Ρεκόρ 26 ετών για τον πληθωρισμό ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή να αυξάνεται με ποσοστό 8,9%. Οδηγός της πολύ μεγάλης ανατίμησης το ηλεκτρικό ρεύμα το οποίο ανατιμήθηκε τον Μάρτιο σε ποσοστό 79,3%, το φυσικό αέριο που βρέθηκε στο 68,3%, το πετρέλαιο θέρμανσης που κατέστη ακριβότερο κατά 58,5% αλλά και τα καύσιμα κίνησης που βρέθηκαν στο +29%.
Σε νέο πονοκέφαλο, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, εξελίσσεται η κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των τροφίμων με τον κλαδικό δείκτη να «τρέχει» με ρυθμό 8,1%. Οδηγός τα λάδια που ανατιμήθηκαν σε ποσοστό 19,9%, λόγω των τεράστιων προβλημάτων με την τροφοδοσία φυτικών ελαίων, ενώ στο ψωμί και τα δημητριακά καταγράφηκε αύξηση 7,6%. Άνοδος 13,6% για τα λαχανικά, 8,4% για τα γαλακτοκομικά και 6,4% για τα κρέατα.
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑ, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2021 προέκυψε αύξηση 8,9% έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Μάρτιο 2022, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2022, παρουσίασε αύξηση 2,7% έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2020 - Μαρτίου 2021, παρουσίασε αύξηση 3,5% έναντι μείωσης 1,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2020 - Μαρτίου 2021 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2019 – Μαρτίου 2020.
Ετήσιες και μέσες ετήσιες μεταβολές (%) ΔΤΚ
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,7% τον μήνα Μάρτιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 8,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 0,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
- 6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 29,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ελαστικά, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 0,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 2,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,1% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 2,9% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.