«Αναπτυξιακό έργο και απαραίτητο για την κοινωνία»
Γ. Περιστέρης για Καστέλι

«Αναπτυξιακό έργο και απαραίτητο για την κοινωνία»

Του Γιώργου Φιντικάκη

«Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε» υπογράμμισε ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, μιλώντας για το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, έργο που χαρακτήρισε αναπτυξιακό και απαραίτητο για την κοινωνία, η οποία θα εισπράττει ως ανταποδοτικά οφέλη ποσοστο 2% ετησίως επί των εσόδων του αερολιμένα. Παράλληλα, ο κ. Περιστέρης εκτίμησε ότι ο αερολιμένας μπορεί να είναι έτοιμος σε πέντε χρόνια.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει αναλάβει τη μελέτη - κατασκευή σε κοινοπραξία με την Ινδική GMR, πρόκειται να φέρει σε πέρας το κατασκευαστικό αντικείμενο έναντι 480 εκατ. ευρώ, με στόχο να ολοκληρωθεί μέσα σε πέντε χρόνια.

Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου μαζί με την περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας ώστε το έργο να είναι λειτουργικό το 2025. Στην ουσία πρόκειται για τα ορόσημα που συνδέονται με την εκταμίευση των δόσεων του δανείου της ΕΤΕΠ ύψους 180 εκατ. ευρώ με την πρόοδο των διαδικασιών για την αξιοποίηση της έκτασης των περίπου 3.000 στρεμμάτων του νυν αεροδρομίου "Ν. Καζαντζάκης".

Σημειωτέον ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», ο οποίος βρίσκεται εντός της πόλης του Ηρακλείου, αποτελεί σήμερα το 2ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ελλάδα, ακολουθώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και έχει ήδη ξεπεράσει κατά πολύ τη χωρητικότητα της επιβατικής του κίνησης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης περαιτέρω αύξησης της κίνησης (συνολική κίνηση 2019= 8 εκ. επιβάτες).

Το υφιστάμενο αεροδρόμιο αντιμετωπίζει περιορισμούς λόγω συμφόρησης ιδιαίτερα κατά τους μήνες αιχμής, περιορίζοντας μια σημαντική θετική προοπτική. Κατά συνέπεια, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου μειονεκτούν σε σχέση με τις προδιαγραφές των σύγχρονων αεροδρομίων που εξυπηρετούν δημοφιλείς προορισμούς.

Ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου στην περιοχή του Καστελίου θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα και θα κατασκευαστεί σύμφωνα με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών προκειμένου να ικανοποιήσει τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Μεταξύ των έργων που θα υλοποιηθούν περιλαμβάνονται και οι οδικές συνδέσεις του νέου αεροδρομίου.

Τα εμπλεκόμενα μέρη στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης είναι το ελληνικό Δημόσιο (45,90%), η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (32,46%)  και η GMR Airports Ltd (21,64%).

Κατασκευαστής θα είναι η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. σε ποσοστό 100%)

Οικονομικές Παράμετροι Προσφοράς:

- Κόστος κατασκευής: €480.000.000,00 εξαιρουμένου του εξοπλισμού αεροναυτιλίας ο οποίος εμπίπτει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα καθοριστεί μετά την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης από κοινού με την ΥΠΑ.

- Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβάλλεται από την Εταιρεία ετησίως ως εξής: Συνολικά 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του Έργου, εκ των οποίων 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης (Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου) και 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

Χρονοδιάγραμμα Έργου

- Συμβατική διάρκεια Περιόδου Παραχώρησης: 35 έτη από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης (06/02/2020) και συμπεριλαμβάνει την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.

- Συμβατική διάρκεια Περιόδου Μελέτης-Κατασκευής: έως (60) μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.

Απασχόληση – Θέσεις Εργασίας

- 2.000 εργαζόμενοι κατά την Περίοδο Μελέτης-Κατασκευής.

Η στελέχωση της Εταιρείας του Αεροδρομίου, θα περιλαμβάνει το μόνιμο προσωπικό, κατανεμημένο σε διευθύνσεις και τμήματα, ενώ σύμφωνα και με τις συνήθεις πρακτικές των αεροδρομίων, η Εταιρεία προτίθεται να αναθέσει κάποιες παροχές/εργασίες σε τρίτους (πχ εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων, καθαριότητα, συντήρηση πρασίνου, τεχνική (IT) υποστήριξη, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη κτλ), προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση σε συνδυασμό με τη βέλτιστη ποιότητα.

Αεροδρόμιο (Έργο Παραχώρησης)

- Ένας διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E

- 'Ενας παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους

- Οκτώ συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο

- Δύο συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου

- Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)

- Ένα τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων περί τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι

- Έντεκα κτίρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου.


- Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου

- Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)

- Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας

- Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους

- Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ.

Τοπικά έργα - Οδοί σύνδεσης

- Παρεμβάσεις επί του ΒΟΑΚ για την κατασκευή του νέου Α/Κ Χερσονήσου με επεμβάσεις αναβάθμισης των χαρακτηριστικών των τοπικών οδών προς Χερσόνησo

- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους περίπου 18km, 2 κλάδων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

- Αποκατάσταση της υφιστάμενης Ε.Ο. Χερσόνησος – Καστέλι στα σημεία επιρροής από την νέα οδό σύνδεσης ΒΟΑΚ - Αεροδρομίου

- Οδός σύνδεσης Αεροδρομίου με την Οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους περίπου 6km, με 1 λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και παράπλευρο δίκτυο σε όλο το μήκος

- Περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5km

- Εξωτερικό περιμετρικό δίκτυο Αεροδρομίου με την αναβάθμιση των χαρακτηριστικών των υφιστάμενων οδών που επηρεάζονται εκτιμώμενου συνολικού μήκους 20km