Στην αρχαιότητα υπήρχαν αυτό που θα λέγαμε σήμερα υπεραθλητές, δηλαδή ολυμπιονίκες που εντυπωσίαζαν τόσο για τη σωματική τους διάπλαση όσο και τα κατορθώματα τους.
Σε κάποια παλιά τηλεδιάσκεψη αποτελεσμάτων οι επιδόσεις της Motor Oil είχαν παρομοιαστεί με τις επιδόσεις του παλαιστή Μίλωνα από τον Κρότωνα της Ιταλίας (σημερινή περιοχή Καλαβρίας), που έζησε κατά τον 6 αιώνα π.Χ. Ο Μίλων κατά τη διάρκεια της αθλητικής του καριέρας, στεφανώθηκε έξι φορές ολυμπιονίκης, ρεκόρ που δεν έχει καταρριφθεί μέχρι σήμερα, ακόμα και στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Την περίοδο 2015 -2017 η Motor Oil είχε καταφέρει να σπάσει κάθε ρεκόρ κερδοφορίας ανεβάζοντας κάθε φορά ψηλότερα τον πήχη της επαναλαμβανόμενης κερδοφορίας. Πέρυσι ο όμιλος ήταν ο πιο κερδοφόρος από το σύνολο των εμποροβιομηχανικών εταιριών του Χρηματιστηρίου Αθηνών και θα μπορούσε άνετα να ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ στην τελική γραμμή αν δεν υπήρχαν σημαντικά έκτακτα στο τέταρτο τρίμηνο.
Το φετινό τρίτο τρίμηνο της Motor Oil μπορεί να μην είναι το καλύτερο όλων των εποχών σε επίπεδο προσαρμοσμένης και καθαρής κερδοφορίας, είναι ωστόσο το ποιοτικότερο από όλα όσα έχουμε δει στην παρουσία της εταιρίας ως εισηγμένης στο ΧΑ.
Η δημοσιευμένη καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε σε 441 εκατ. ευρώ με την βοήθεια των κερδών αποτίμησης αποθεμάτων ύψους 85 εκατ. ευρώ ωστόσο οι ελεύθερες ταμειακές ροές που παρήγαγε η εταιρία έφθασαν τα 488 εκατ. ευρώ και πρέπει να είναι οι υψηλότερες όλων των εποχών.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε ημέρα του τρίτου τριμήνου έμπαιναν στα ταμεία της εταιρίας 5,3 εκατ. ευρώ και αν σε αυτό τον υπολογισμό εκτιμηθεί το γεγονός ότι το διυλιστήριο πρακτικά ήταν κλειστό τις πρώτες δύο εβδομάδες του Ιουλίου λόγω της προγραμματισμένης γενικής συντήρησης η επίδοση αυτή θα μπορούσε να είχε ξεπεράσει τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη του ομίλου (538 εκατ. ευρώ).
Το φαινόμενο δεν είναι πρωτόγνωρο, στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν η Motor Oil έχει φέρει ελεύθερες ταμειακές ροές μεγαλύτερες από τα λειτουργικά της κέρδη, ποτέ όμως σε αυτή την έκταση. Σίγουρα έχει να κάνει με τη βελτίωση του κεφαλαίου κίνησης (οι δεξαμενές αργού ήταν γεμάτες στο ξεκίνημα του τριμήνου) ωστόσο σε αυτό συνέβαλαν και οι εξής θετικοί παράγοντες: Το περιθώριο διύλισης (μαζί με την εμπορία) πήγε εκεί που δεν έχει πάει ποτέ (24,9 δολ/βαρέλι) και σε αυτό συνέβαλε και η αυξημένη συνεισφορά της μονάδας εμπλουτισμένης βενζίνης καθώς και η αύξηση της ημερήσιας δυναμικότητας του διυλιστηρίου κατά 8%.
Ο κλάδος της διύλισης δεν είναι ίσως ο πιο θελκτικός επενδυτικά λόγω των γνωστών θεμάτων που αφορούν τους ρύπους. Η προσπάθεια ωστόσο του ομίλου για τη μείωσης ή την εξισορρόπηση του ανθρακικού της αποτυπώματος έχει αρχίσει να αποδίδει αποτελέσματα καθώς φέτος τα λειτουργικά κέρδη από τις «καθαρές πηγές» αναμένεται να ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ με στόχο να φθάσουν το 40% των λειτουργικών κερδών το 2030.
Για τον σκοπό αυτό προβλέπονται επενδύσεις άνω του 1,5 δις ευρώ οι οποίες με την παρούσα χρηματοοικονομική δομή (καθαρός δανεισμός 1,2 δις ευρώ) είναι εντός των δυνατοτήτων του ομίλου χωρίς να διαταραχθεί η συνθήκη επιβράβευσης των μετόχων (μερίσματα και αγορές ιδίων).
Σίγουρα η διετία που διανύουμε να μην είναι η πλέον αντιπροσωπευτική για τα περιθώρια διύλισης και η προβολή των ισχυρών περυσινών και φετινών αποτελεσμάτων να χρήζει προσοχής. Ήδη η εταιρία τρέχει στο εννεάμηνο με προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη 1,14 δις ευρώ ξεπερνώντας με άνεση τον ετήσιο στόχο των μέσων εκτιμήσεων της αγοράς. Υπό κανονικές συνθήκες –όταν προκύψουν αυτές- η προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία θα διαμορφωθεί στο 1 δισ. ευρώ βάζοντας στην εικόνα και τις οικονομικές επιδόσεις των πρόσφατων αποκτημάτων.
Με αυτές τις κανονικές λειτουργικές επιδόσεις εξασφαλίζεται καθαρή κερδοφορία κοντά στο 500 εκατ. ευρώ και μέρισμα όχι μικρότερο από 1,2 ευρώ. Βέβαια, όταν έχει να κάνεις με τον Μίλωνα πρέπει να είσαι προσεκτικός: Ο πρωταθλητισμός δεν αρκείται στην κανονικότητα.