Γιατί εδραιώνονται οι online συναλλαγές

Γιατί εδραιώνονται οι online συναλλαγές

Σύμφωνα με τα πιό πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 85,1% των νοικοκυριών στην Ελλάδα έχει πρόσβαση στο Internet, μέσω σταθερής γραμμής, στην κατοικία του.

Σημερινή έρευνα της EY για την αγορά δείχνει ότι  ένα μεγάλο ποσοστό των συμπολιτών μας, το 57%, τοποθετείται θετικά απέναντι στις online αγορές, με τους περισσότερους να ψωνίζουν online, ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας.

Παράλληλα, το ποσοστό όσων προβληματίζονται για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές έχει μειωθεί από το 37% στο 25%.

Επιπρόσθετα, τα τελευταία στατιστικά στοιχεία για την ψηφιακή πύλη gov.gr δείχουν ότι τον Ιούνιο του 2022 υπάρχουν διαθέσιμες προς του πολίτες 1.417 ψηφιακές υπηρεσίες. Ακόμη, πάνω από 8 εκατομμύρια πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει το portal για την έκδοση ενός τουλάχιστον εγγράφου ή μιας ψηφιακής δήλωσης.

Η ταχύτητα με την οποία τα τελευταία χρόνια γίνεται η διάχυση της τεχνολογίας και των ψηφιακών υπηρεσιών έχει αυξήσει σημαντικά τη χρήση των ψηφιακών μέσων.

Πριν από όχι και τόσο πολλά χρόνια και συγκεκριμένα το 2005, το 65% των ερωτηθέντων σε σχετική έρευνα είχε απαντήσει ότι δεν έχει σύνδεση και δεν μπαίνει στο Διαδίκτυο διότι το θεωρεί άχρηστο.

Σήμερα, μετά από αρκετά χρόνια η τάση αυτή έχει ανατραπεί εντελώς και το Internet και οι υπηρεσίες του συνοδεύουν τους συμπολίτες μας όλων των ηλικιών ακόμη και στις μετακινήσεις του με τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας.

Ποιές, όμως είναι οι παράμετροι που συνέβαλαν σε αυτή την ανατροπή ;

Θα εξαιρέσω την πανδημία του COVID 19 και την καραντίνα της τελευταίας διετίας διότι η παράμετρος αυτή συνέβαλε μόνο στην επιτάχυνση της διάχυσης των υπηρεσιών τεχνολογίας. Λειτούργησε δηλαδή περισσότερο ως καταλύτης.

Η ανατροπή οφείλεται σε τρεις βασικές παραμέτρους.

Η πρώτη έχει να κάνει με την ασφάλεια των συναλλαγών και των προσωπικών δεδομένων των συναλλασσομένων. Οι  όποιες επιφυλάξεις και φοβίες έχουν αρχίσει να διασκεδάζονται.

Η δεύτερη αφορά τον εμπλουτισμό του Διαδικτύου με ελληνικό περιεχόμενο και η τρίτη, η πιό καθοριστική τις υπηρεσίες, οι οποίες με την ποιότητα τους και την ευκολία πρόσβασης μπορούν να κάνουν την έκδοση ενός πιστοποιητικού ή την αγορά ενός πλυντηρίου μια υπόθεση λίγων λεπτών.

Δεν φταίνε, λοιπόν, οι συμπολίτες μας που πριν αρκετά χρόνια χαρακτήριζαν το Internet ως άχρηστο. Φταίει το γεγονός ότι πέραν από μια αποστολή e-mail ή μια περιήγηση στον κόσμο του Διαδικτύου, όσο και ενδιαφέρουσα να ήταν, για ενημέρωση ή διασκέδαση, δεν μπορούσαν να αναζητήσουν λύσεις για θέματα της καθημερινότητάς τους.

Ευτυχώς οι μεγάλες επιχειρήσεις και ο ιδιωτικός τομέας, γενικότερα αντελήφθη εγκαίρως το πρόβλημα και έτσι από τα μέσα της πρώτης δεκαετίας του αιώνα μας άρχισαν να ιδρύονται τα πρώτα ψηφιακά καταστήματα, τα e-shops, τα ηλεκτρονικά ταξιδιωτικά πρακτορεία με τα ηλεκτρονικά εισιτήρια, το e-banking και πλείστες άλλες όσες υπηρεσίες. Έτσι ωρίμασε η online αγορά προϊόντων και υπηρεσιών.

Σήμερα, λοιπόν,  χρησιμοποιούμε το Internet για να κάνουμε όλες τις πληρωμές μας, για να ψωνίσουμε, για να παρακολουθήσουμε μια ταινία μέσω των υπηρεσιών video streaming, να διαβάσουμε τις ειδήσεις ακόμη και να παραγγείλουμε φαγητό χωρίς να βγούμε από το σπίτι. Να μην παραλείψουμε βέβαια και την τηλεργασία και τηλεκπαίδευση που “έλυσαν τα χέρια” πολλών εργαζόμενων, μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Από την άλλη πλευρά εξ ίσου σημαντικός είναι και ο εκσυγχρονισμός του Δημόσιου Τομέα, που ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια με την ηλεκτρονική υποβολή φορολογικών δηλώσεων και σήμερα εξυπηρετεί σχεδόν όλους τους πολίτες της χώρας για τα περισσότερα ζητήματα που τους απασχολούν. Αυτό έγινε πραγματικότητα χάρη στην μεγάλη και σοβαρή προσπάθεια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να “σηκώσει” το portal gov.gr και να το εμπλουτίζει συνέχεια με νέες υπηρεσίες που εξοικονομούν σημαντικό κόστος αλλά και χρόνο για τους πολίτες.

Αφήνω για το τέλος τα ζητήματα ασφαλείας. Τα μέτρα ασφαλείας που χρησιμοποιούνται τόσο στις «πλατφόρμες» των ιδιωτικών εταιρειών όσο και αυτές του Δημοσίου εγγυώνται για την ασφαλή επεξεργασία των κρίσιμων προσωπικών δεδομένα του χρήστη και φυσικά τις οχυρώνουν απέναντι σε «χάκερς».

Ένα σημαντικό κομμάτι του παράγοντα της ασφάλειας αφορά και τους χρήστες, όπως αποδεικνύεται από μελέτες έχουν γίνει κατά καιρούς. Πολλές υποθέσεις “αδειάσματος” τραπεζικών λογαριασμών, διαρροής προσωπικών δεδομένων και άλλων εγκλημάτων αφορά αμέλεια ή και αφέλεια των συναλλασσομένων.

Με βάση τα παραπάνω εύκολα μπορεί να καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι οι online συναλλαγές κάποια στιγμή θα αποτελέσουν την νέα κανονικότητα, καθώς, όπως αναφέρει και η σημερινή έρευνα της EY ήρθαν για να μείνουν.