Η ανακοίνωση των βάσεων και τα δεδομένα που διαμορφώνονται σε συνδυασμό με τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις αποτυπώνουν και την επιτυχία του συστήματος αφού μπήκε τέλος στην εισαγωγή υποψηφίων σε ΑΕΙ με βαθμολογίες που άγγιζαν τη μονάδα (1 στα 20). Ταυτόχρονα όμως βάζει τέλος και στην προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ να πείσει ότι η κυβέρνηση βάλει κατά των νέων και την ψηφοθηρική συμπεριφορά που έφτασε στο σημείο να οδηγεί τον Αλέξη Τσίπρα σε υποσχέσεις για… αναδρομική εισαγωγή όλων των υποψηφίων εάν εκλεγεί πρωθυπουργός μέχρι το 2022
Οι αλλαγές που θεσμοθετήθηκαν, με βάση τα αποτελέσματα των βάσεων και τα στοιχεία για τους εισακτέους δείχνουν, σύμφωνα με όσα και το υπουργείο Παιδείας έχει αναφέρει κατ επανάληψη, ότι η θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής και παράλληλου μηχανογραφικού για εγγραφή σε Δημόσια ΙΕΚ συμβάλει στην αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και των ίδιων των ΑΕΙ ενώ παράλληλα αναβαθμίζεται η επαγγελματική κατάρτιση και τα Δημόσια ΙΕΚ
Συγκεκριμένα, το 2021 συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 92.090 υποψήφιοι και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των βάσεων εισάγονται 65.536 υποψήφιοι – 56.942 σε ΑΕΙ και 8.594 σε ΔΙΕΚ (μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού). Μάλιστα τον Σεπτέμβριο θα υπάρχει η δυνατότητα πρόσθετης υποβολής αίτησης για περίπου 20.000 επιπλέον θέσεις στα Δημόσια ΙΕΚ.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το 2020 (που ίσχυσε το προηγούμενο σύστημα) συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις 94.928 υποψήφιοι και εισήχθησαν 73.560. Όπως προκύπτει φέτος, σε σχέση με το 2020, εισάγονται 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι ενώ η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες και εισέρχονται στη Σχολή/Τμήμα της επιλογής τους.
Αυτό που προκύπτει και που στο τέλος ήταν και μια κοινωνική απαίτηση είναι ότι με επιδόσεις χαμηλότερες από 7 στα 20 για τα ΓΕΛ και 5,5 στα 20 για τα ΕΠΑΛ, ένας υποψήφιος δεν εισάγεται πλέον στα πανεπιστήμια. Αρκεί να σημειωθεί πως το 2020 υποψήφιος από ημερήσιο ΓΕΛ εισήχθη σε ΑΕΙ με 0,625/20 και από ημερήσιο ΕΠΑΛ με 2,7/20!
Με τον τρόπο αυτό μπήκε και ένα τέλος στο εμπόριο ελπίδας που οδηγούσε χιλιάδες νέους να φοιτούν σε σχολές από τις οποίες είτε δεν αποφοιτούσαν είτε ελάμβαναν πτυχίο χωρίς κανένα αντίκρυσμα με αποτέλεσμα να εντάσσονται ή να επιχειρούν να ενταχθούν σε μια αγορά εργασίας που δεν διέθετε και δεν διαθέτει θέσεις ανάλογου περιεχομένου.
Πρέπει να σημειωθεί πως με το νέο σύστημα εισαγωγής οι υποψήφιοι αποκτούν εναλλακτικές μέσω της εγγραφής σε Δημόσια ΙΕΚ τα οποία προσφέρουν πολύ σημαντικές ευκαιρίες επαγγελματικής απασχόλησης κι αυτό φαίνεται και από τη ζήτηση που έχουν αλλά και από το γεγονός ότι επιλέγει να εγγραφεί σε αυτά σημαντικός αριθμός πτυχιούχων ΑΕΙ μετά την αποφοίτησή τους. Αρκεί να σημειωθεί ότι πάνω από 22.000 υποψήφιοι επέλεξαν ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ της χώρας.
Αυτοί δε επέλεξαν ειδικότητες όπως
- τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα/web designer – developer/video games),
- τεχνικός εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ενέργειας,
- τεχνικός τουριστικών μονάδων & επιχειρήσεων φιλοξενίας,
- στέλεχος διατροφής και διαιτολογίας,
- τεχνικός τεχνολογίας ενδύματος και υποδήματος - σχεδιαστής μόδας,
- στέλεχος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας,
- εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και σχεδιασμός αντικειμένων,
- τεχνικός βιολογικής/οργανικής γεωργίας.
Εν αντιθέσει με τα ως άνω δεδομένα ο ΣΥΡΙΖΑ ακόμη και τώρα επιμένει στο λαϊκισμό και το εμπόριο ψεύτικων ελπίδων. υπόσχεται σε όλους την εισαγωγή σε κάποιο ΑΕΙ, και επιχειρεί να δημιουργήσει συνθήκες αγανάκτησης και οργής για μικροπολιτικούς και μόνο λόγους.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα αποτελέσματα, υπάρχουν τμήματα με λιγότερους ή ελάχιστους εισαχθέντες. Αυτό συμβαίνει τόσο στο συντελεστή ΕΒΕ που όρισαν τα ίδια και στις επιδόσεις των υποψηφίων ή στη μη επιλογή τους από τους υποψηφίους.
Τους επόμενους μήνες οι προσπάθειες θα εστιάσουν στην αναδιαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη σε συνέχεια των προηγούμενων πρωτοβουλιών. Τα αποτελέσματα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής είναι ένα από τα κριτήρια που θα ληφθούν υπόψιν, μαζί με τις προτάσεις των ΑΕΙ για τον εξορθολογισμό τους καθώς και τις προτάσεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης σε συνάρτηση πάντοτε με τις ανάγκες στην αγορά εργασίας.