Aφιερωμένη στην προσφυγική κρίση είναι η έκθεση του Άι Γουέιγουέι στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που άνοιξε στις 19 Μαϊου και θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2016.
«Οι πρόσφυγες δεν έχουν απολύτως τίποτε, πνίγονται στον Ωκεανό και οι χώρες της Ευρώπης τους φέρονται με τον χειρότερο τρόπο. Η Ελλάδα τους αγκάλιασε αλλά αναγκάστηκε να τους στέλνει πίσω στην Τουρκία. Ο αγώνας πρέπει να είναι συνεχής. Δεν πρέπει να εμπιστευόμαστε τους πολιτικούς. Πρέπει μόνοι μας να δώσουμε την μάχη. Πρόκειται για μια διεθνή ανθρωπιστική κρίση» είπε ο Άι Γουέι Γουέι στους δημοσιογράφους που παρακολούθησαν την συνέντευξη τύπου για την έκθεσή του.
Στο ισόγειο του Μουσείου επί της Νεοφύτου Δούκα μια σειρά φωτογραφιών που τράβηξαν 6 ερασιτέχνες φωτογράφοι, μέλη της Φωτογραφικής Εταιρείας, με πρόσφυγες εισάγουν στην έκθεση.
Μια μεγάλη ταπετσαρία καλύπτει ένα τοίχο με πάνω 12.030 φωτογραφίες με το ίδιο θέμα που τράβηξε ο καλλιτέχνης από την παραμονή επί πέντε μήνες στη Μυτιλήνη.
Συνολικά εκτίθενται 20 έργα παλιότερα και νεώτερα του Γουέι.
Στους δύο πρώτους ορόφους του κεντρικού κτιρίου σε γυάλινες προθήκες με ξύλινο σκελετό πλάι στα αρχαία κυκλαδικά εκθέματα έχουν τοποθετηθεί σύγχρονα έργα του. Ξεχωρίζει το δρακρυδόχοι-δακρυγόνα για να τονίσουν το προσφυγικό δράμα. Πρόκειται για μία προθήκη με αρχαίους δακρυδόχους και μία με φυσίγγια από δακρυγόνα που έριχναν οι ειδικές δυνάμεις των Σκοπίων στην Ειδομένη και που συνέλεξε ο Γουέι.
Στην επέκταση του Κυκλαδικού Μουσείου επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας έχουν τοποθετηθεί οι εγκαταστάσεις του, ανάμεσα στις οποίες είναι και ορισμένες δημιουργίες του καλλιτέχνη διεθνώς γνωστές.
Ένας τεράστιος πολυέλαιος δεσπόζει στο χώρο για να δείξει την ευημερία των σύγχρονων Κινέζων όταν άρχισε το βιοτικό τους επίπεδο να ανεβαίνει. Εξάλλου μία αντιασφυξιογόνα μάσκα έρχεται σε αντιπαράθεση με ένα μαρμάρινο γρασίδι.
Ένα από τα νέα έργα που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση είναι το Standing Figure (2016), ένα γλυπτό σε φυσικό μέγεθος, εξ ολοκλήρου από μάρμαρο, το οποίο παραπέμπει άμεσα στα ειδώλια τύπου Σπεδού που κυριαρχούσαν κατά την Πρωτοκυκλαδική Περίοδο (2800-2300 π.Χ). Σε μια προσωπική ερμηνεία της Κυκλαδικής Τέχνης, ο Άι Γουέι Γουέι έχει μεταβάλει την κλίμακα, μετατρέποντας το μικρό κυκλαδικό ειδώλιο σε μια πανύψηλη θεότητα. Με σαφή αναφορά στο προκλητικό φωτογραφικό τρίπτυχο Dropping a Han Dynasty Urn (1995) του ίδιου του Άι, το γλυπτό εμφανίζεται με χέρια εκτεταμένα και ένα αγγείο μετέωρο από κάτω, ως ένας υπαινιγμός σχετικά με την καταστροφή αρχαίων έργων τέχνης κατά την Πολιτιστική Επανάσταση στην Κίνα (1966–1976).
Τα έργα αυτά, εκτεθειμένα μέσα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, δηλώνουν εμφατικά τον τρόπο με τον οποίο η σύγχρονη τέχνη μπορεί να αναπτύσσει διάλογο με αντικείμενα από το παρελθόν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης θα διαθέσει το 10% των εσόδων από την έκθεση σε δύο ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται για τους πρόσφυγες, τους Γιατρούς χωρίς Σύνορα και την ΜΕΤΑδραση.
Επιμελητής της έκθεσης είναι ο Μάικλ Φράμ.
Άρτεμις Καρδουλάκη