Το μεγαλύτερο αριθμό των τελευταίων δεκαετιών, ίσως από το 2004, έργων σε εξέλιξη θα διαθέτει η Ελλάδα την επόμενη χρονιά, καθώς σημαντικά projects που λίμναζαν επί μακρόν μπαίνουν στο στάδιο της υλοποίησης. Συνολικά, το υπουργείο Υποδομών έχει προγραμματίσει την υλοποίηση έργων ύψους 13 δισ. ευρώ που συνοδεύονται με 20.000 νέες θέσεις εργασίας.
Ένα από τα έργα που πρόκειται να ξεκινήσει να υλοποιείται είναι το Πάτρα - Πύργος που βρισκόταν σε ομηρία για πολλά χρόνια λόγω λανθασμένων επιλογών της προηγούμενης κυβέρνησης. Μετά την πρόσφατη έγκριση από την Κομισιόν της χρηματοδότησης 217 εκατ. ευρώ του έργου, οι κατασκευαστικές εργασίες στην Πατρών-Πύργου θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τους πρώτους μήνες της επόμενης χρονιάς.
Ο νέος άξονας θα έχει διατομή αυτοκινητοδρόμου, με ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα και θα περιλαμβάνει γέφυρες, τεχνικά έργα και όλες τις προβλέψεις των υπόλοιπων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα 40 μηνών, με τα πρώτα 56 χλμ., που ξεκινούν από τον Πύργο, να τίθενται σε κυκλοφορία πριν ολοκληρωθεί το χρονικό διάστημα των 3 χρόνων.
Σε ένα ακόμη πολύπαθο έργο, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, αναμένεται να στηθούν εργοτάξια την επόμενη χρονιά. Από τα συνολικά τέσσερα έργα του οδικού άξονα που πρόκειται να κατασκευαστούν, για το πρώτο από αυτά Χερσόνησος - Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ., αναμένεται να προκηρυχθεί προσωρινός μειοδότης τους πρώτους μήνες του 2022.
Η σύμβαση του συγκεκριμένου έργου, αρχικού προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ, πρόκειται να υπογραφεί το τρίτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς, σηματοδοτώντας την εκκίνηση των κατασκευαστικών έργων. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η Άβαξ με το fund Marguerite, και το σχήμα Μυτιληναίος-Intertoll.
Τι μέλλει γενέσθαι με τα υπόλοιπα τμήματα του ΒΟΑΚ; Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, που είναι σχεδόν 157 χιλιομέτρων και θα υλοποιηθεί ως παραχώρηση, εκτιμάται ότι θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές μέσα στην επόμενη χρονιά. Σημειώνεται ότι πρόκειται το μεγαλύτερο και σημαντικότερο κομμάτι του ΒΟΑΚ που διαθέτει προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και συνδέει τα Χανιά με το Ηράκλειο.
Για το κομμάτι Κίσσαμος – Χανιά, μήκους 38 χλμ., θα κατατεθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τέλη καλοκαιριού και αναμένεται να υπάρξει ανάδοχος το 2023. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14 χλμ. και προϋπολογισμού 147 εκατ. ευρώ θα δημοπρατηθεί αρχές του 2022 με στόχο να συμβασιοποιηθεί εντός 6 μηνών.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, το προσεχές διάστημα θα δημοπρατηθούν η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ που εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί μία μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων, διαθέτοντας προϋπολογισμού 430 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Θα αποτελέσει την πρώτη επέκταση των αυτοκινητοδρόμων της Αττικής Οδού, επιτρέποντας την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Βορειοανατολικής Αττικής, καθώς θα δοθεί διέξοδο στην Εθνική Οδό στους κατοίκους μεγάλου αριθμού περιοχών, όπως το Γαλάτσι, η Νέα Ιωνία, το Ηράκλειο, η Λυκόβρυση, το Μαρούσι κτλ.
Κατασκευαστικές εργασίες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν για τρία μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, ύψους 1 δισ. ευρώ, δηλαδή, το Flyover στη Θεσσαλονίκη και το Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη.