Νέο ρεκόρ για τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας»
shutterstock
shutterstock

Νέο ρεκόρ για τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας»

Στα επίπεδα του 25% εξακολουθεί να παραμένει το μερίδιο αγορά των προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» (private label) των σούπερ μάρκετ, τα οποία συνέχισαν και στο α΄εξάμηνο του 2024 την ανοδική τους πορεία, έχοντας αυξήσει τα επίπεδα των πωλήσεών τους σε αξία κατά 4,7%.

Αυτό προκύπτει από στοιχεία έρευνας της Nielsen IQ σε ό,τι αφορά την πορεία του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για το α΄εξάμηνο του 2024, ο οποίος εμφανίζεται αυξημένος κατά 3,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, καθοριστικό ρόλο  για αυτή την αύξηση διαδραμάτισαν τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα που αποτελούν το 70% των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου και αναπτύσσονται κατά 3,6%. 

Από πλευράς εξέλιξης της σχέσης μεταξύ όγκου πωλήσεων και μέσης τιμής είναι φανερό  ότι η ανάπτυξή των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (3,3%), οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης, καθώς η μέση τιμή καλαθιού αυξάνεται το α’ εξάμηνο του έτους οριακά μόνο κατά 0,3%. Τα ποσοστά ανάπτυξης της μέσης τιμής αποκλιμακώνονται μήνα με τον μήνα: η εξαμηνιαία αύξηση προέρχεται μονάχα από το α’ τρίμηνο (+1,0% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023), ενώ στο δεύτερο καταγράφεται μια αποπληθωριστική πορεία (-0,5%).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen IQ, αύξηση των τιμών εντοπίζεται μόνο στις υπερ-κατηγορίες των τυποποιημένων τροφίμων, η οποία ανέρχεται στο 1,2%. Αντίθετα,  στις υπερ-κατηγορίες των μη τροφίμων καταγράφονται, ήδη, αποπληθωριστικές τάσεις, σε σχέση με ένα χρόνο πριν, με τα Προϊόντα Φροντίδας του Σπιτιού να έχουν μειώσει τη μέση τιμή τους κατά -4,6%, καθώς και τα Προϊόντα Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς κατά -3,2%.

Άνοδος της ιδιωτικής ετικέτας

Στην κατηγορία των ειδών «ιδιωτικής ετικέτας» (private label), καταγράφεται αξιοσημείωτη μείωση της μέσης τιμής τους κατά 2 %, με τους πωλούμενους όγκους αυτών να αυξάνονται κατά 6,7% και να κερδίζουν περισσότερο χώρο στο καλάθι του νοικοκυριού.

Η τάση ανόδου των προϊόντων private label επιβεβαιώνονται και από τα αποτελέσματα του τελευταίου Consumer Outlook της NielsenIQ, όπου αποδεικνύεται ότι  το 2024 είναι μια χρονιά στην οποία οι Έλληνες καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους, εξακολουθούν να νιώθουν αβεβαιότητα και, συνεπώς, είναι ιδιαίτερα σκεπτικιστές όσον αφορά τις δαπάνες τους. 

Η αύξηση του κόστους ζωής παραμένει η πρωταρχική ανησυχία, γι’ αυτό και οι καταναλωτές αναζητούν έξυπνους τρόπους να εξοικονομούν όσο το δυνατόν γίνεται, χωρίς να μειώνουν την κατανάλωση αυτή καθαυτή. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να ικανοποιούν την ανάγκη αυτή, φτάνοντας σε ένα ιστορικά υψηλό μερίδιο αγοράς, αναφέρει η NielsenIQ. 

Σε ό,τι αφορά τις προωθητικές ενέργειες, η ένταση συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα υψηλή, ωστόσο παρέμεινε κατά βάση σταθερή σε σχέση με το σύνολο του 2023, στο 68,6%. 

Αξίζει να σημειωθεί και στο σημείο αυτό ότι στις κατηγορίες του μη τρόφιμου υπήρξε υποχώρηση του ποσοστού των προϊόντων, που πωλούνται υπό κάποιου είδους προωθητική ενέργεια.

Αύξηση της μέσης μηνιαίας δαπάνης για αγορές από σούπερ μάρκετ

Σε ό,τι αφορά τη μέση δαπάνη για αγορές από σούπερ μάρκετ, σε έρευνα που πραγματοποίησε η NielsenIQ μέσα στο β΄τρίμηνο του 2024,  το ποσό ανέρχεται σε  329 ευρώ, προσαυξημένο κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αποτελώντας μάλιστα και την υψηλότερη τιμή της τελευταίας τετραετίας, όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από την έρευνα.

Η Ελλάδα, πάντως, εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος είναι στα 352 ευρώ.

Οι  προϊοντικές κατηγορίες με τη μεγαλύτερη συχνότητα μέσα στο καλάθι του αγοραστή ήταν τα βασικά είδη διατροφής, κυρίως με τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, τις αμυλούχες κατηγορίες και τα λοιπά γαλακτοκομικά.

Παρόλα αυτά, η κινητήριος δύναμη, ή αλλιώς ο λόγος για να ξεκινήσει ο αγοραστής να πάει για ψώνια  ήταν με σημαντική διαφορά το φρέσκο κρέας και τα πουλερικά, τα φρέσκα φρούτα & λαχανικά και το φρέσκο γάλα.

Στον αντίποδα, με το χαμηλότερο δείκτη βρέθηκαν προϊοντικές κατηγορίες που παρά την ενδεχόμενη υψηλή συμμετοχή τους στο καλάθι του αγοραστή φαίνεται πως δεν αποτελούν κίνητρο για την πραγματοποίηση του αγοραστικού του ταξιδιού όπως είναι τα snacks, οι σοκολάτες, τα μπισκότα αλλά και τα αναψυκτικά.