Με μια απόφαση που επηρεάζει πάνω από 12 εκατομμύρια ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων και, κατά συνέπεια, ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας, το Ομοσπονδιακό Διοικητικό Δικαστήριο έκρινε νόμιμη την υπό όρους απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες ντίζελ στις πόλεις.
Συγκεκριμένα, το δικαστήριο απέρριψε τις προσφυγές των ομόσπονδων κρατών της Βάδης-Βιρτεμβέργης και της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, βυθίζοντας στην αβεβαιότητα εκατομμύρια ιδιοκτητών αυτοκινήτων. Η απόφαση του δικαστηρίου της Λειψίας αφορά αμέσως τις πόλεις της Στουτγάρδης και του Ντίσελντορφ, που έχουν τη δυνατότητα να θέσουν σε εφαρμογή τέτοια απαγόρευση. Στέλνει επίσης ένα ισχυρό μήνυμα σε εθνικό επίπεδο, καθώς δεκάδες πόλεις ξεπερνούν τα επιτρεπόμενα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Είναι ενδεικτικό ότι αμέσως μετά την ανακοίνωση της απόφασης η μετοχή της Volkswagen υποχώρησε έως και 2%, ενώ αυτές των BMW και Daimler σημείωσαν πτώση 0,8% και 0,6%.
Η συγκεκριμένη απόφαση αναμένετο με μεγάλη αγωνία τόσο από τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων οχημάτων (πράγμα απόλυτα λογικό), όσο και από τις ίδιες της αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι τελευταίες πλέον βρίσκονται αντιμέτωπες με την εξής πρόκληση αλλά και ευκαιρία: να προχωρήσουν με ακόμα πιο γοργά βήματα στη δημιουργία νέων, φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων, επιδιώκοντας νέος γύρο κερδοφορίας με την ανανέωση του υπάρχοντος στόλου.
Ήδη οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν στρέψει την προσοχή τους στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, όπου και θα επενδύσουν αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια, αλλά και στην εξέλιξη των βενζινοκινητήρων. Έτσι μετά από χρόνια εξέλιξης των κινητήρων diesel η μία μετά την άλλη οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, παγκοσμίως, θέτουν ως προτεραιότητα την εξέλιξη βενζινοκινητήρων.
Περί τις 70 γερμανικές πόλεις παρουσιάζουν αυξημένες τιμές διοξειδίου του αζώτου σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο των 40 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος.
Το Μόναχο, η Στουτγάρδη και η Κολωνία είναι οι πόλεις με την υψηλότερη ατμοσφαιρική ρύπανση.
Πάντως, και μόνο η προοπτική μίας τέτοιας απόφασης έχει επιταχύνει την πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων ντίζελ στη χώρα. Το μερίδιο της στην αγορά πέρασε από το 48% το 2015 στο 29% το 2017.
Το 47% των Γερμανών τάσσεται κατά της απαγόρευσης σε κάθε περίπτωση, ενώ το 25% συμφωνεί με την επιβολή περιορισμένων μέτρων σε περίπτωση υψηλών επιπέδων ρύπανσης και το 20% τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τους στην πόλη, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Civey για την εφημερίδα Handelsblatt.
Φωτογραφία: APImages