Το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών φέρνει μπροστά μας το ενδεχόμενο να δούμε μία εξαιρετικά σπάνια συνεργασία που στην ουσία μπορεί να αποτελέσει το πιο ισχυρό δίδυμο στον κόσμο.
Με βάση ό,τι έχουμε ακούσει τους τελευταίους μήνες και από τους δύο άνδρες, ο Ίλον Μασκ θα αναλάβει κάποιον σημαντικό ρόλο στην κυβερνητική ομάδα του Ντόναλντ Τραμπ. Δεν ξέρουμε αν θα αναλάβει κάποια επίσημη θέση, κάτι που δεν αποκλείεται, θεωρείται όμως βέβαιο πως με κάποιον τρόπο θα βρίσκεται δίπλα στον νεοεκλεγέντα Αμερικανό πρόεδρο και θα είναι ένας από τους πιο σημαντικούς συμβούλους του πάνω σε διάφορα ζητήματα. Έτσι όπως διαμορφώνονται λοιπόν τα πράγματα, είναι λογικό να υποθέσει κανείς πως η επιχειρηματική αυτοκρατορία του Ίλον Μασκ θα ωφεληθεί με κάποιον τρόπο από την παρουσία του δίπλα στον Ντόναλντ Τραμπ.
Η υπόθεση αυτή ενισχύεται και από τις δηλώσεις του Τραμπ το βράδυ των εκλογών, όταν αναφερόμενος στον Μασκ για τέσσερα ολόκληρα λεπτά είπε, ανάμεσα σε πολλά άλλα, στους οπαδούς του πως: «Αφήστε με να σας πω, έχουμε ένα νέο αστέρι, ένα αστέρι γεννιέται: ο Ίλον». Εκτός από αυτό, αναφέρθηκε με πολύ κολακευτικά λόγια στη διαστημική εταιρεία του Μασκ, την SpaceX, και τον αποκάλεσε «σούπερ τύπο» και «σούπερ μεγαλοφυία».
Δεν αμφιβάλλουμε πως ο Τραμπ θαυμάζει (αυτή την εποχή τουλάχιστον) τον Μασκ αλλά τα καλά λόγια σίγουρα οφείλονται και στην ευγνωμοσύνη του Τραμπ για την πολύ μεγάλη οικονομική συνεισφορά του Μασκ στην προεκλογική εκστρατεία. Η βοήθεια αυτή αναμένεται να συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμα. Όπως διαβάσαμε στο Bloomberg, ο Μασκ δήλωσε πως θα συνεχίσει να ενισχύει τους υποψηφίους του ρεπουμπλικανικού κόμματος στις επόμενες ενδιάμεσες εκλογές των νομοθετικών σωμάτων, σε δύο χρόνια από τώρα, αλλά και σε εκλογικές αναμετρήσεις άλλου τύπου, όπως για θέσεις κυβερνητών πολιτειών ή ακόμα και γενικών εισαγγελέων. Από τις δηλώσεις και των δύο ανδρών, είναι φανερό πως προετοιμάζονται για μία συνεργασία μακράς διάρκειας.
Προς το παρόν, κανείς εκτός από αυτούς τους δύο δεν ξέρει ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του Μασκ και αν θα αποκτήσει κάποια επίσημη θέση κοντά στον πρόεδρο, παρά τις αναφορές του Μασκ στη δημιουργία μίας επιτροπής που θα αναλάμβανε το έργο της περικοπής εξόδων ύψους 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό. Αυτό όμως δεν εμπόδισε τους επενδυτές να εκτοξεύσουν τη μετοχή της Tesla (TSLA NASDAQ) κατά τη χθεσινή συνεδρίαση.
Η μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας που διευθύνει ο Μασκ σημείωσε πολύ σημαντική άνοδο που ξεπέρασε σε αρκετά χρονικά σημεία το 15%, και έφθασε στα υψηλότερα επίπεδά της για τις τελευταίες 52 εβδομάδες. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο τίτλος του σχετικού άρθρου του Bloomberg, «η Tesla ανεβαίνει δυνατά καθώς οι επενδυτές εκτιμούν πως το στοίχημα του Μασκ φέρνει καρπούς». Ο τρόπος, με τον οποίον θα φέρει καρπούς, δεν είναι όμως τόσο ξεκάθαρος. Αν ο Τραμπ μείνει πιστός στην ιδεολογία του και καταργήσει όλες τις ενισχύσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η Tesla είναι πολύ πιθανόν να μην ωφεληθεί.
Ο αναλυτής Dan Ives της Wedbush υποστηρίζει πως η εταιρεία του Μασκ θα βγει αλώβητη από μία τέτοια εξέλιξη γιατί έχει πλέον πολύ μεγάλο μέγεθος και μπορεί να είναι κερδοφόρα χωρίς τις κρατικές επιδοτήσεις, προσθέτοντας πως η πιθανή απουσία επιδοτήσεων μπορεί να «ρίξει νοκ άουτ» όλες τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ. Από την άλλη μεριά όμως, αν καταργηθούν οι επιδοτήσεις και η υποχρέωση όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών να πωλούν ένα συγκεκριμένο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με τις συνολικές πωλήσεις τους, αυτό θα στερήσει πολλά έσοδα από την Tesla.
Θυμίζουμε πως περίπου το 25% των οργανικών κερδών της προέρχεται από χρήματα που καταβάλουν σε αυτήν οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες γιατί πωλούν λιγότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το υποχρεωτικό ποσοστό, ενώ η Tesla ξεπερνά κατά πολύ τη δική της υποχρέωση. Τα πράγματα είναι κάπως μπερδεμένα σε αυτόν τον τομέα. Όμως, εκεί που είναι σίγουρο πως η κυβέρνηση Τραμπ μπορεί να δώσει χέρι βοήθειας στον Μασκ είναι η αντιμετώπιση της επιχείρησης από τις εποπτικές αρχές. Η Tesla διαμαρτύρεται συχνά για τον τρόπο, με τον οποίον οι αρχές αντιμετωπίζουν θέματα ασφαλείας που έχουν σχέση με τα αυτοκίνητά της.
Επίσης, επιθυμεί διακαώς να πιστοποιήσει το σύστημα αυτόνομης οδήγησης που έχει υποσχεθεί εδώ και χρόνια στους πελάτες και τους μετόχους της και θα ήθελε επίσης να πάρει όσο πιο γρήγορα γίνεται την άδεια για την κυκλοφορία των robotaxis της. Σε αυτούς τους τομείς, οι αρχές κινούνται με πολύ αργά βήματα και ο Μασκ έχει υπαινιχθεί πως αυτό έχει σχέση με το γεγονός πως η κυβέρνηση Μπάιντεν αντιμετωπίζει αυτόν και την εταιρεία του με πολύ αρνητικό τρόπο. Αν υποθέσουμε πως η Tesla θα πάρει σύντομα τις εγκρίσεις που επιθυμεί για τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης, είναι σχεδόν βέβαιο πως η περιουσία του Μασκ θα αυξηθεί κατά μερικές δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε λίγα λεπτά, όπως έγινε βέβαια και χθες.
Ο Μασκ όμως δεν ασχολείται μόνο με αυτοκίνητα. Η SpaceX είναι μία πολύ μεγάλη επιχείρηση, η οποία κάνει κάθε χρόνο δουλειές πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη NASA, εκτοξεύοντας πυραύλους που μεταφέρουν αστροναύτες και αφήνουν στο διάστημα δορυφόρους για πολλές άλλες ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Σε αντίθεση με ό,τι έχει γίνει με την Tesla, η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει φερθεί με πολύ καλό τρόπο στη SpaceX, ίσως και γιατί δεν είχε άλλες εναλλακτικές λύσεις.
Τι καλύτερο άραγε θα μπορούσε να δώσει ο Ντόναλντ Τραμπ σε αυτή την εταιρεία του Ίλον Μασκ; Παρά το γεγονός πως σταδιακά εμφανίζονται και άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις που διεκδικούν δουλειές με τη NASA, η διαστημική εταιρεία του Ίλον δεν φαίνεται να έχει ανάγκη τη βοήθεια του Τραμπ για να συνεχίσει να παίρνει δουλειές. Εκεί που πιθανολογείται πως θα μπορούσε να ζητήσει βοήθεια ο επιχειρηματίας είναι τα σχέδιά του για την αποστολή διαστημοπλοίων στον πλανήτη Άρη, με σκοπό την επίσκεψη ανθρώπων κάποια στιγμή το 2028.
Και εδώ, όπως και στην περίπτωση της Tesla, ο Μασκ υπονοεί πως οι εποπτικές αρχές κινούνται με πολύ αργά βήματα και καθυστερούν την έγκριση των σχεδίων του. Μιλώντας – διαδικτυακά – στους συνέδρους του 8ου συνεδρίου FII στη Σαουδική Αραβία, ο Μασκ είπε την προηγούμενη εβδομάδα πως το μεγαλύτερο εμπόδιο για την αποστολή ανθρώπων στον Άρη είναι η υπερβολική κρατική εποπτεία και η γραφειοκρατία. Είναι σίγουρο πως ο Μασκ θα χαρεί πολύ, αν οι εγκρίσεις έρθουν πιο γρήγορα, αφού το σχέδιο εποικισμού του Άρη είναι ένα όνειρο ζωής γι’ αυτόν. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί, καθώς υπάρχει ακόμα πλήθος τεχνικών ζητημάτων προς επίλυση.
Ο Μασκ έχει και άλλες επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να ωφεληθούν από την πιο ευνοϊκή αντιμετώπισή τους από τις αρχές ή από μία πιθανή μεσολάβηση του προέδρου με πιθανούς κρατικούς πελάτες εκτός ΗΠΑ. Ο δισεκατομμυριούχος σίγουρα θα ήθελε να δει τις αρχές να μην βάζουν πολλά εμπόδια στην πρόοδο της Neuralink, την εταιρεία που προσπαθεί να φέρει επανάσταση στην ιατρική. Και δεν θα τον στενοχωρήσει καθόλου, αν κάποια παρέμβαση του Τραμπ βοηθήσει τη Starlink να συνεργαστεί και με άλλες διεθνείς κυβερνήσεις.
Αν όμως έπρεπε να πιθανολογήσουμε ποια είναι τα «δώρα» που θα ήθελε για τα Χριστούγεννα από τον Ντόναλντ Τραμπ, θα βάζαμε στην πρώτη θέση τη βοήθεια προς την Tesla για να προλάβει τον ανταγωνισμό στον τομέα των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης και την άρση των εμποδίων για την αποστολή ανθρώπων στον Άρη. Καθώς όμως μιλάμε για τον Ίλον Μασκ και όχι για εμάς, δεν θα εκπλαγούμε αν έχει στο νου του κάτι εντελώς διαφορετικό.