Του Απόστολου Σκουμπούρη
Σε γόνιμη περίοδο μεγάλης κινητικότητας βρίσκεται η εγχώρια επιχειρηματική σκηνή, με κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους να σέρνουν το... χορό σημαντικών εξελίξεων μέσω εξωστρέφειας και πρωτοβουλιών που αλλάζουν τα δεδομένα ευρύτερα και σηματοδοτούν την είσοδο στη νέα εποχή.
Μετά από πολλά χρόνια όπου η χώρα βρέθηκε στο «γύψο» των μνημονίων αλλά και της πρωτοφανούς χρηματοπιστωτικής απομόνωσης που έφεραν οι επιλογές που οδήγησαν στα capital controls, στο κλείσιμο των τραπεζών και στο ευρύτερο «λιώσιμο» του τραπεζικού τομέα αλλά και της πραγματικής οικονομίας, η κατάσταση αλλάζει.
Η οικονομία απομονώθηκε από την τεράστια ρευστότητα του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού συστήματος, το χρηματιστήριο έχασε το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου και ιστορικού bull market, ενώ οι επιχειρήσεις αντιμετώπισαν τεράστια θέματα ρευστότητας.
Όπως τονίζουν οι επιχειρηματίες και οι επικεφαλής εισηγμένων και μη εταιρειών, το μεγαλύτερο πρόβλημά τους όλη την περασμένη δεκαετία στις συνδιαλλαγές τους στο εξωτερικό και στην προσπάθεια επίτευξης συμφωνιών, ήταν το... made in Greece και η εν γένει... αναξιοπιστία που συνόδευε οτιδήποτε είχε να κάνει με οικονομικά μεγέθη και αριθμούς στη χώρα.
Τώρα, η κατάσταση έχει αλλάξει σχεδόν ολοσχερώς, με το timing να κρίνεται ιδιαιτέρως ευνοϊκό για πρωτοβουλίες που έως προ δύο ή τριών ετών φάνταζαν ριψοκίνδυνες.
Οι επιχειρήσεις αποκτούν πρόσβαση στη διεθνή ρευστότητα, οι αποδόσεις των ομολόγων «συμπλέουν» με τις κανονικές χώρες του εξωτερικού, deals ξεμπλοκάρουν, funds δημιουργούνται, ενώ – το κυριότερο – οι τράπεζες βρίσκονται σε δρόμο σταδιακής επιστροφής στην... κανονικότητα.
Κάποιες επιχειρήσεις βγαίνουν με έμφαση μπροστά εκμεταλλευόμενες τη συγκυρία και δείχνουν το δρόμο προς την επόμενη ημέρα για όλη την εγχώρια επιχειρηματικότητα. Μια επιχειρηματικότητα χωρίς αποκλεισμούς, με πρόσβαση στη διεθνή ρευστότητα, με εξωστρέφεια και αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος.
H εξωστρέφεια της Μυτιληναίος
Ο όμιλος Μυτιληναίος βρίσκεται στην ιστορικά καλύτερη και πιο γόνιμη περίοδο της ιστορίας του, κάτι που αντανακλάται στα αποτελέσματά του, αλλά και στο πως «ζυγίζεται» από πλευράς εκτοπίσματος από κορυφαίους οίκους αξιολόγησης.
Η θυγατρική της Μυτιληναίος με έδρα στο Λουξεμβούργο Mytilineos Financial Partners SA. προχωρά στην έκδοση ομολογιών ονομαστικής αξίας 500 εκατ. ευρώ, με λήξη το 2024, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει μπαράζ road shows σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως Λονδίνο, Φρανκφούρτη, Παρίσι και Ζυρίχη. Στόχος είναι η χρηματοδότηση των μεγάλων projects που «τρέχει» ή θα... τρέξει ο όμιλος, όπως η νέα μονάδα φυσικού αερίου στη Βοιωτία, αλλά και άλλα που ακόμη δεν έχουν «κλειδώσει» οριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι η Μυτιληναίος έχει δρομολογημένες ή υπό εξέταση επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ στην ηλεκτροπαραγωγή, τη μεταλλουργία και τις ΑΠΕ.
Η επιχείρηση βλέπει μια άκρως ευνοϊκή συγκυρία για να απευθυνθεί στις αγορές, όπως δείχνει και η διπλή προχθεσινή αξιολόγηση από τους οίκους S&P και Fitch σε rating ΒΒ- και ΒΒ αντίστοιχα, που την κατατάσσουν ανάμεσα στις τέσσερις ελληνικές εταιρείες (ΟΤΕ, Coca Cola HBC και Τιτάν) που έχουν καταφέρει να λάβουν καλύτερη αξιολόγηση από αυτήν του Δημοσίου.
Mε κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ το 2018 και περίπου 3.400 εργαζόμενους, η Mυτιληναίος διαθέτει ηγετική θέση στους ελληνικούς τομείς της ενέργειας της βαριάς μεταλλουργικής βιομηχανίας, αλλά και των κατασκευών/EPC. Τα προϊόντα της διακινούνται και στις πέντε ηπείρους, αντιστοιχώντας στο 2% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, γεγονός που την καθιστά διεθνή «παίκτη», με εγκαθιδρυμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε τομείς της λειτουργίας της.
Lamda Development: Ζεσταίνονται οι μηχανές για την ΑΜΚ
Μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται στη Lamda Development, τόσο επιχειρηματικά (διαδικασίες για την άδεια καζίνο) όσο και μετοχικά εν μέσω πολλαπλών πακέτων, είσοδο νέων μεγάλων «παικτών», αλλά και αναβαθμίσεων. Η εταιρεία εδώ και καιρό «χτίζει» ισχυρή μετοχική ομάδα πρώτης γραμμής και μεγάλης ισχύος, με στόχο να ενισχύσει το momentum για το μεγαλύτερο επενδυτικό projects της Ευρώπης.
Επίσης βρίσκεται στην τελική ευθεία για την αύξηση κεφαλαίου των 650 εκατ. ευρώ – η έγκριση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αναμένεται σύντομα – καθώς στόχος είναι έως τις 20 Δεκεμβρίου και πάντως πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Ταυτόχρονα, έχουν ξεκινήσει παρουσιάσεις σε ξένους επενδυτές και μεγάλους διαχειριστές για το έργο στο Ελληνικό. Έγιναν παρουσιάσεις στο Λονδίνο, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες έως το τέλος του μήνα.
Για το λόγο αυτό υπάρχει ένας ευρύτερος ξεσηκωμός, σε πολλά επίπεδα, κάτι που αποτυπώνεται και στην κινητικότητα στο ταμπλό του Χ.Α. όπου λαμβάνουν χώρα πολλά πακέτα όπως στη συνεδρίαση της Δευτέρας που άλλαξε χέρια το 2,75% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ η μετοχή βρίσκεται στα 7,78 ευρώ με την κεφαλαιοποίηση στα 620 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι η Lamda Development διαμορφώνει δυνατή μετοχική ομάδα ώστε να ισχυροποιήσει περαιτέρω τη δύναμή της και να ενισχύσει το project του Ελληνικού. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα μπήκαν στο μετοχικό της κεφάλαιο η Aegean Airlines (με 20 εκατ. ευρώ) και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΒ Οδυσσέας Κυριακόπουλος.
Μέσα σ' αυτό το κλίμα, τις τελευταίες ημέρες καταγράφηκε μπαράζ εκθέσεων και αναβαθμίσεων από εγχώριους οίκους που αυξάνουν τις προσδοκίες για τη μετοχή και τον όμιλο, όσο πλησιάζει η έναρξη του κολοσσιαίου επιχειρηματικού σχεδίου. H πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Euroxx Χρηματιστηριακή, η οποία διατυπώνει σύσταση overweight με τιμή-στόχο τα 12,60 ευρώ, που μεταφράζεται σε περιθώριο ανόδου περί το 75% σε σχέση με τα τωρινά επίπεδα!
Η Attica Πολυκαταστήματα που επανακαθορίζει το retail
Μετά την Lamda Development που «χτίζει» μια ισχυρή μετοχική ομάδα πρώτης γραμμής, η ανακοίνωση της νέας... dream team που δημιουργείται στο χώρο του λιανικού εμπορίου με partners πρώτου μεγέθους, ήρθε να πιστοποιήσει ότι η χώρα βρίσκεται σε μια γόνιμη περίοδο όπου ξεμπλοκάρουν deals και επιχειρηματικές εξελίξεις σε πολλά επίπεδα.
Η νέα επιχειρηματική συμφωνία προβλέπει τη δημιουργία νέας εταιρείας στην οποία θα μετέχουν οι βασικοί μέτοχοι της Attica Πολυκαταστήματα, (δηλαδή οι Κ. Λαμπρόπουλος, Κ. Τσουβελεκάκης και Α. Σγουμπόπουλος) με την προσθήκη μιας ισχυρής «νέας» μετοχικής ομάδας ελληνικών συμφερόντων.
Στο νέο σχήμα μπαίνουν ο Όμιλος Λασκαρίδη, το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, ο Γιάννης Σαραντίτης (W Marine Inc., W Real Estate κ.α.), ο Όμιλος Τσάκου, το επενδυτικό όχημα Virtus International Partners του Λάμπρου Παπακωνσταντίνου και άλλα θεσμικά χαρτοφυλάκια.
Είναι θετικό ότι Έλληνες επιχειρηματίες επενδύουν στην Ελλάδα και στις προοπτικές της χώρας, σε μια περίοδο μεγάλων αναδιατάξεων σε πολλούς τομείς, αλλά και σε μια συγκυρία που – ουσιαστικά και σημειολογικά – αυτό έχει ύψιστη σημασία.
Ο χώρος του λιανικού βρίσκεται σε φάση μεγάλων αλλαγών ακολουθώντας τις τάσεις της κοινωνίας, ενώ αναφορικά με τους τομείς που δραστηριοποιείται το brand Attica Πολυκαταστήματα
οι τάσεις που κυριαρχούν διεθνώς είναι η συγκέντρωση και το... γκρουπάρισμα σε μεγάλα σχήματα, μέσω δημιουργίας ολόκληρων «χωριών» με πολυκαταστήματα.
Κορυφαίες πρωτεύουσες της Ευρώπης με δεκάδες εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, έχουν ισχυρό τέτοιο αποτύπωμα στο χώρο του retail μέσω της δημιουργίας μεγάλων εμπορικών κέντρων που λειτουργούν ως «κράχτης» ευρύτερα.
Μεγάλες αλλαγές με στόχο το μέλλον από την Alpha Bank
Σε ρηξικέλευθες και τολμηρές αποφάσεις που στοχεύουν τη δυναμική φυγή προς τα εμπρός και το γύρισμα σελίδας προβαίνει το νέο management της Alpha Bank υπό τον κ. Βασίλη Ψάλτη, φεύγοντας μερικώς από το... συντηρητικό προφίλ διοίκησης που επί δεκαετίες χαρακτήριζε την τράπεζα.
Το σχέδιο προβλέπει την επιτάχυνση της εξυγίανσης του ισολογισμού μέσω πραγματοποίησης μιας εκ των μεγαλύτερων τιτλοποιήσεων κόκκινων δανείων στην Ευρώπη ύψους 12 δισ. ευρώ, μεγάλες αλλαγές στη διοικητική ομάδα και ευρύτερα στον τρόπο διοίκησης και συνεργασία με την Cepal για τη διαχείριση των NPEs.
Επίσης, στο πλαίσιο του ευρύτερου μετασχηματισμού της τράπεζας, η Alpha Bank προχωρά σε σημαντικές διοικητικές αλλαγές, έως το τέλος του 2019 θα αποχωρήσει από το δ.σ. ο Δημήτρης Ματζούνης, επί σειρά ετών διευθύνων σύμβουλος, ενώ θα καταργηθούν όλες οι θέσεις αναπληρωτών διευθυνόντων συμβούλων.
Παράλληλα, διαχωρίζεται ο τομέας της Λιανικής από τον τομέα της Επιχειρηματικής Τραπεζικής (Wholesale Banking) και τοποθετείται ένας Γενικός Διευθυντής σε καθένα από αυτούς. Τέλος, με την πώληση των σχετικών δραστηριοτήτων και της υποδομής της Τράπεζας προς την Cepal Hellas, θα δημιουργηθεί ένας νέος φορέας διαχείρισης («Νέα Cepal»), που θα συνδυάζει τα πλεονεκτήματα και των δύο πλευρών, εξασφαλίζοντας γρήγορα τους απαραίτητους πόρους για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων χαρτοφυλακίων. Όλες οι αλλαγές σηματοδοτούν την είσοδο της τράπεζες σε μια νέα εποχή.
ΟΛΠ – Σε διαρκή ρεκόρ, στόχος η κορυφή στην Ευρώπη
Απελευθερωμένος από τις συνδικαλιστικές «φατρίες» που επί δεκαετίες κηδεμόνευαν το μεγάλο λιμάνι της χώρας, ο ΟΛΠ τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει πρόσωπο, έχει πολλαπλασιάσει τις εργασίες του, έχει εκσυγχρονίσει τις υποδομές του, πετυχαίνοντας αλλεπάλληλα ρεκόρ αποδοτικότητας. Κεντρικός στόχος είναι να γίνει το πιο ισχυρό – από πλευράς εμπορευματοκιβωτίων – λιμάνι όλης της Μεσογείου!
Συνδυαστικά με πολιτικές αποφάσεις όπως η άρση του καμποτάζ που δεν άφηνε πλοία κρουαζιέρας να «δέσουν» στο λιμάνι, πλέον το εμπορικό εκτόπισμα του ΟΛΠ έχει ανέβει κατακόρυφα. Οι δυνατότητες του Πειραιά είναι εξαιρετικά μεγάλες, σε όλα τα επίπεδα.
Η κομβική γεωγραφική θέση της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο παρέχει μία ανταγωνιστική δίοδο μεταφορών για το θαλάσσιο εμπόριο της Ευρώπης με την Ασία. Ο χρόνος διέλευσης ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από την Kίνα με προορισμό τον Πειραιά, εκτιμάται σε 8-9 λιγότερες ημέρες, σε σύγκριση με τα λιμάνια που βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη, καθιστώντας τη χώρα μας ιδιαιτέρως ανταγωνιστική και ελκυστική.
Μεγάλης σημειολογίας αλλά και ουσίας ήταν λοιπόν η ανακοίνωση τη Δευτέρα η συνολική διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι έφτασε τα 5.000.000 TEU για το τρέχον έτος στις 18 Νοεμβρίου! Το γεγονός ότι το όριο των 5.000.000 TEU ξεπεράστηκε ήδη από τον Νοέμβριο φέρνει πιο κοντά το λιμάνι του Πειραιά στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο και πιθανότατα ανάμεσα στα τέσσερα πρώτα λιμάνια της Ευρώπης. Άλλωστε, στόχος των Κινέζων που «τρέχουν» το λιμάνι, είναι ο Πειραιάς να καταστεί το κορυφαίο λιμάνι όλης της Ευρώπης μελλοντικά και με τις κατάλληλες υποστηρικτικές επενδύσεις.