Δεν αρκεί μια καλή ιδέα για να προχωρήσει κανείς στη σύσταση μιας επιτυχημένης επιχείρησης. Το όραμα, η δημιουργία αγοράς, η κάλυψη των αναγκών μιας μερίδας καταναλωτών, η καινοτομία, αλλά και η ύπαρξη μιας «δεμένης» ομάδας ικανής να απορροφά κραδασμούς και να επιδεικνύει γρήγορα αντανακλαστικά σε δύσκολες καταστάσεις, είναι εξίσου σημαντικά στοιχεία για τη δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης σε βάθος χρόνου.
Ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), είναι ένας από τους διακεκριμένους πανεπιστημιακούς, οι οποίοι σε συνεργασία με τα στελέχη της Εθνικής Τράπεζας θα ανακηρύξουν τους φετινούς νικητές του 9ου Διαγωνισμού Καινοτομίας & Τεχνολογίας που εντάσσεται στο πρόγραμμα NBG Business Seeds? της Εθνικής Τράπεζας για τη στήριξη της καινοτόμου επιχειρηματικότητας.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο liberal.gr απαντά στο γιατί ένας νέος επιχειρηματίας, που έχει μια φρέσκια επιχειρηματική ιδέα, επιβάλλεται να λάβει μέρος στον διαγωνισμό (nbg.gr/competition), που λήγει στις 8 Οκτωβρίου 2018, ενώ παράλληλα επιχειρεί μια αποτίμηση του εγχώριου startup οικοσυστήματος και των προοπτικών που αυτό εμφανίζει.
«Οι προχωρημένες ομάδες προβληματίζονται κυρίως για την αβεβαιότητα που υπάρχει στην αγορά για την ανάπτυξη του startup. Δηλαδή τη νομική μορφή της εταιρείας, πώς θα βρεθούν νέα στελέχη, πώς οργανώνονται τα χρηματοοικονομικά, πώς υπογράφονται συνεργασίες με πελάτες, πώς προσεγγίζονται οι αγορές του εξωτερικού κ.λπ.», αναφέρει ο κ. Δουκίδης, υπογραμμίζοντας ότι η συμμετοχή σε τέτοιους διαγωνισμούς είναι σημαντική γιατί οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να λάβουν άμεσες απαντήσεις σε ερωτήματα που τις απασχολούν, αλλά και την απαραίτητη υποστήριξη.
Εστιάζοντας στον Διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής, ο κ. Δουκίδης παροτρύνει τους νέους επιχειρηματίες να υποβάλουν άμεσα την πρότασή τους, διότι, όπως εξηγεί, εκτός από την οικονομική - συμβουλευτική υποστήριξη, η δημοσιότητα θα βοηθήσει πάρα πολύ τους startuppers να ενισχύσουν την αναγνωρισιμότητα και τη δικτύωσή τους με καταξιωμένα στελέχη της αγοράς, πιθανούς επενδυτές και δυνητικούς πελάτες.
Υπάρχουν, άλλωστε, όπως λέει, εξαιρετικά παραδείγματα, ομάδων οι οποίες μέσα από τον διαγωνισμό βοηθήθηκαν σε τεχνικό επίπεδο από τους αξιολογητές και μέντορες, αλλά και μέσα από την Εθνική Τράπεζα βρήκαν χρηματοδότηση και νέους πελάτες.
Παράλληλα, ο κ. Δουκίδης επισημαίνει ότι με τέτοιου είδους συμπράξεις δημιουργούνται οι κατάλληλες προϋποθέσεις, ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της πανεπιστημιακής κοινότητας και της αγοράς εργασίας. «Τα τελευταία χρόνια, λόγω της αύξησης της ανεργίας στους πτυχιούχους πανεπιστημίων, σίγουρα η προοπτική που δίνεται στους νέους που έχουν μια καινοτόμο ιδέα να ξεκινήσουν μια επιχείρηση και να δημιουργήσουν οι ίδιοι νέες θέσεις εργασίας είναι πολύ θετική. Επιπροσθέτως, οι συζητήσεις και οι παρατηρήσεις που θα έχουν αυτοί οι νέοι με έμπειρα στελέχη από τον τραπεζικό κλάδο θα τους βοηθήσει αρκετά στο χρηματοοικονομικό σκέλος που ενέχει και το υψηλότερο ρίσκο», επισημαίνει.
Επωφελούμενοι από τη νέα φουρνιά επιχειρηματιών είναι όμως και οι πανεπιστημιακοί, δεδομένου ότι λαμβάνουν μηνύματα που τους βοηθούν να κατανοήσουν τα κύρια προβλήματα που υπάρχουν στην κοινωνία και την οικονομία και να εργασθούν αποτελεσματικότερα για την επίλυσή τους, προετοιμάζοντας καλύτερα τα μελλοντικά στελέχη των ελληνικών επιχειρήσεων.
Σχολιάζοντας το επίπεδο του ελληνικού startup οικοσυστήματος, ο διευθυντής του ELTRUN δηλώνει ικανοποιημένος, αναγνωρίζοντας πως τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα, με ολοένα και περισσότερους νέους να δοκιμάζουν την τύχη τους στο επιχειρείν και να δείχνουν ποιοτικότερα δείγματα γραφής συγκριτικά με αντίστοιχες προσπάθειες του παρελθόντος.
«Νομίζω ότι έχουμε ήδη ένα οικοσύστημα νέας επιχειρηματικότητας που υποστηρίζει μια startup σε όλα τα επίπεδα ανάπτυξής της. Επίσης, μέσα από το Equifund υπάρχει πλέον προοπτική χρηματοδότησης. Όμως χρειαζόμαστε μεγαλύτερη προσπάθεια για την υλοποίηση καινοτόμων ιδεών, που αφορούν την παγκόσμια αγορά, δηλαδή high-impact startups, που σημαίνει πιο ενεργή εμπλοκή του υψηλής ποιότητας ερευνητικού κόσμου της χώρας μας», δηλώνει ο κ. Δουκίδης.
Όσο για το ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει μια startup, προκειμένου να διεκδικήσει μια θέση στους νικητές του διαγωνισμού, απαντά πως απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη ενός καινοτόμου προϊόντος ή μιας πρωτότυπης υπηρεσίας.
«Οι συμμετέχοντες, για να προκριθούν, θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν τη βιωσιμότητα του προϊόντος τους. Ότι, δηλαδή, κάποιοι ενδιαφέρονται να το χρησιμοποιήσουν και να πληρώσουν κάποιο ποσό για τη χρήση/κατανάλωσή του. Από εκεί και πέρα σημαντικά στοιχεία είναι η συμπληρωματικότητα και το γνωστικό υπόβαθρο της αρχικής ομάδας, όπως επίσης και το ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα των επόμενων βημάτων της ομάδας», καταλήγει ο κ. Δουκίδης.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Δουκίδης ασχολείται με το ηλεκτρονικό εμπόριο τα τελευταία 20 χρόνια, με ενεργή συμμετοχή σε μεγάλα έργα και πρωτοβουλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι επίσης ιδρυτής και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής των ετήσιων Βραβείων Ηλεκτρονικού Εμπορίου (www.e-volutionawards.gr).