Του Γιώργου Φιντικάκη
Μοιάζει απίστευτο αλλά ο αποκλεισμός της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη έχει προκαλέσει μποτιλιάρισμα τρένων στη μισή Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη!
Αιτία, το φρακάρισμα που έχει προκύψει στο βαλκανικό διάδρομο με εκατοντάδες ακινητοποιημένα βαγόνια, από τις γειτονικές Βουλγαρία και Σερβία μέχρι την Ουγγαρία, εξαιτίας του επί 49 ημερών αποκλεισμού της ελληνο-σκοπιανής γραμμής στην Ειδομένη.
Η εξέλιξη ήταν αναμενόμενη αλλά διόλου ευχάριστη για τον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του liberal.gr, οι ουγγρικοί σιδηρόδρομοι Rail Cargo Hungaria εξέδωσαν χθες ανακοίνωση «περιορισμού» - όπως αποκαλείται στη σιδηροδρομική διάλεκτο- της μετακίνησης συρμών από την Ουγγαρία προς Σερβία, Βουλγαρία και Ελλάδα. Συγκεκριμένα, από οκτώ που ήταν έως πρότινος, περιορίζονται πλέον σε δύο οι συρμοί που θα κατευθύνονται κάθε ημέρα προς Βελιγράδι, Σόφια και Πειραιά (Ικόνιο).
Πως φτάσαμε ως εδώ; Απλά, η εδώ και δύο μήνες υποχρεωτική επιλογή από εισαγωγείς και εξαγωγείς του βουλγαρικού δικτύου, έχει προκαλέσει ένα σιδηροδρομικό κομφούζιο, όχι μόνο εντός Ελλάδας, αλλά και στη Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Διότι το βουλγαρικό δίκτυο είναι περιορισμένης δυναμικότητας, συγκριτικά με το αποκλεισμένο σκοπιανό.
Είναι σαν να προσπαθεί να γεμίσει κανείς ένα ποτήρι με το νερό μιας κανάτας, λογικά θα ξεχειλίσει. Έτσι ακριβώς συνέβη και με το σιδηροδρομικό δίκτυο, με αποτέλεσμα 400 βαγόνια να έχουν ακινητοποιηθεί σε Βουλγαρία, και Σερβία. Σαν ντόμινο, το κόστος σε χρήμα και σε κόστος αυξάνεται καθημερινά, όχι μόνο για εισαγωγείς και εξαγωγείς, αλλά και για τους ουγγρικούς σιδηροδρόμους, αφού το δίκτυο της χώρας λειτουργεί προβληματικά.
Διόλου αμελητέο για την Ελλάδα το πρόβλημα καθώς μέσω του ουγγρικού δικτύου γίνονται όλες οι εισαγωγές εμπορευμάτων και πρώτων υλών προς την Ελλάδα από Γερμανία, Αυστρία, Τσεχία. Αν το νέο αυτό μπλόκο δεν αρθεί σύντομα, οι εισαγωγές από Κεντρική Ευρώπη θα αρχίσουν να γίνονται με το σταγονόμετρο, επιτείνοντας τα προβλήματα για εισαγωγείς και εξαγωγείς.
Στην κυβέρνηση ακολουθούν τακτική καθησυχασμού, παρά τις αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου.
«Η Ειδομένη πρέπει να διαλυθεί και θα διαλυθεί» είπε μιλώντας χθες στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο αναπληρωτής υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, κάνοντας λόγο για πύκνωση των παρεμβάσεων στην περιοχή, χωρίς ωστόσο να θέτει, όπως διευκρινίζει, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Προχθές ο σύνδεσμος επιχειρήσεων Θεσσαλονίκης (ΣΕΘ) απηύθυνε έκκληση στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, καλώντας τον να κάνει ότι μπορεί για να απελευθερώσει τη γραμμή.
Απάντηση δεν πήρε. Άλλωστε κάθε φορά που ερωτάται ο υπουργός Μεταφορών, αντιδρά με τη μόνιμη επωδό "το θέμα αφορά τους αναπληρωτές υπουργούς Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα και Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα".