Την ερχόμενη εβδομάδα και ειδικότερα στις 15 Φεβρουαρίου ξεκινά το «ταξίδι» του στα έγκατα της Αττικής γης ο δεύτερος Μετροπόντικας (ΤΒΜ) με το όνομα «Νίκη» που θα σκάψει το Αθηναϊκό υπέδαφος για το μεγαλύτερο έργο που τρέχει αυτή τη στιγμή ύψους περίπου 1,6 δις. ευρώ, της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας στο τμήμα «Άλσος Βεΐκου – Γουδή».
Ήδη, όπως ανέφεραν χτες στελέχη του ομίλου ΑΒΑΞ στο πλαίσιο παρουσίασης του έργου σε εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης, ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση καθώς μέχρι το Πάσχα αναμένεται να φτάσει μέχρι τον σταθμό Γουδή ο Μετροπόντικας “Αθηνά”.
Σε λίγες μέρες από το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι θα ξεκινήσει η διάνοιξη της σήραγγας από τον δίδυμο μετροπόντικα της «Αθηνάς», τη «Νίκη», που έχει ήδη συναρμολογηθεί σε μεγάλο ποσοστό (άνω του 80%), για να διανύσει μια απόσταση σχεδόν 7,2 χλμ. έως τον Ευαγγελισμό, όπου θα «συναντηθεί» με τον έτερο υπερσύγχρονο TBM (μετροπόντικα).
Η ΑΒΑΞ η οποία είναι η leader της κοινοπραξίας με Ghella και Alstom ξενάγησε τους δημοσιογράφους στο εργοτάξιο, στην υπό κατασκευή σήραγγα αλλά και στο ΤΒΜ όπου έγινε σε real time μια επίδειξη των δυνατοτήτων του μεγάλου μηχανήματος.
Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία της ΑΒΑΞ σε δυόμισι χρόνια έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας και έχουν συμπληρωθεί 1,7 εκ. εργατοώρες, δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα, έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες, έχουν εγκατασταθεί 4 οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα, χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα, έχουν εκσκαφτεί 249.000 κυβικά μέτρα χώματος, χρησιμοποιείται οπλισμός σιδήρου τριών (3) χιλιάδων τόνων
Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί μόλις 5 από τους 15 σταθμούς. Πρόκειται για τους σταθμούς ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΙΚΩΝΟΣ.
Η καθυστέρηση ενός έτους που καταγράφεται αποδίδεται κυρίως στην επιλογής οι πρόδρομες εργασίες να γίνουν με ξεχωριστή εργολαβία, η οποία όμως ξεκίνησε σχεδόν παράλληλα με το βασικό έργο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν παραδοθεί στην κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom, πλήρως μόνο τρία εργοτάξια στους σταθμούς Κολωνάκι, Δικαστήρια και Γαλάτσι, ενώ σε Ακαδημίας και Βεΐκου μόνο μερικώς.
Στους υπόλοιπους σταθμούς συνεχίζονται οι πρόδρομες εργασίες από την ΕΡΕΤΒΟ. Αξίζει να σημειωθεί πως έχει ήδη δοθεί μια παράταση στα πρόδρομα έργα που αρχικά είχε προβλεφθεί χρόνος 30 μηνών.
Η επιλογή της ξεχωριστής εργολαβίας έχει ως αποτέλεσμα να ακολουθούνται ευρηματικές και δυσκολότερες κατασκευαστικές πρακτικές ώστε να μην παγώνει η κατασκευή. Έτσι, η σήραγγα της νέας γραμμής που θα ενώσει το Άλσος Βεΐκου με το Γουδή σκάβεται προτού σκαφτούν οι σταθμοί, με αποτέλεσμα αυτό να πρέπει να γίνει σε επόμενη φάση.
Σύμφωνα με τους υπευθύνους του έργου, για κάθε σταθμό που δεν παραδίδεται εγκαίρως, προστίθενται 100 μ. επιπλέον στο έργο, καθώς το μηχάνημα διάνοιξης δεν σταματά την πορεία του. Αυτό θα συμβεί και στον σταθμό Γουδή, όπου το πρώτο TMB (μηχάνημα διάνοιξης) θα φτάσει πριν το Πάσχα. Ο σταθμός θα είναι άσκαφτος και θα απαιτηθούν μετά εργασίες αντιστήριξης.
Εμπλοκή συνεχίζει να υπάρχει στους σταθμούς ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ και στόχος είναι μέσα στο 2024 να ξεμπλοκάρουν για να μπορέσει να προχωρήσει η κατασκευή των σταθμών.
Τα πρόδρομα έργα ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2021 ενώ τον Ιούνιο υπεγράφη και η σύμβαση για το κυρίως έργο. Τα έργα ξεκίνησαν με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και συνεχίζουν από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Η συνολική πρόοδος φέτος σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ αναμένεται να φτάσει το 18%.
Η γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης με άλλες γραμμές. Ο πρώτος είναι στην ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ όπου θα συνδέεται με τον σταθμό ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ της γραμμής 2 μέσω υπόγειας διάβασης μήκους περίπου 200 μέτρων. Ο δεύτερος σταθμός θα είναι στον σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ με τον ομώνυμο σταθμό της γραμμής 3. Η γραμμή 4 σε αυτό το σημείο θα περνά κάτω από τη γραμμή 3. Θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού και σημαντικές υπηρεσίες, συνδέοντας το Άλσος Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε 5 λεπτά και με την Πανεπιστημιούπολη σε διάστημα 14 λεπτών.
Οι δύο «δίδυμοι» μετροπόντικες της Αθήνας, «Αθηνά» και «Νίκη», είναι τα πιο σύγχρονα μηχανήματα TBM που σκάβουν σήμερα μετρό παγκοσμίως με κάθε μηχάνημα να έχει μήκος 100 μ. και βάρος 1.500 τόνους. Το πρώτο TMB που συναρμολογήθηκε και τέθηκε σε λειτουργία από το φρέαρ της Κατεχάκη, βάθους 40 μ., προχωρά επί του παρόντος κατά 12-13 μέτρα την ημέρα.
Αφού σκάψει, επενδύει τη σήραγγα με «δαχτυλίδι» επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου, κι εν συνεχεία προχωρώντας σφραγίζει το διάκενο ώστε να μην υπάρχουν καθιζήσεις.
Δεδομένου ότι είναι σε φάση προσαρμογής, αναμένεται σύντομα να πιάσει και τα 18 μ. ημερησίως.
Μέχρι σήμερα, λοιπόν, έχει διανύσει 680 μ. αφού πέρασε σε βάθος 18 μέτρων κάτω από την οδό Κανελλοπούλου και το παλιό κτήριο της ΕΡΤ, έχει περάσει το υπουργείο Δικαιοσύνης και βρίσκεται στο πάρκο της Παλιάς Χωροφυλακής. Το εν λόγω μηχάνημα, που διαθέτει υπερσύγχρονο «πιλοτήριο» μπορεί να ξανανέβει σε βάθος 13 μ. και να ξαναβυθιστεί στα 70 μ. από την επιφάνεια, όπως θα γίνει στην Κυψέλη (Ελικώνος).
Τα δύο μηχανήματα θα σκάψουν από τις δύο άκρες με τελικό σταθμό και των δύο τον Ευαγγελισμό. Ο πρώτος μετροπόντικας έχει να συμπληρώσει απόσταση 5,1 χλμ., που σημαίνει ότι έχει ξεπεράσει το 1/10 της διαδρομής του. Ο δεύτερος μετροπόντικας θα πρέπει να καλύψει τα υπόλοιπα 7,2 χλμ. Η διάνοιξη της σήραγγας αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.
Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας κατασκευάζεται από την κοινοπραξία των εταιριών ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Στην πρώτη φάση ανάπτυξής της, το Μετρό θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου και θα καταλήγει στο Γουδή. Με 15 σύγχρονους σταθμούς και σιδηρόδρομο διπλής τροχιάς, μήκους 12,8 χιλιομέτρων, θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού και σημαντικές υπηρεσίες, συνδέοντας το Άλσος Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε 5 λεπτά και με την Πανεπιστημιούπολη σε διάστημα 14 λεπτών.
Στοχεύει στην εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), στην αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, την εξυπηρέτηση σημαντικών κτηρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), την Πανεπιστημιούπολη κ.α., καθώς και στην αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό.