Του Γιώργου Φιντικάκη
Ένα πολύμηνο θρίλερ έκλεισε και τυπικά γύρω από την επόμενη ημέρα του ΔΕΣΦΑ, με την επίσημη αποδοχή από το ΤΑΙΠΕΔ της βελτιωμένης προσφοράς της κοινοπραξίας υπό την ιταλική Snam, έναντι 535 εκατ. ευρώ. Το πράσινο φως άναψαν χθες οι δύο πωλητές του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ, που για λογαριασμό του Δημοσίου πουλά το 31%, και τα ΕΛΠΕ, που πωλούν το υπόλοιπο 35%.
Η έγκριση δόθηκε καθώς η προσφορά της κοινοπραξίας που έχει σαν leader την ιταλική Snam, και απαρτίζεται από τη βελγική Fluxys και την ισπανική Enagas, ήταν αρκετά πάνω από την αποτίμηση ύψους, περίπου 500 εκατ. ευρώ, των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών για το 66% του ΔΕΣΦΑ, τους οποίους είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ.
Το τελευταίο είχε ζήτησε από την κοινοπραξία να βελτιώσει περαιτέρω την προσφορά της, δυνατότητα που έδινε ο διαγωνισμός, κάτι που ωστόσο δεν συνέβη, με αποτέλεσμα το Ταμείο να αποδεχθεί και επίσημα το τίμημα, και να ανακηρύξει το σχήμα ως προσωρινό πλειοδότη.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στη συνέχεια στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, τα δε συμβατικά κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.
Τα 535 εκατ. ευρώ, είναι αρκετά πάνω από τα 400 εκατ ευρώ που είχε καταβάλλει προ πενταετίας, στον πρώτο και άγονο τελικά διαγωνισμό για το ΔΕΣΦΑ, η αζέρικη Socar. Σε εκείνο το διαγωνισμό, ο αποτιμητής είχε ορίσει την αξία του 66% του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ. ευρώ, και ενώ το country risk της χώρας ήταν υψηλότερο του σημερινού, και το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ δεν είχε καμία σχέση με το σημερινό. Επίσης τότε δεν υπήρχαν στο ταμείο της εταιρείας υψηλά διαθέσιμα, όταν αυτά τώρα κινούνται σε επίπεδα 200 εκατ. ευρώ.
Snam, Fluxys, Enagas, είναι οι βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP, με ποσοστά 20%, 19% και 16% αντίστοιχα. “Βλέπουν” στις υποδομές και στο ελληνικό δίκτυο αγωγών, τη “πύλη” για την προώθηση των συμφερόντων τους στη περιοχή, αφού θα τον συνδέσουν με τον αγωγό TAP. Το έργο που προορίζεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2020, προκειμένου να μεταφέρει αζέρικο φυσικό αέριο στη Κεντρική Ευρώπη μέσω ενός σύνθετου δικτύου που ξεκινά από Τουρκία, συνεχίζεται προς την Ιταλία, αφού πρώτα διέλθει από Ελλάδα, και Αλβανία.
Εδώ βρίσκεται και η δεύτερη συνέργεια. Τον Αύγουστο 2017, η ιταλική εταιρεία υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την αλβανική διαχειρίστρια του δικτύου, Albgaz, και αντικείμενο την ανάπτυξη του δικτύου. Η συμφωνία αφορούσε την ανάπτυξη ενός συστήματος το οποίο θα διαχειρίζεται η αλβανική εταιρεία, με στόχο την εκμετάλλευση των ευκαιριών που θα δημιουργήσει ο ΤΑΡ και την έλευση του αζέρικου αερίου στη χώρα.
Η τρίτη συνέργεια, ονομάζεται κάθετος διάδρομος Βουλγαρίας - Ρουμανίας - Σερβίας - Ουγγαρίας, με τελική κατάληξη τον κόμβο του Baumgarden στην Αυστρία. Ενός άξονα που θα έχει κατεύθυνση Νότου - Βορρά, δηλαδή θα φτάνει στην "καρδιά" της ρωσικής ενεργειακής ισχύος, άρα σε χώρες που εξαρτώνται έως και 90% από τη Μόσχα.
Εκεί όπου ο απώτερος στόχος της Δύσης και των ΗΠΑ είναι να φτάνει κάποια ημέρα αμερικανικό φυσικό αέριο, κάτι σαν ενεργειακή "απόβαση" στην αυλή της Ρωσίας, εν προκειμένω στην Ουκρανία. Πάντως, ο κάθετος διάδρομος, είναι ακόμη στις μελέτες αλλά έχει εγκριθεί (PSI), στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ.
Η ανακοίνωση των ΕΛΠΕ
Τα Διοικητικά Συμβούλια της Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛΠΕ) και του ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. αποφάσισαν σήμερα την αποδοχή της προσφοράς ύψους €535 εκατ. της κοινοπραξίας των εταιρειών Snam S.p.A., Enagas Internacional S.L.U. και Fluxys S.A. για την πώληση ποσοστού 66% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (35% συμμετοχή της ΕΛΠΕ και 31% συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ). Η ΕΛΠΕ από την πώληση θα εισπράξει €283,7 εκατ.
Επιπλέον το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΠΕ συγκάλεσε Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων της στις 14 Μαΐου 2018 για την έγκριση της ανωτέρω συναλλαγής που απαιτείται κατά το νόμο. Σημειώνεται ότι η ολοκλήρωση της συναλλαγής υπόκειται σε διαδικασία έγκρισης από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές.
Σημειώνεται πως η τράπεζα Barclays Bank PLC είχε ρόλο χρηματοοικονομικού συμβούλου της Εταιρείας, ενώ οι δικηγορική εταιρεία Clifford Chance ενήργησε ως διεθνής νομικός σύμβουλος της Εταιρείας επί θεμάτων Ευρωπαϊκού Δικαίου στη συναλλαγή.
Γ. Σταθάκης: Επιτύχαμε μια στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία
«Σήμερα ολοκληρώθηκε επιτυχώς η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε ολοκληρώσει την ιδιωτικοποίηση με πλειοδότη την αζέρικη εταιρεία Socar και τίμημα 400 εκατ. ευρώ», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης.
Και συμπλήρωσε «όταν ακυρώθηκε η συγκεκριμένη συμφωνία, και λόγω των προβλημάτων συμβατότητας με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, η σημερινή κυβέρνηση κατηγορήθηκε ως αντι-επενδυτική, ιδεοληπτική και ανίκανη. Σήμερα, 18 μήνες μετά:
1. Το τίμημα έφτασε τα 535 εκατ. ευρώ.
2. Συμμετείχαν δύο αξιόπιστα ευρωπαϊκά κονσόρτιουμ εταιρειών και προκρίθηκε τελικά μια κοινοπραξία με σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις στην ευρύτερη περιοχή.
3. Η Σύμβαση Μετόχων διασφαλίζει ισχυρά δικαιώματα στο Δημόσιο, που παραμένει κάτοχος του 34%, όπως τον ορισμό της θέσης του Προέδρου της εταιρείας.
Επιτύχαμε μια στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία, που εντάσσει τον ΔΕΣΦΑ στην ομάδα των ισχυρών της Ευρώπης, προασπίζοντας παράλληλα τα συμφέροντα και ενισχύοντας τα δικαιώματα του Δημοσίου. Τελικά, γίνεται διαφορετικά».