Πώς θα λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός με Τεχνητή Νοημοσύνη στο gov.gr

Πώς θα λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός με Τεχνητή Νοημοσύνη στο gov.gr

Σε λειτουργία τέθηκε από σήμερα το απόγευμα ο πρώτος ψηφιακός βοηθός που θα λειτουργεί με τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και θα εξυπηρετεί πολίτες στην πύλη gov.gr, αντλώντας πληροφορίες από κατάλογο 1.610 ψηφιοποιημένων υπηρεσιών και 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών.

Τον νέο ψηφιακό βοηθό παρουσίασε σήμερα, κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η ηγεσία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης η οποία εν συνεχεία το έδειξε και σε ειδική εκδήλωση προς τους εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

Πώς θα λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός

Ο ψηφιακός βοηθός, που έχει τη μορφή chatbot και ενεργοποιείται στη δοκιμαστική μορφή του σήμερα το απόγευμα, θα βοηθά τους επισκέπτες του gov.gr να βρουν εύκολα την υπηρεσία που αναζητούν, απαντώντας σε απλές αλλά και σύνθετες ερωτήσεις τους.

Αποτελεί την πρώτη εφαρμογή που αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη στο Δημόσιο και μία από τις πρώτες ανάλογες υπηρεσίες στην Ευρώπη, συμβάλλοντας στον ευρύτερο εκσυγχρονισμό του κρατικού μηχανισμού, ειδικά στο σκέλος της αλληλεπίδρασης με τους πολίτες για τη διευκόλυνσή τους και την απλοποίηση της καθημερινότητάς τους.

Στο έργο του ο νέος βοηθός θα αντλεί πληροφορίες από τον κατάλογο των 1.610 ψηφιοποιημένων υπηρεσιών που έχουν ενταχθεί έως σήμερα στο gov.gr και 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών που έχουν ενσωματωθεί στο μητρώο ΜΙΤΟΣ, προκειμένου να κατευθύνει κάθε συνομιλητή του, δίνοντας παράλληλα πληροφορίες για τις ενέργειες στις οποίες χρειάζεται να προβεί ο πολίτης για την ταχεία διεκπεραίωση του αιτήματός του.

Η πρωτοβουλία mAIgov  εγκαινιάζεται  σε πιλοτική «Beta» λειτουργία και χρησιμοποιεί εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που θα επιτρέπουν στον βοηθό να μαθαίνει μέσω των ανταλλαγών που θα έχει καθημερινά με πολίτες, με αποτέλεσμα το chatbot να βελτιώνεται συνεχώς με την πάροδο του χρόνου.

Παρέχει -αυτή τη στιγμή- τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 240 συνομιλιών στα ελληνικά ανά λεπτό. O χρόνος αλληλεπίδρασης κάθε πολίτη με το σύστημα δεν υπερβαίνει τα 5 λεπτά ανά συνεδρία.

Επισημαίνεται ότι το μοντέλο έχει συλλογιστική και απαντάει με βάση τα στοιχεία που καταχωρούνται. Λαμβάνει υπόψη την αρχική ερώτηση και διατηρεί στη μνήμη του τη συνομιλία κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, διασφαλίζοντας τη βέλτιστη εμπειρία για κάθε χρήστη. 

Με στόχο να διασφαλιστεί μια καλή εμπειρία για τον τελικό χρήστη,  αλλά και η διαθεσιμότητα της υπηρεσίας για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό πολιτών, ειδικά το πρώτο διάστημα όπου αναμένεται αυξημένο ενδιαφέρον, το σύστημα του mAigov  περιλαμβάνει εξειδικευμένο μηχανισμό αναμονής (queueing).

Μόλις καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός ταυτόχρονων εξυπηρετούμενων χρηστών, ο αμέσως επόμενος οδηγείται σε ουρά αναμονής μέχρι να μπορέσει να εξυπηρετηθεί.  

Όλες οι ανταλλαγές μηνυμάτων με τον ψηφιακό βοηθό γίνονται ανώνυμα, δηλαδή η εφαρμογή δεν διαθέτει στοιχεία για τον πολίτη που εξυπηρετεί, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Ο ψηφιακός βοηθός είναι ήδη εκπαιδευμένος να μην ζητά ή δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών.

Οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από  το κινητό τους τηλέφωνο, όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή. Υποβάλλουν το ερώτημά τους σε φυσική γλώσσα, γραπτά ή φωνητικά, ώστε ο «Ψηφιακός Βοηθός» να τους βοηθήσει να εντοπίσουν με τρόπο απλό και φιλικό την υπηρεσία που ψάχνουν, ενώ στο τέλος της «συνομιλίας» έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εφαρμογή. 

Επισημαίνεται ότι το μοντέλο έχει συλλογιστική και απαντάει με βάση τα στοιχεία που καταχωρούνται. Λαμβάνει υπόψη την αρχική ερώτηση και διατηρεί στη μνήμη του τη συνομιλία κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, διασφαλίζοντας τη βέλτιστη εμπειρία για κάθε χρήστη.

Κυρ. Μητσοτάκης: Φέρνουμε μια νέα εποχή στην εξυπηρέτηση των πολιτών 

«Είναι πια πολύ εντυπωσιακές οι δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης και πιστεύω ότι με αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα αναβαθμίζουμε σημαντικά τις δυνατότητες του gov.gr, φέρνοντάς το ουσιαστικά στην εποχή του, ενδεχομένως και μπροστά από την εποχή του, όσον αφορά στην ευκολία με την οποία μπορούμε να συνομιλούμε πια με κείμενο το οποίο θα χρησιμοποιούσαμε και σε μία προφορική συνομιλία και δίνοντας τη δυνατότητα στον αλγόριθμο να μας δίνει απαντήσεις οι οποίες είναι τελικά πιο εύκολα κατανοητές», τόνισε ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των δυνατοτήτων της νέας υπηρεσίας από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου.

«Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό αυτό το οποίο είπες Υπουργέ, ότι αυτή είναι μια μηχανή η οποία μαθαίνει ανάλογα με το πόσες περισσότερες αναζητήσεις γίνονται, άρα θα ζητήσουμε την κατανόηση των χρηστών εάν ενδεχομένως τα αποτελέσματα των ερωτήσεων που γίνονται στο mAIgov δεν είναι ακριβώς τα σωστά.

Όσο η μηχανή εκπαιδεύεται και συμπεριλαμβάνει περισσότερα δεδομένα, τόσο πιο ακριβείς θα γίνονται οι απαντήσεις. Και νομίζω ότι είναι μία εφαρμογή η οποία μας δίνει την δυνατότητα να αντιληφθούμε πραγματικά τις τεράστιες δυνατότητες αλλά και τις προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Το ότι την αξιοποιούμε σε ένα brand τόσο ισχυρό, όπως το gov.gr, δείχνει ακριβώς ότι θέλουμε πάντα να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις και να εκσυγχρονίζουμε ένα εργαλείο το οποίο έχει γίνει πια αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας», σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Θα αναμένουμε και θα αναμένετε -φαντάζομαι- το feedback των πολιτών και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα βγάλουμε και την ένδειξη “beta” από εκεί και θα γίνει πλήρως λειτουργική η υπηρεσία. Και θεωρώ ότι όσο περισσότερο εξοικειώνεται και ο πολίτης με την υπηρεσία, τόσο θα αυξάνεται η χρήση της σε βάρος των κλασικών τρόπων με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή με το gov.gr. Να ευχαριστήσω όλες και όλους όσοι υποστήριξαν αυτήν την εφαρμογή και με το καλό να τη δούμε να αγκαλιάζεται από τους πολίτες, με την ίδια θέρμη που αγκάλιασαν και το πρωτότυπο gov.gr», ανέφερε ακόμα ο πρωθυπουργός.

Ο ψηφιακός βοηθός θα συνεισφέρει επίσης στη μεγαλύτερη εξοικείωση του μέσου πολίτη με το gov.gr και την ηλεκτρονική παροχή υπηρεσιών από το κράτος, που αποτελεί μέρος της ευρύτερης ψηφιακής μετάβασης στην οικονομία του 21ου αιώνα.

«Για πρώτη φορά η τεχνητή νοημοσύνη αξιοποιείται στο ελληνικό Δημόσιο! Το mAIgov, ο νέος ψηφιακός βοηθός, διευκολύνει τους επισκέπτες του http://gov.gr να βρουν εύκολα την υπηρεσία που αναζητούν και να πάρουν απαντήσεις στις ερωτήσεις τους. Απλά, έξυπνα, κατανοητά!», ανέφερε και σε ανάρτησή του ο πρωθυπουργός.

Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου δήλωσε: «Παρουσιάζουμε με μεγάλη χαρά σήμερα την πρώτη εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης για το Ελληνικό Δημόσιο. Το gov.gr έχει διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών και έχει συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους προς το κράτος.

Με το mAIgov, ερχόμαστε να ενισχύσουμε αυτή τη σχέση, αποδεικνύοντας ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες ενδυναμώνουν το κράτος και μπορούν να το κάνουν ακόμη πιο φιλικό, σύγχρονο και αποτελεσματικό. Ο ψηφιακός βοηθός, θα εξυπηρετήσει ουσιαστικά τους πολίτες, βοηθώντας τους να βρουν αυτό που χρειάζονται ανάμεσα στις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται, καθώς και διαδικασίες του Δημοσίου του ΜΙΤΟΣ».

Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανέφερε: «Το επίκεντρο του νέου δοκιμαστικού μοντέλου Τεχνητής Νοημοσύνης που εγκαινιάζουμε είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη. Από την αρχή της εφεύρεσης όλων αυτών των γλωσσικών μοντέλων, η αξιοποίησή τους γινόταν σε επίπεδο assistance, ώστε να βοηθούν δηλαδή, σε κάθε επίπεδο, τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν.

Ακριβώς αυτός είναι και ο δικός μας στόχος, η εξυπηρέτηση του πολίτη 24 ώρες το 24ωρο για όλα τα θέματα. Σκοπός μας είναι, λοιπόν, να φέρουμε το AI chatbot στο πλαίσιο του gov.gr. Και όπως κάθε αντίστοιχο μοντέλο, όσο περισσότερο το δοκιμάσουν και το “εκπαιδεύσουν” οι πολίτες με τις ερωτήσεις τους, τόσο καλύτερο και πιο αποτελεσματικό θα γίνεται».

Στη σύσκεψη έλαβαν επίσης μέρος ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Διευθυντής Γραφείου Πρωθυπουργού Γιάννης Μπρατάκος, ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος και ο Διευθυντής Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Σπύρος Διαμάντης.

Επισημαίνεται ότι για την υλοποίηση του έργου έχουν αξιοποιηθεί πόροι με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Αφορούν σε σύμβαση του ΥΨηΔ για cloud services, και την παρακολουθεί η Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ ΜΑΕ) 

Ανάδοχος του έργου είναι ο ΟΤΕ με υπεργολάβους την Accenture και τη UBITECH η οποία έκανε την υλοποίηση, ενώ τεχνολογικός πάροχος είναι η Microsoft με την τεχνολογία Azure Open AI.

Το πρώτο chatbot του ελληνικού Δημοσίου σχεδιάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής που βασίζονται σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και υπολογιστικού νέφους και υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Πρότυπο Υπεύθυνης Τεχνητής Νοημοσύνης της Microsoft (Microsoft Responsible AI Standard) διασφαλίζοντας μεταξύ άλλων διαφάνεια, ισότητα και σεβασμό προς την ιδιωτικότητα των χρηστών και την προστασία των προσωπικών δεδομένων (GDPR), σύμφωνα με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.