Του Γιώργου Φιντικάκη
Τη θέση ότι η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ αποτελεί για την Αθήνα σημαντική προτεραιότητα, ακόμη όμως σημαντικότερη είναι η ενεργειακή ευστάθεια της Κρήτης, επανέλαβε κατά τις συνομιλίες που είχε στη Λευκωσία ο υπ. Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.
«Όποιο μοντέλο επιλεγεί δεν μπορεί να παραγνωρίζει αυτή την παράμετρο», αναφέρουν πηγές του υπουργείου για τις συζητήσεις που είχε ο κ. Χατζηδάκης τόσο με τον ομόλογό του Γ.Λακοτρύπη, όσο και με τη ηγεσία της κυπριακής κοινοπραξίας Eurasia, που προωθεί το έργο σύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ.
Η τελευταία πάντως κλιμακώνει τις νομικές της ενέργειες, καθώς προχθες προέβη σε κίνηση που έχει το χαρακτήρα ασφαλιστικών μέτρων κατά της ΡΑΕ και του ΑΔΜΗΕ, τα οποία εφόσον γίνουν αποδεκτά, τότε μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω καθυστέρηση τους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη για την προμήθεια των καλωδίων και των μετασχηματιστών. Αμφότεροι έχουν ούτως ή άλλως πάρει παράταση με την προθεσμία υποβολής για τον πρώτο να έχει οριστεί στις 5 Αυγούστου, και για τον δεύτερο στις 30 Αυγούστου. Σημειωτέον ότι για την κύρια προσφυγή που έγινε το Μάρτιο ακόμη δεν έχει οριστεί η δικάσιμος.
Και ενώ συμβαίνουν τα παραπάνω, σύμφωνα με ενημέρωση από τον ΑΔΜΗΕ, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, κίνηση που σηματοδοτεί την επιμονή της ελληνικής πλευράς να τρέξει το project ακόμα και ως εθνικό, στην περίπτωση που δεν υπάρξει συμφωνία με την κυπριακή Euroasia για την υλοποίηση του, ως συγχρηματοδοτούμενο με κοινοτικά κονδύλια.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το έργο ύψους 1 δισ ευρώ, θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022, οδηγώντας σε μείωση των χρεώσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) κατά 326 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, και κατά 400 εκατ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο τα επόμενα 20 έτη, διασφαλίζοντας την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Μετά από τα παραπάνω, είναι προφανές ότι η συμβιβαστική λύση που φαινόταν ότι αναζητείται μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Eurasia δεν κατέστη δυνατόν να βρεθεί, γεγονός που δεν αποκλείει μια διελκυστίνδα δικαστικών προσφυγών, με άγνωστη κατάληξη. Την ίδια πάντως στιγμή που συμβαίνουν αυτά, καταγράφεται ισχυρό ενδιαφέρον κατασκευαστών, προμηθευτών, αλλά και τραπεζών για να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς που αφορούν τα καλώδια και τους μετασχηματιστές.
Το μήνυμα σε κάθε περίπτωση της ελληνικής πλευράς εστιάζεται στην ταχύτερη δυνατή υλοποίηση του σκέλους Κρήτη-Αττική, πολλώ δε μάλλον όταν η υφιστάμενη σήμερα μονάδα της ΔΕΗ στο νησί θα πρέπει βάση του κοινοτικού δικαίου να αποσυρθεί. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η καλή θέληση της Ελλάδας είναι δεδομένη απέναντι στην Κύπρο και συνολικά στο project, αλλά η ενεργειακή κάλυψη της Κρήτης καθίσταται πιεστική, επομένως αυτή είναι η πιο κρίιμη παράμετρος.