Η εξέλιξη που απειλεί να αποδεκατίσει το ανοσοποιητικό της Γηραιάς Ηπείρου

Η εξέλιξη που απειλεί να αποδεκατίσει το ανοσοποιητικό της Γηραιάς Ηπείρου

Οι αγορές μπορεί να είναι προσανατολισμένες στις εξελίξεις όσον αφορά την πορεία της πανδημίας και τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, όμως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της προ-covid- 19 εποχής όχι απλά συνεχίζει να μας ταλαιπωρεί, αλλά φαίνεται ότι καθίσταται ολοένα και πιο περίπλοκο.

Οι Βρυξέλλες είχαν δώσει προθεσμία μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου στην βρετανική κυβέρνηση για να αποσύρει το νομοσχέδιο που αναιρεί ρυθμίσεις της συμφωνίας αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από το ευρωπαϊκό μπλοκ.

Δεδομένης της έλλειψης ανταπόκρισης από τους Βρετανούς, χτες το πρωί, η Κομισιόν αποφάσισε να αποστείλει επιστολή προειδοποίησης κινώντας την διαδικασία επί παραβάσει κατά της βρετανικής κυβέρνησης.

Μια περίοδο που η πανδημία ροκανίζει ασύστολα την οικονομική δραστηριότητα, η παραπάνω εξέλιξη είναι η χειρότερη δυνατή, δεδομένου του κόστους που θα έχει ένα άναρχο διαζύγιο μεταξύ Ε.Ε και Βρετανίας.

Το κόστος αυτό μπορεί να μην το έχουν αντιληφθεί οι πολιτικοί, οι ευρωπαϊκές και βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες όμως είναι από τις πρώτες που το έχουν κοστολογήσει.

Ο λογαριασμός κάθε άλλο παρά αμελητέος θα είναι. Σε πρόσφατη προειδοποίηση τους τόσο στην Ε.Ε όσο και στην Βρετανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επισήμαναν ότι ένα άναρχο Βrexit θα μπορούσε να κοστίσει στον κλάδο απώλειες έως 110 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.

Δυστυχώς, σύμφωνα με την τροπή που έχουν πάρει οι διαπραγματεύσεις, το ενδεχόμενο μιας αποτυχίας στο να συναινέσουν οι δύο πλευρές εμφανίζει αυξημένες πιθανότητες. Ως εκ τούτου, η επιβολή δασμών θα είναι μονόδρομος.

Και τι σημαίνουν οι δασμοί για την αυτοκινητοβιομηχανία ; Aύξηση των τιμών στις εισαγωγές των οχημάτων, νέα υποχώρηση της ζήτησης και εν συνεχεία μείωση της παραγωγής και νέες απώλειες θέσεων εργασίας.

Μάλιστα σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν 23 ενώσεις του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας στα μέσα Σεπτεμβρίου, η μείωση της παραγωγής θα μπορούσε να φτάσει την επόμενη πενταετία έως και τα 3 εκατ.οχήματα.

Δεδομένης της μετάβασης της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση, οι εξελίξεις αυτές σε συνδυασμό με τις συνέπειες της πανδημίας δημιουργούν ένα τοπίο αυξημένων ασύμμετρων κινδύνων.

Οι γερμανικοί εφιάλτες

Η Γερμανία εξάγει στη Βρετανία περισσότερα προϊόντα από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Η αξία των προϊόντων που εισήγαγε το 2019 η Βρετανία από τη Γερμανία αγγίζει τα 73 δισ. ευρώ . Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατο δημοσίευμα στο Bloomberg 460.000 γερμανικές θέσεις εργασίας εξαρτώνται από αυτές τις εξαγωγές.

Μετά από τέσσερα χρόνια και αμέτρητες μαραθώνιες συνομιλίες για το κόστος ενός άτακτου Brexit οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις πρέπει να αρχίσουν να προετοιμάζονται συγκεντρώνοντας αποθέματα και επικαιροποιώντας τα σχέδια εκτάκτου ανάγκης, που κάποια στιγμή όλοι πίστεψαν ότι μπορεί να έμεναν για πάντα στο συρτάρι.

Ήδη η BMW εκπονεί πυρετωδώς σχέδια για να διασφαλίσει την επάρκεια προμηθειών για τη μονάδα παραγωγής των Mini στην Οξφόρδη, όπου επιπλεόν συναρμολογούνται 120 φορτηγά την ημέρα με εξαρτήματα από 400 διαφορετικές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.

Η Nissan σύμφωνα με τους Financial Times, θα μεταθέσει από τον Οκτώβριο για τον Απρίλιο την παραγωγή του νέου Qasqai στο Ηνωμένο Βασίλειο, προκειμένου να εκτιμήσει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Ακόμη και ο ένθερμος υποστηρικτής του Brexit, Jim Ratcliffe, εγκαταλείπει την παραγωγή τζιπ 4Χ4 στο Ηνωμένο Βασίλειο, προτιμώντας γαλλικό εργοστάσιο!

Πέραν όμως των αυτοκινητοβιομηχανιών, η αναταραχή ακουμπάει όλη την ευρωπαϊκή και βρετανική ραχοκοκαλιά του οικονομικού γίγνεσθαι.

Η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική βιομηχανία Airbus έχει ήδη δαπανήσει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ συγκεντρώνοντας αποθέματα ώστε να μην αντιμετωπίσει ελλείψεις, ενώ ο ίδιος αναβρασμός παρατηρείται και στον χρηματοπιστωτικό τομέα με την BNP Paribas να μεταφέρει τμήματα του δικτύου των καταστημάτων της από τη Βρετανία στην ηπειρωτική Ευρώπη. Οι βρετανικές τράπεζες από τη μεριά τους ενημερώνουν τους πελάτες τους που έχουν την έδρα τους στην Ε.Ε. ότι οι λογαριασμοί τους θα κλείσουν και οι πιστωτικές τους κάρτες θα ακυρωθούν.

Για τις εταιρείες μεταφορών και διανομών που πρέπει να διαχειριστούν εκατομμύρια φορτία εμπορευμάτων η αγωνία έχει κορυφωθεί, καθώς δεν είναι έτοιμα ούτε τα πληροφοριακά συστήματα, ούτε τα τελωνεία.

Η Βρετανία θα πονέσει περισσότερο

Για κάποιους κλάδους οι απώλειες βαραίνουν περισσότερο την βρετανική πλευρά. Στον κλάδο της Υγείας, οι βρετανικές φαρμακοβιομηχανίες θα έρθουν αντιμέτωπες με την απώλεια των ευρωπαϊκών κονδυλίων, αλλά και με την έλλειψη πρόσβασης σε εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Η έλλειψη πρόσβασης σε προσωπικό από την Ε.Ε αποτελεί μείζον πρόβλημα και για τις τηλεπικοινωνίες και τις επιχειρήσεις υψηλής τεχνολογίας, με τη διασυνοριακή ροή δεδομένων να αποτελεί άλλον έναν πονοκέφαλο.

Πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι το κόστος ενός Brexit χωρίς συμφωνία θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο από το κόστος του Covid-19 για τη Μ.Βρετανία, για τον απλό λόγο ότι πρόκειται για ένα σοκ που θα αφήσει μακροχρόνια ίχνη στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι εμπορικές σχέσεις ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση και το Ηνωμένο Βασίλειο θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, με πιθανή επανεισαγωγή δασμών, τιμωρητικής ίσως φύσης, σε είδη διατροφής και βιομηχανικά προϊόντα. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εκτιμήσει ότι το σενάριο αυτό θα στοίχιζε στο βρετανικό ΑΕΠ 7,6 ποσοστιαίες μονάδες για μία περίοδο 15 ετών.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλάμβανονται ως τέτοιες.