Bluesky: Η πλατφόρμα - «ανταγωνιστής» του X
Shutterstock
Shutterstock
Techcrunch

Bluesky: Η πλατφόρμα - «ανταγωνιστής» του X

Ταχύτητα ανάπτυξης όσο λίγες πλατφόρμες παρουσιάζει το Bluesky, ο νέος ανταγωνιστής της πλατφόρμας Χ. Αφού λειτουργούσε μόνο με προσκλήσεις για σχεδόν ένα χρόνο, το Bluesky έγινε ανοιχτό σε όλους τον Φεβρουάριο του 2024 και απέκτησε σχεδόν 800.000 νέους χρήστες μέσα σε μία ημέρα. Από τον Νοέμβριο του 2024, έχει πάνω από 14,5 εκατομμύρια χρήστες. Πού οφείλεται η ανάπτυξή του;

Σε διάφορες αλλαγές πολιτικής στην πλατφόρμα X, συμπεριλαμβανομένης μίας έντονα επικριθείσας αλλαγής στη λειτουργία μπλοκαρίσματος και επιτρέποντας σε τρίτες εταιρείες να εκπαιδεύουν την Τεχνητή Νοημοσύνη τους στις αναρτήσεις των χρηστών, γεγονός που βοήθησε την εφαρμογή να εκτοξευθεί στις πέντε κορυφαίες εφαρμογές στο App Store των ΗΠΑ. Το Bluesky είδε επίσης μεγάλη ώθηση μετά τα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών του 2024 στις ΗΠΑ (τα οποία συνέβαλαν επίσης στην έξοδο του X από τους οπαδούς της Τέιλορ Σουίφτ). Αλλά, ενώ ο αριθμός είναι ελπιδοφόρος, το δίκτυο έχει πολλά να καλύψει για να ανταγωνιστεί τα 275 εκατομμύρια μηνιαία ενεργούς χρήστες του Threads, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το TechCrunch.

Τι είναι το Bluesky;

Πρόκειται για μία αποκεντρωμένη κοινωνική εφαρμογή που σχεδιάστηκε από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter, Τζακ Ντόρσεϊ, και αναπτύχθηκε παράλληλα με το Twitter. Χρησιμοποιεί (σ.σ το Bluesky) ένα πλαίσιο ανοιχτού κώδικα που κατασκευάστηκε εσωτερικά, το AT Protocol, κάτι που σημαίνει ότι οι άνθρωποι εκτός της εταιρείας έχουν διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζεται και στο τι αναπτύσσεται.

Από τον Μάιο του 2024, ο Τζακ Ντόρσεϊ δεν είναι πλέον μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Bluesky. Η Bluesky είναι πλέον μια ανεξάρτητη εταιρεία κοινής ωφέλειας με επικεφαλής την διευθύνοντα σύμβουλο Τζέι Γκράμπερ.

Πώς χρησιμοποιείται το Bluesky;

Με την εγγραφή τους, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν ένα handle το οποίο στη συνέχεια αντιπροσωπεύεται ως @username.bsky.social καθώς και ένα όνομα εμφάνισης που εμφανίζεται πιο εμφανές με έντονο κείμενο. Η εφαρμογή λειτουργεί σαν ένα απλό Twitter, όπου ο χρήστης μπορεί να κάνει κλικ σε ένα κουμπί «συν» για να δημιουργήσει μια ανάρτηση 256 χαρακτήρων, η οποία μπορεί επίσης να περιλαμβάνει φωτογραφίες. Οι δημοσιεύσεις μπορούν να απαντηθούν, να κάνουν retweet, να γίνουν like και, από ένα μενού τριών σημείων, να αναφερθούν, να μοιραστούν μέσω του φύλλου Share του iOS σε άλλες εφαρμογές ή να αντιγραφούν ως κείμενο.

Για τους νέους χρήστες, το Bluesky εισήγαγε μια λειτουργία «Starter Pack», η οποία δημιουργεί μια επιμελημένη λίστα με άτομα και προσαρμοσμένες ροές που πρέπει να ακολουθήσουν προκειμένου να βρουν ενδιαφέρον περιεχόμενο. Τα προφίλ των χρηστών περιέχουν τα ίδια χαρακτηριστικά: μια φωτογραφία προφίλ, ένα φόντο, βιογραφικό, μετρήσεις και πόσα άτομα ακολουθούν. Οι ροές προφίλ χωρίζονται σε δύο ενότητες, όπως στο Twitter: δημοσιεύσεις και δημοσιεύσεις και απαντήσεις.

Υπάρχει επίσης η καρτέλα «Ανακαλύψτε» στο κάτω κέντρο της πλοήγησης της εφαρμογής, η οποία προσφέρει περισσότερες προτάσεις «ποιον να ακολουθήσετε» και μια τρέχουσα ροή των πρόσφατα αναρτημένων ενημερώσεων Bluesky.

Το Bluesky λειτουργεί ακριβώς όπως το X;

Από πολλές απόψεις, ναι. Μέχρι πρόσφατα, το Bluesky δεν διέθετε DMs όπως το X, αλλά αυτό έχει πλέον εφαρμοστεί. Ωστόσο, τα DMs στο Bluesky περιορίζονται επί του παρόντος σε μηνύματα one-to-one, όχι σε ομαδικά μηνύματα. Το Bluesky έχει επίσης δηλώσει ότι ενδιαφέρεται να εφαρμόσει κάτι παρόμοιο με τη λειτουργία Community Notes του X. Επιπλέον, το X δεν χρησιμοποιεί ένα αποκεντρωμένο πρωτόκολλο όπως το ActivityPub ή το AT.

Είναι το Bluesky δωρεάν;

Ναι, και είναι πλέον ανοιχτό στο κοινό.

Πώς βγάζει χρήματα το Bluesky;

Στόχος του Bluesky είναι να βρει άλλο μέσο για να συντηρήσει το δίκτυό του εκτός από τη διαφήμιση, ώστε να παραμείνει δωρεάν για τους τελικούς χρήστες. Στις 5 Ιουλίου 2023, η Bluesky ανακοίνωσε πρόσθετη χρηματοδότηση πρώτης φάσης και μια επί πληρωμή υπηρεσία που παρέχει προσαρμοσμένα domains για τους τελικούς χρήστες που θέλουν να έχουν ένα μοναδικό domain ως χειριστή τους στην υπηρεσία. Η Bluesky έχει επίσης τονίσει ότι δεν θέλει να «απαιτεί την πώληση δεδομένων χρηστών για διαφημίσεις» προκειμένου να βγάλει χρήματα από την πλατφόρμα της.

Τον Νοέμβριο του 2024, η Bluesky ανακοίνωσε ότι συγκέντρωσε 15 εκατομμύρια δολάρια και αναπτύσσει μια συνδρομητική υπηρεσία για premium λειτουργίες όπως «μεταφορτώσεις βίντεο υψηλότερης ποιότητας ή προσαρμογές προφίλ». Η Bluesky, ωστόσο, σημείωσε ότι το συνδρομητικό της μοντέλο δεν θα ακολουθήσει τα χνάρια των premium προσφορών «pay to win» του X.

Είναι το Bluesky ασφαλές;

Τον Οκτώβριο του 2023, η Bluesky πρόσθεσε την επαλήθευση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για τη βελτίωση της ασφάλειας λογαριασμών και της πιστοποίησης ταυτότητας στο δίκτυο. Η προσθήκη αυτή είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός όσον αφορά την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του Bluesky σε σχέση με μεγαλύτερα δίκτυα όπως το X, τα οποία διαθέτουν πιο ισχυρούς ελέγχους ασφαλείας.

Τον Δεκέμβριο του 2023, έπειτα από αντιδράσεις των χρηστών, το Bluesky επέτρεψε στους χρήστες να εξαιρεθούν από μια αλλαγή που θα εξέθετε τις δημοσιεύσεις τους στο δημόσιο ιστό.

Υπάρχει το Bluesky σε iOS και Android;

Το Bluesky κυκλοφόρησε στους χρήστες Android στις 20 Απριλίου, πρωτίστως, είχε κυκλοφορήσει στους χρήστες iOS στα τέλη Φεβρουαρίου. Οι χρήστες μπορούν να έχουν πρόσβαση στο Bluesky στο διαδίκτυο εδώ.

Πώς αντιμετωπίζει το Bluesky την παραπληροφόρηση;

Έπειτα από ενημέρωση τον Οκτώβριο 2023, η εφαρμογή θα προειδοποιεί πλέον τους χρήστες για παραπλανητικούς συνδέσμους επισημαίνοντάς τους. Εάν οι σύνδεσμοι που μοιράζονται στις αναρτήσεις των χρηστών δεν ταιριάζουν με το κείμενό τους, η εφαρμογή θα προσφέρει μια «πιθανώς παραπλανητική» προειδοποίηση στον χρήστη για να τον ειδοποιήσει ότι ο σύνδεσμος μπορεί να τον κατευθύνει κάπου που δεν θέλει να πάει.

Υπήρξαν αντιδράσεις για το Bluesky;

Από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του Bluesky υπήρξαν αντιδράσεις. Η εφαρμογή έχει κατηγορηθεί ότι δεν προστατεύει τους περιθωριοποιημένους χρήστες της και ότι δεν μετριάζει το ρατσιστικό περιεχόμενο. Έπειτα από μια διαμάχη σχετικά με την εφαρμογή που επέτρεπε ρατσιστικές προσβολές στα ονόματα λογαριασμών, απογοητευμένοι χρήστες ξεκίνησαν μια «απεργία δημοσίευσης», όπου αρνήθηκαν να συνεργαστούν με την πλατφόρμα μέχρι να καθιερώσει προστατευτικές μπάρες για να επισημαίνει προσβολές και άλλους προσβλητικούς όρους στα ονόματα χρηστών.

Σε ποιον ανήκει η Bluesky;

Αν και ο Τζακ Ντόρσεϊ χρηματοδότησε την Bluesky, δεν συμμετέχει στην καθημερινή εξέλιξη της πλατφόρμας και δεν είναι πλέον μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. Διευθύνων Σύμβουλος της Bluesky είναι η Τζέι Γκράμπερ, η οποία στο παρελθόν είχε εργαστεί ως μηχανικός λογισμικού για το κρυπτονόμισμα Zcash και στη συνέχεια ίδρυσε έναν ιστότοπο προγραμματισμού εκδηλώσεων με την ονομασία Happening.