Ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 7 Ιουνίου στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων της Σύρου η δίκη για το τραγικό δυστύχημα που συγκλόνισε τη χώρα, όταν το καλοκαίρι του 2014, ο 10χρονος Μιχαήλ Πασχαλάκης τραυματίστηκε θανάσιμα κάνοντας θαλάσσια σπορ με τους φίλους του στο Καλό Λιβάδι Μυκόνου.
Κατηγορούμενοι ήταν οι δύο επιχειρηματίες της επιχείρησης και ο χειριστής του ταχυπλόου που προκάλεσε το δυστύχημα.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σε μία από τις πιο πολυσύχναστες παραλίες του διάσημου νησιού λειτουργούσε χωρίς νόμιμη άδεια η επιχείρηση προβαίνοντας συστηματικά σε σωρεία παραβάσεων της ισχύουσας νομοθεσίας (Γενικός Κανονισμός Λιμένων Νο 20). Οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στην πρόταση του Εισαγγελέα είναι οι εξής:
- Η επιχείρηση λειτουργούσε χωρίς νόμιμη άδεια,
- Το ταχύπλοο, που προκάλεσε το θάνατο του παιδιού, οδηγούσε χειριστής, χωρίς το προβλεπόμενο εκ του νόμου δίπλωμα προπονητή θαλάσσιου σκι,
- Δεν υπήρχε στο σκάφος ο προβλεπόμενος εκ του νόμου «παρατηρητής», ο οποίος παρακολουθεί τα ελκόμενα φουσκωτά και καθοδηγεί τον οδηγό στην φάση της περισυλλογής, όταν τα παιδιά χάσουν την ισορροπία τους και βρεθούν μέσα
στη θάλασσα,
- Οι καιρικές συνθήκες ήταν δυσμενείς και εντελώς ακατάλληλες για τη διενέργεια του θαλάσσιου αυτού παιχνιδιού,
- Ο υπεύθυνος ασφάλειας, απουσίαζε από τη θέση του,
- Το μοιραίο πνευστό μέσο αναψυχής δεν είχε λάβει άδεια από το Υπουργείο Ναυτιλίας,
- Τα σωσίβια ήταν ακατάλληλα,
- Το σκοινί που τραβούσε τα μέσα αναψυχής είχε μήκος διπλάσιο από το ανώτατο επιτρεπτό,
- Ο χειριστής του σκάφους έκανε επικίνδυνους ελιγμούς,
- Το ταχύπλοο δεν είχε, ως όφειλε, κανένα μέσο επικοινωνίας με την επιχείρηση και την ξηρά και
- Η επιχείρηση δεν διέθετε ναυαγοσωστική λέμβο
Το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αιγαίου κήρυξε ομόφωνα ένοχους τους κατηγορουμένους για αυτουργική τέλεση του κακουργήματος της διατάραξης των υδάτινων συγκοινωνίας από την οποία μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο και από την οποία επήλθε θάνατος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 291 παρ. 1 στοιχ. β΄ και γ΄ του Π.Κ.., κατά το όμοιο σκεπτικό της Εισαγγελικής Πρότασης. Το Δικαστήριο λαμβάνοντας υπόψη την ελαφρυντική περίσταση του πρότερου εντίμου βίου και καταδίκασε τον χειριστή σε έξι (6) έτη καθείρξεως, και τους δύο ιδιοκτήτες σε επτά (7) και πέντε (5) έτη καθείρξεως αντίστοιχα.
Για τον έναν ιδιοκτήτη και τον χειριστή το ανασταλτικό αποτέλεσμα της εφέσεώς τους έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία, καθότι ένα μέλος της τριμελούς συνθέσεως είχε την άποψη ότι η απόφαση ως προς αυτούς έπρεπε να εκτελεστεί αμέσως.
Ακολουθεί και η δίκη σε δεύτερο βαθμό όπου και θα λάβει χώρα η τελική πράξη του δράματος .
"Eίναι μια απόφαση πάρα πολύ σημαντική διότι πλέον για πρώτη φορά στην Νομολογία μας ένα ηχηρό μήνυμα πηγαίνει προς όλους τους επαγγελματίες με επιχειρήσεις θαλασσίων σπορ.
Το μήνυμα είναι ότι πλέον θα πρέπει να τηρούν απαρέγκλιτα τους κανόνες ασφαλείας για τα παιδιά μας. " δήλωσε ο δικηγόρος της οικογένειας του θύματος κ.Δημητρακόπουλος.
Να σημειωθεί ότι ο πατέρας του 10χρονου παιδιού που έχασε τόσο τραγικά την ζωή του, ίδρυσε την επόμενη χρονιά τον μη κερδοσκοπικό Οργανισμό, Safe Water Sports, με στόχο την πρόληψη των θαλάσσιων ατυχημάτων και πνιγμών. Ο Οργανισμός έχει αναπτύξει ήδη, μέσα σε 4 χρόνια, πολλαπλές δράσεις. Οι βασικοί άξονες της ανθρωπιστικής δράσης του Safe Water Sports, που πλέον υλοποιούνται σε Ελλάδα και Κύπρο είναι:
- Δωρεά λογισμικού (παγκόσμια πρωτοτυπία) στα Λιμεναρχεία της χώρας, ώστε αυτά να δύνανται να παρακολουθούν on line τις αδειοδοτήσεις, επιθεωρήσεις κλπ των επιχειρήσεων θαλασσίων μέσων αναψυχής, ναυαγοσωστών και
λοιπών επαγγελματιών.
- Εκπαίδευση παιδιών στα σχολεία όλης της χώρας. Περί τα 40.000 παιδιά εκπαιδεύονται κάθε χρόνο με τα εκπαιδευτικά προγράμματα που είναι εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας.
- Εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα με στόχο την ενημέρωση των πολιτών αναφορικά με την ασφάλεια, τη μορφολογία κλπ όλων των παραλιών και των νόμιμων επιχειρήσεων που προσφέρουν δραστηριότητες αναψυχής στη θάλασσα.
- Την πιστοποίηση επιχειρήσεων θαλασσίων σπορ και μέσων αναψυχής σε συνεργασία με τον φορέα πιστοποίησης TUV Austria Hellas.
Πρόσφατα με κοινή πρωτοβουλία του Safe Water Sports και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θεσπίστηκε η 11η Μαίου ως Εθνική Ημέρα πρόληψης θαλάσσιων ατυχημάτων και πνιγμών.