπεύσει τις διαδικασίες ώστε να μη χαθεί χρόνος.