Lidl Ελλάς: Επαναπροσδιορίζει τον όρο βιωσιμότητα, μετασχηματίζοντας την τοπική οικονομία

26 Νοέμβριος 2024
Lidl Ελλάς: Επαναπροσδιορίζει τον όρο βιωσιμότητα, μετασχηματίζοντας την τοπική οικονομία
print_article
Σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ, ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής και των εξαγωγών, δημιουργία και υποστήριξη θέσεων εργασίας, κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη αποτελούν χαρακτηριστικά της στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης που υλοποιεί η Lidl στην Ελλάδα.

Σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο η έννοια της βιωσιμότητας συχνά εξαντλείται σε επικοινωνιακά μηνύματα, μια διεθνής αλυσίδα από τον χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων αποδεικνύει έμπρακτα ότι μπορεί να είναι φορέας ουσιαστικής αλλαγής. 

Εδώ και χρόνια, η Lidl Ελλάς θέτει τη βιωσιμότητα στον πυρήνα κάθε δραστηριότητας της, από την προώθηση της διεθνούς εξωστρέφειας των ελληνικών προϊόντων και τη συμβολή ρεκόρ στο ΑΕΠ της χώρας, μέχρι τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την προώθηση ενός περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνου επιχειρηματικού μοντέλου. Το 9ο Socioeconomic Impact Report αποτυπώνει τη σημαντική κοινωνικοοικονομική συμβολή της εταιρείας για το 2023, ενώ παράλληλα συγκρίνει τα αποτελέσματα με το πρώτο έτος λειτουργίας της στην Ελλάδα, το 1999.

Συνεισφορά στην ελληνική οικονομία

Στο 1,01 δισ. ευρώ ανήλθε  η συμβολή της Lidl Ελλάς στην ελληνική οικονoμία μέσα στο 2023. Πρόκειται για ένα ποσόν που αντιστοιχεί στο 0,53% του ΑΕΠ. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης μελέτης, η οποία αποτελεί σημείο αναφοράς για την στρατηγική βιωσιμότητας, φαίνεται πως η συνεισφορά της Lidl Ελλάς επεκτείνεται και σε άλλες παραμέτρους της οικονομίας.

Σε ό,τι αφορά την αγορά εργασίας το 2023 η εταιρεία διατήρησε 35.756 θέσεις εργασίας, από τις οποίες κάθε μια δημιουργεί 4,3 θέσεις στον ευρύτερο ιδιωτικό τομέα. Ακόμη, η προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία από το 1999 που δραστηριοποιείται η Lidl Ελλάς στη χώρα μας αυξήθηκε κατά 1.613%. Αυτό σημαίνει ότι κάθε 1 ευρώ που επενδύει αποδίδει 3,68 ευρώ στην ελληνική οικονομία.

Επιπρόσθετα, η φορολογική συνεισφορά το 2023 ανήλθε στα 417 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1567% της συνεισφοράς της εταιρείας στα φορολογικά έσοδα του κράτους, σε σύγκριση με το πρώτο έτος λειτουργίας της Lidl Ελλάς.  

Ο πιο σημαντικός όμως παράγοντας που αποτελεί «βαρόμετρο»  της βιωσιμότητας είναι αυτός της στήριξης των Ελλήνων παραγωγών και προμηθευτών, και της ενίσχυσης της εξωστρέφειας τους, μέσω των εξαγωγών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας μελέτης, οι συνολικές εξαγωγές το 2023 για λογαριασμό Ελλήνων παραγωγών και προμηθευτών ανήλθαν σε 976,8 εκατ. ευρώ. 

Ειδικότερα, οι απ’ ευθείας εξαγωγές ελληνικών προϊόντων από Έλληνες προμηθευτές σε χώρες που δραστηριοποιείται η εταιρεία στο πλαίσιο θεματικών εβδομάδων προώθησης ελληνικών προϊόντων αντιστοιχούν σε προϊόντα αξίας 488,4 εκατ. ευρώ, τα οποία προωθήθηκαν σε 31 χώρες. Πρόκειται για συνολικά 1.624 κωδικούς προϊόντων  από 409 προμηθευτές. 

Οι απευθείας εξαγωγές προϊόντων «μόνιμης γκάμας» από Έλληνες προμηθευτές σε χώρες που δραστηριοποιείται η εταιρεία απέφεραν έναν κύκλο εργασιών 215,7 εκατ. ευρώ, με 1.454 κωδικούς προϊόντων, επίσης από  409 προμηθευτές σε 31 χώρες.

Επιπρόσθετα, η μελέτη περιλαμβάνει τις απευθείας εξαγωγές προϊόντων Eridanοus από Έλληνες προμηθευτές, που απέφεραν κύκλο εργασιών 92,1 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για  170 κωδικούς, από 54 προμηθευτές σε 31 χώρες.

Σε ό,τι αφορά τα φρούτα και τα λαχανικά, οι εξαγωγές αυτών απέφεραν έναν κύκλο εργασιών 180,6 εκατ. ευρώ με 226.806 παλέτες προϊόντων να εξάγονται σε 24 χώρες.  

Κοινωνική Ευθύνη και Βιωσιμότητα

Βέβαια, η βιωσιμότητα δεν περνάει μόνο μέσα από τις εμπορικές δραστηριότητες. Η Lidl Ελλάς έχει αναπτύξει συγκεκριμένη στρατηγική για την Εταιρική Υπευθυνότητα, η οποία  είναι απόλυτα ενσωματωμένη στην ευρύτερη επιχειρηματική της στρατηγική, με κάθε της δραστηριότητα να βασίζεται στις αξίες της βιωσιμότητας και της υπευθυνότητας. 

Η εταιρεία αναγνωρίζει το ρόλο της σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας και δεσμεύεται σε ενέργειες που ευθυγραμμίζονται με τα κριτήρια ESG, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. 

Οι δράσεις και οι στόχοι της επικεντρώνονται σε έξι στρατηγικούς πυλώνες, κάτω από το τρίπτυχο «Καλό για τον πλανήτη», «Καλό για τους ανθρώπους», «Καλό για σένα», δημιουργώντας θετικό αντίκτυπο για όλους.

Σε ό,τι αφορά τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις επενδύθηκαν 1,29 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 884,1 χιλ. σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά έργα, και 407,6 χιλ. σε προσφορά προϊόντων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.  

Ειδικότερα στη στρατηγική της εταιρείας για το περιβάλλον η στόχευση είναι η δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος. Η εταιρεία έχει θέσει  φιλόδοξους στόχους, τους οποίους παρακολουθεί και αξιολογεί συνεχώς, εφαρμόζοντας πρακτικές που μειώνουν το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα και ενισχύουν την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. 

Οι στρατηγικοί αυτοί στόχοι για το περιβάλλον είναι:

  • Net Zero στρατηγική έως το 2050: Εφαρμόζει μέτρα για μείωση και αντιστάθμιση των εκπομπών CO2. 
  • Πρωτοβουλία REset Plastic: Η στρατηγική της για το πλαστικό, «REset Plastic 2025», με 5 πεδία δράσης: REduce, REdesign, REcycle, REmove και RΕsearch, δεσμεύει την εταιρία στην υιοθέτηση καλών πρακτικών. Μείωση πλαστικού κατά 30% έως το 2025 και αύξηση ανακυκλωμένου πλαστικού στις συσκευασίες.  
  • Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: Στηρίζει την πράσινη ενέργεια. 100% πράσινη ενέργεια για όλες τις εγκαταστάσεις.

  • Πρόγραμμα LIFE CLIVUT: Δενδροφυτεύσεις στον αστικό ιστό σε συνεργασία με το ΑΠΘ.
  • Science Based Targets: Η προστασία του κλίματος αποτελεί έναν από τους έξι βασικούς στρατηγικούς πυλώνες της Lidl Ελλάς. Για αυτόν τον λόγο, το 2020 η εταιρεία εντάχθηκε στην πρωτοβουλία «Science Based Targets» ως μέλος του Ομίλου Schwarz, δεσμευόμενοι στην υιοθέτηση επιστημονικά τεκμηριωμένων κλιματικών στόχων. Μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, η Lidl Ελλάς στοχεύει στο να ενθαρρύνει τους προμηθευτές της– οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το 75% των εκπομπών που συνδέονται με τα προϊόντα – να θέσουν και οι ίδιοι τους δικούς τους κλιματικούς στόχους έως το 2026.

  • Καμπάνια Plastic Free Greece: Η καμπάνια «Plastic Free Greece» της Lidl Ελλάς συνεχίστηκε το 2023 για 4η συνεχή χρονιά, ενισχύοντας τις δράσεις της για την προστασία του περιβάλλοντος. Αποτελεί μία δράση-θεσμό για την εταιρεία καθώς φέτος ολοκληρώθηκε για 5η συνεχόμενη χρονιά. Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στην εθνική καμπάνια «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης», που υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης. 

Στον τομέα του κοινωνικού έργου στόχος της Lidl Ελλάς είναι η συμβολή σε ένα καλύτερο και πιο βιώσιμο μέλλον για όλους, ενισχύοντας τις συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζει σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες. Προσφέρει προϊόντα, χορηγίες και δωρεές σε οργανισμούς και κοινωφελείς φορείς, γιατί πιστεύει πως η ευημερία της κοινωνίας μας είναι αδιαπραγμάτευτη.

Οι κοινωνικές δράσεις στις οποίες μετέχει ενεργά είναι:

  • Συνεργασία με το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης και το Κ.Υ.Α.Δ.Α.: Για 4η συνεχόμενη χρονιά, η Lidl Ελλάς προσέφερε προϊόντα αξίας €400.000 μέσω του Δικτύου Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Αρωγής και του Κέντρου Υποδοχής & Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων, στηρίζοντας οικογένειες σε ανάγκη. 
  • Πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης για Νοσηλευόμενα Παιδιά: Συνεχίζει να υλοποιεί το πρόγραμμα, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας νοσηλευόμενων παιδιών.  
  • Στήριξη οικογενειών στη Θεσσαλονίκη: Παρείχε βασικά είδη διατροφής σε 320 κατοίκους της πόλης που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.  
  • Γεύματα Αγάπης: Το 2023, διέθεσε 2.500 γεύματα την περίοδο του Πάσχα και 7.900 γεύματα τα Χριστούγεννα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, μέσω συνεργασίας με τοπικούς φορείς.  
  • Social Hackathon: Υποστήριξε τον 3ο μαραθώνιο καινοτομίας, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης και το Υπουργείο Ανάπτυξης, ενθαρρύνοντας φορείς και κοινωνία να αναπτύξουν καινοτόμες εφαρμογές με κοινωνικό αντίκτυπο.  
  • Συνεργασία με UNICEF και ActionAid: Συνέβαλε με €100.000 στο πρόγραμμα «Μαζί ενάντια στη βία κατά των παιδιών» της UNICEF, ενώ στήριξε την ActionAid μέσω του προγράμματος «Η δύναμη στο πιάτο σου», προωθώντας υγιεινή διατροφή και υπεύθυνη κατανάλωση.  
  • Στήριξη του CTY Greece: Για 10η χρονιά, χρηματοδότησε 25 πλήρεις ή 50 μερικές υποτροφίες για μαθητές, με συνολική επένδυση άνω των €600.000.  Μία στήριξη που συνέχισε και το 2024. 
  • Κέντρο Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας: Για 8η χρονιά στήριξε το Κέντρο στη Νέα Μάκρη και για 2η χρονιά στην Επανομή Θεσσαλονίκης, που λειτουργούν υπό το «Χαμόγελο του Παιδιού», σε ακίνητα που έχει παραχωρήσει.

Ο τρίτος τομέας της στρατηγικής της εταιρικής υπευθυνότητας της Lidl περιλαμβάνει την συμπερίληψη, τον σεβασμό της διαφορετικότητας αλλά και την εξασφάλιση κλίματος ισότητας  μεταξύ των εργαζόμενων της.

Στόχος της Lidl Ελλάς είναι κάθε εργαζόμενος να αισθάνεται άνετα να είναι ο εαυτός του. Μέσα από σεμινάρια και διαδικασίες e-learning, όπως για τη Διαφορετικότητα, την Ενσωμάτωση και την Παρενόχληση στον εργασιακό χώρο, καλλιεργεί ένα κλίμα ισότητας. Επιπλέον, εφαρμόζει μια ολοκληρωμένη Πολιτική κατά της Βίας και Παρενόχλησης, με στόχο τόσο την πρόληψη όσο και την αποτελεσματική διαχείριση περιστατικών, παρέχοντας πλήρη υποστήριξη στους ανθρώπους της.

Αναλυτικά οι δράσεις της Lidl Ελλάς στον τομέα αυτό είναι :

  • Σεμινάρια και e-learning: Η Lidl Ελλάς προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα με έμφαση στη διαφορετικότητα, την ενσωμάτωση και την πρόληψη της παρενόχλησης, προάγοντας ένα δίκαιο εργασιακό περιβάλλον.  
  • Υβριδικό Μοντέλο Εργασίας: Εφαρμόζει ευέλικτες πρακτικές για τη διευκόλυνση της ισορροπίας επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.  
  • Πολιτική κατά της Βίας και Παρενόχλησης: Ενισχύει την ασφάλεια στον εργασιακό χώρο μέσω ολοκληρωμένης πολιτικής πρόληψης και διαχείρισης περιστατικών.
  • Παροχές για νέους γονείς: Παρέχει επιπλέον υποστήριξη και διευκολύνσεις στους εργαζομένους με οικογενειακές υποχρεώσεις.  
  • Δήλωση “#teamLidl, μαζί στην ισότητα”: Μέσω της διακήρυξης αυτής, η Διοίκηση της εταιρείας επιβεβαιώνει τη δέσμευσή της για ισότητα και συμπερίληψη, τόσο εντός όσο και εκτός της εταιρείας. Η πρωτοβουλία επισφραγίστηκε με τη συμμετοχή ως Χρυσός Χορηγός στο Athens Pride 2023, γιορτάζοντας τη διαφορετικότητα.  
  • Σήμα Ισότητας “SHARE”: Η εταιρεία βραβεύτηκε για την προώθηση της ισότητας και της ισορροπίας επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, αποτελώντας πρότυπο για τις ελληνικές επιχειρήσεις.  
  • Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Lidl UP: Learn & Work: Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, τη Σ.Α.ΕΚ. Γλυφάδας και το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο, το πρόγραμμα συνδυάζει σπουδές και πρακτική εργασία στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Παρέχει αμοιβή κατά τη διάρκεια των σπουδών, πιστοποιημένο πτυχίο και δυνατότητα εξέλιξης σε Υποδιευθυντή Καταστήματος, συμβάλλοντας στη στήριξη της νέας γενιάς και του μέλλοντος της ελληνικής οικονομίας.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ: Lidl Hellas - Socioeconomic Impact Report 2023

Η φετινή μελέτη επιβεβαιώνει τη σημασία της παρουσίας της Lidl Ελλάς, καθώς η εταιρεία συνεισφέρει στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν (ΑΕΠ) της χώρας με περισσότερο από 1 δισ. ευρώ ενώ παράλληλα υποστηρίζει σχεδόν 35.800 θέσεις εργασίας. Πρόσφατα ανακοινώθηκε επίσημα ότι η εταιρεία έχει κατακτήσει την 2η θέση στο Ελληνικό Λιανεμπόριο Τροφίμων, γεγονός που επιβεβαιώνει την ισχυρή παρουσία της αλυσίδας στην ελληνική αγορά. 

Με επόμενο στόχο την πρωτιά κι έχοντας ενσωματώσει στον πυρήνα κάθε δραστηριότητάς της τη βιωσιμότητα, η Lidl Ελλάς θα συνεχίσει να αναπτύσσει προϊόντα και υπηρεσίες, δράσεις και πρωτοβουλίες, με γνώμονα την καινοτομία, την ποιότητα και την προστιθέμενη αξία, που την καθιστούν αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.

 

ESG & Sustainability στο Επιχειρείν