Πρωτοπόρος της 7ης τέχνης καθότι «νονός» της γαλλικής νουβέλ βαγκ, του πιο σημαντικού ίσως κινήματος στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Γάλλος σκηνοθέτης, ηθοποιός, σεναριογράφος και κριτικός κινηματογράφου, Ζαν Λυκ Γκοντάρ, άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών, αναφέρει η Liberation. Η κινηματογραφική κληρονομιά που αφήνει πίσω του είναι πλούσια, συμπεριλαμβανομένης των ταινιών «Με κομμένη την ανάσα» και «Περιφρόνηση», για τις οποίες και έγινε κυρίως γνωστός, και οι οποίες τάραξαν το κινηματογραφικό κατεστημένο λόγω των νέων τεχνικών με τις οποίες δημιουργήθηκαν, και ενέπνευσαν εικονοκλάστες σκηνοθέτες δεκαετίες μετά την κορύφωση της καριέρας του στα χρόνια του 1960.
Το σώμα της δουλειάς του περιλαμβάνει περισσότερες από 100 ταινίες, αρκετές από τις οποίες καταδεικνύουν τη γνώση του για την ιστορία του κινηματογράφου μέσω αναφορών σε παλαιότερες ταινίες. Συχνά δε, αναφέρονται στον υπαρξισμό, επίσης συχνά η κάμερα εστίαζε στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών των ταινιών σε καίρια σημεία της πλοκής, ακριβώς για να εστιάσει τις αγωνίες τους.
Ο ίδιος, υπήρξε μέλος μιας ομάδας ταινιοκριτικών του περιοδικού Cahiers du Cinema, οι οποίοι αποφάσισαν να φτιάξουν δικές τους ταινίες και να φέρουν μια επανάσταση στο μέσο, διότι ήταν δυσαρεστημένοι με την ποιότητα του γαλλικού κινηματογράφου την εποχή εκείνη. Η ομάδα εκείνη ήταν και η βάση της νουβέλ βαγκ, και όσοι μετείχαν επέκριναν το τότε κυρίαρχο ρεύμα του γαλλικού κινηματογράφου που έδινε περισσότερο βάση στην τέχνη παρά στην καινοτομία, και σκηνοθετούσαν ταινίες που αμφισβητούσαν τους κώδικες του παραδοσιακού Χόλυγουντ και του γαλλικού κινηματογράφου.
Ο Γκοντάρ εγκατέλειψε την ομάδα το 1968 για να ιδρύσει μαζί με τον Ζαν-Πιερ Γκόριν την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group -όνομα που οφείλεται στο γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη Τζίγκα Βερτόφ.
Ανάμεσα στις ταινίες του που συμπεριλήφθηκαν (2012) στη λίστα των 50 καλύτερων ταινιών είναι «Η Περιφρόνηση», «Ο Τρελός Πιερό» και το «Histoire(s) du Cinema». Πλήθος ταινιών του έει εμπνεύσει σκηνοθέτες, όπως τους Μάρτιν Σκορσέζε, Κουέντιν Ταραντίνο, Στήβεν Σόντερμπεργκ και Πιερ Πάολο Παζολίνι.
Δηλώσεις
«Η Γαλλία έχασε έναν ''εθνικό θησαυρό'' με τον θάνατο του σκηνοθέτη Ζαν Λυκ Γκοντάρ, του ''νονού'' του κινηματογράφου του νέου κύματος της χώρας. Ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ (ήταν) ο πιο εικονομάχος από τους κινηματογραφιστές του Νέου Κύματος (...) Χάνουμε έναν εθνικό θησαυρό (...)», έγραψε νωρίτερα στο Twitter ο Γάλλος πρόεδρος Εμαννουέλ Μακρόν.
Ce fut comme une apparition dans le cinéma français. Puis il en devint un maître. Jean-Luc Godard, le plus iconoclaste des cinéastes de la Nouvelle Vague, avait inventé un art résolument moderne, intensément libre. Nous perdons un trésor national, un regard de génie. pic.twitter.com/bQneeqp8on
— Emmanuel Macron (@EmmanuelMacron) September 13, 2022