Της Aimee Dawson
Ο Κινέζος-Αμερικανός αρχιτέκτονας Ieoh Ming Pei έγινε 100 ετών στις 26 Απριλίου και ιδρύματα σε ολόκληρο τον κόσμο γιόρτασαν την εκατονταετηρίδα του. Η Harvard Graduate School of Design (GSD), όπου ο Pei και σπούδασε και δίδαξε, συνδιοργάνωσε μια σειρά από συνέδρια με το Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ και το Μουσείο M + για την επιρροή του αρχιτέκτονα. "Ελπίζουμε να δημιουργήσουμε μια πολύ αναγκαία σύγχρονη ομιλία για την παγκόσμια σημασία της καταπληκτικής λίστας των απίστευτων πρότζεκτς του Pei", είπε ο Mohsen Mostafavi, κοσμήτορας του Χάρβαρντ GSD. Κατά τη διάρκεια των έξι δεκαετιών της καριέρας του, ο Pei άρχισε όλο και περισσότερο να ενδιαφέρεται για μουσειακά πρότζεκτς. Παραθέτουμε παρακάτω τις επιλογές μας από τα πιο αξιοσημείωτα μουσειακά του κτίρια.
© Olivier Ouadah/Μουσείο του Λούβρου
Επέκταση της Πυραμίδας, Λούβρο, Παρίσι (1983)
Είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι η Πυραμίδα του Λούβρου του Pei, η οποία είναι πλέον εμβληματική για το παρισινό μουσείο, ήταν εξαιρετικά αμφιλεγόμενη όταν προτάθηκε για πρώτη φορά. Πριν γίνει μια πολύ αγαπημένη προσθήκη, οι κριτικοί την είχαν αποκαλέσει μια επιβολή του αμερικανικού Μοντερνιστικού γπ''υστπυ στη Γαλλική Αναγεννησιακή αρχιτεκτονική.
© Randall Grant/Sports Illustrated
Rock and Roll Hall of Fame and Museum, Κλίβελαντ, Οχάιο (1995)
Ο Pei αρχικά απέρριψε την ανάθεση σχεδιασμού του μουσείου που είναι αφιερωμένο στη μουσική rock and roll, ισχυριζόμενος ότι είναι "τύπος της κλασικής μουσικής", σύμφωνα με το Cleveland Magazine. Ίσως έπρεπε να είχε εμπιστευτεί τα ένστικτά του. Στη βιογραφία του αρχιτέκτονα το 2001, ο Carter Wiseman ανέφερε ότι ο Pei παραδέχθηκε ότι ποτέ δεν ήταν ευχαριστημένος με το τελικό κτίριο.
© Chen Zhao
Μουσείο Suzhou, Κίνα (2006)
Παρόλο που ο Pei γεννήθηκε στην Guangzhou και μεγάλωσε στη Σαγκάη και το Χονγκ Κονγκ, η Suzhou είναι η πατρίδα των προγόνων του αρχιτέκτονα. Ο Pei έχει πει ότι το "μοναδικά προσωπικό" έργο του συνδυάζει τις κινεζικές ρίζες του με τη σύγχρονη αισθητική του.
© Dennis Brack/National Gallery of Art
Ανατολικό Κτίριο, Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, DC (1978)
Η επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης ήταν ένα από τα πρωιμότερα σχέδια μουσείων του Pei. Αρχικά, πολλοί ήταν σκεπτικοί για την τριγωνική σχεδίαση, την οποία ο Pei έκανε για να ταιριάζει με το τραπεζοειδές σχήμα του οικόπεδου που του είχε δοθεί. Αλλά το περιοδικό Time περιέγραψε το κτίριο ως ένα «αριστούργημα στο Mall» στην κριτική του 1978. Ο μακροχρόνιος συνεργάτης του Pei, Perry Chin, ολοκλήρωσε πέρυσι την ανακαίνιση της γκαλερί αξίας 69 εκατομμυρίων δολαρίων.
© Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης Κατάρ
Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Ντόχα, Κατάρ (2008)
Το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης είναι ένα από τα πιο πρόσφατα έργα του Pei και το πρώτο του στη Μέση Ανατολή. Το μουσείο χτίστηκε σε ένα τεχνητό νησί, έτσι ώστε η αναπτυσσόμενη πόλη της Ντόχα να μην παραβιάσει το σχεδιασμό του. Κατά την κρτική του μουσείου, η εφημερίδα The Art Νewspaper κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο Εμίρ του Κατάρ θα μπορούσε να είναι « περήφανος που ο I.M. Pei στη μεγάλη ηλικία που έχει, τού έχτισε ένα αριστούργημα για να στεγάσει τους θησαυρούς του.»