Σε «πορτοκαλί συναγερμό» βρίσκεται από σήμερα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου - λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων - εκτιμάται ότι έχουν εγκλωβιστεί πάνω από 120.000 τόνοι χύδην φορτίων, κυρίως νικελίου και χαλυβουργικών υλών, με προορισμό, στις περισσότερες περιπτώσεις, τις βιομηχανίες της γειτονικής πΓΔΜ. Στα αμέσως επόμενα 24ωρα το συμβατικό λιμάνι θα αδυνατεί να υποδεχτεί άλλα πλοία, καθώς τα συσσωρευμένα χύδην φορτία, που παραμένουν εγκλωβισμένα εκεί λόγω του αποκλεισμού του τελωνείου των Ευζώνων από αγρότες, θα έχουν καλύψει κάθε διαθέσιμο κρηπίδωμα.
«Πολύ σύντομα ο συναγερμός θα γίνει κόκκινος, καθώς δεν θα μπορούμε να υποδεχτούμε άλλα πλοία, κι αυτό θα επηρεάσει πλέον, όχι μόνο τις βιομηχανίες της πΓΔΜ όπως σήμερα, αλλά σταδιακά και τις ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ), Κωνσταντίνος Μέλλιος. «Γνωρίζουμε από συζητήσεις ότι βιομηχανίες της πΓΔΜ εκλιπαρούν τους αγρότες ν'' ανοίξουν τα σύνορα, ώστε να μη χρειαστεί ν'' αναστείλουν προσωρινά τη λειτουργία τους λόγω έλλειψης πρώτων υλών. Από τη στιγμή όμως που σε λίγο δεν θα μπορούμε να δεχτούμε άλλα φορτία, σύντομα θα επηρεαστούν και οι ελληνικές επιχειρήσεις» σημειώνει ο κ. Μέλλιος, ο οποίος απευθύνει έκκληση στους αγρότες να αλλάξουν τη μορφή των κινητοποιήσεών τους -πχ, με ωριαίους ή δίωρους αποκλεισμούς, αντί των διαρκών «μπλόκων»- ώστε να μην επηρεάζεται η λειτουργία άλλων κλάδων, που επίσης πιέζονται από τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα.
Οι εξαγωγείς
Σοβαρά προβλήματα θα αντιμετωπίσουν σύντομα οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, αν δεν λήξουν οι αποκλεισμοί, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο επιχειρηματίας Γεδεών Βούλης, οικονομικός επόπτης του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ). «Εγώ ο ίδιος έχω εγκλωβισμένο από το Σάββατο ένα δικό μου φορτηγό, με 24 τόνους προϊόντων και προορισμό το Βελιγράδι, το οποίο δεν μπορεί τόσες ημέρες να φύγει. Τα λιμάνια σχεδόν δεν δέχονται καράβια, γιατί τα κρηπιδώματα γεμίζουν, αλλά και γιατί κανένα πλοίο δεν ξεκινάει πια να έρθει προς τα πάνω με αυτή την κατάσταση. Φτάσαμε στο σημείο να θεωρούμε ευλογία ότι δεν έχει κλείσει και το τελωνείο του Προμαχώνα» σημειώνει ο κ. Βούλης.
Κατά τον ίδιο, τα αιτήματα των αγροτών μπορεί να είναι δίκαια, αλλά ο τρόπος με τον οποίο διεκδικούν την ικανοποίησή τους είναι καταστροφικός για άλλους κλάδους και την ελληνική οικονομία. «Κι εμείς έχουμε ακριβώς τα ίδια προβλήματα. Τι πρέπει να κάνουμε; Να πάρουμε τα φορτηγά μας και να πάμε έξω από τα χωράφια, τους συνεταιρισμούς και τα ψυγεία, την ώρα που οι αγρότες θέλουν να παραδώσουν την παραγωγή τους και να κάνουμε αποκλεισμό, μέχρι να σαπίσει η παραγωγή; Δεν είναι δυνατόν σε αυτές τις συνθήκες να στρεφόμαστε ο ένας εναντίον του άλλου» προσθέτει χαρακτηριστικά ο κ. Βούλης.
Οι ναυτικοί πράκτορες
Ζημία, τόσο σε οικονομικούς όρους, όσο και σε επίπεδο αξιοπιστίας, υφίστανται και οι ναυτικοί πράκτορες της Βόρειας Ελλάδας, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συλλόγου τους στη Θεσσαλονίκη, Βασίλης Καμπάκης, επικεφαλής και της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος. «Από τη μία οι απεργίες, από την άλλη οι αποκλεισμοί από τους μετανάστες, τώρα οι αγρότες, τους τελευταίους μήνες έχουμε χάσει το 50% των φορτίων που διαχειριζόμασταν και αυτά τα φορτία δεν γυρίζουν πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καμπάκης.
Πρόσθεσε ότι παρότι το τρέχον πρόβλημα αφορά κυρίως το συμβατικό λιμάνι του ΟΛΘ (χύδην φορτία), ωστόσο απώλειες φορτίων σημειώνονται και στα εμπορευματοκιβώτια. «Φορτία που ήταν να πάνε Σκόπια ή Βελιγράδι μού δώσανε εντολή να τα αφήσω στο Μπουργκάς, με ό,τι αυτό σημαίνει σε όρους οικονομικούς, αλλά και αξιοπιστίας» σημειώνει ο κ. Καμπάκης και προσθέτει ότι τα φορτία που αυτή τη στιγμή μένουν εγκλωβισμένα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, επιβαρύνονται με κόστη αποθηκευτικά και σταλίες (σσ ο χρόνος αναμονής ενός πλοίου σε λιμάνι ή αγκυροβόλιο για φόρτωση ή εκφόρτωση όπως έχει ορισθεί στο ναυλοσύμφωνο), γεγονός που απογειώνει τις δαπάνες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Photo by SOOC