Μαθητές, πρωθυπουργοί και εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, συνομιλούν και συνεργάζονται κάνοντας χρήση του Zoom, της εφαρμογής τηλεδιασκέψεων που εξελίχθηκε στην αποκάλυψη της πανδημίας του κορονοϊού και της καραντίνας που ακολούθησε.
Το Ζοοm θεωρείται ο μεγάλος κερδισμένος από την έκρηξη της χρήσης ψηφιακών εργαλείων στην εποχή του κορονοϊού, μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης που έχει αναγκάσει επιχειρήσεις, δημόσιους οργανισμούς και ιδιώτες να πειραματιστούν με υπηρεσίες απομακρυσμένης εργασίας. Αυτή τη στιγμή το Zoom είναι στην κορυφή των downloads στο App Store της Apple ενώ αναλυτής της JPMorgan αναφέρει πως στοιχεία τρίτων δείχνουν ότι η καθημερινή χρήση της εφαρμογής αυξήθηκε πάνω από 300% κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η οποία έχει κλειδώσει δισεκατομμύρια ανθρώπους στα σπίτια τους.
Ο ημερήσιος αριθμός ενεργών χρηστών της εταιρείας αυξήθηκε κατά 378% σε σχέση με το προηγούμενο έτος στις 22 Μαρτίου, ενώ οι μηνιαίοι ενεργοί χρήστες αυξήθηκαν κατά 186%, σύμφωνα με στοιχεία της Apptopia. Είναι χαρακτηριστικό ότι τη Δευτέρα 23 Μαρτίου, το Zoom «κατέβηκε» 2,13 εκατομμύρια φορές σε όλο τον κόσμο, από 2,04 εκατομμύρια την προηγούμενη ημέρα. Δύο μήνες πριν η εφαρμογή είχε μόλις 56.000 downloads παγκοσμίως, σε ημερήσια βάση.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι περισσότερα από 90.000 σχολεία σε 20 χώρες, χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης του Zoom για να πραγματοποιούν μαθήματα εξ αποστάσεως. Συνολικά τον Μάρτιο, 200 εκατομμύρια χρήστες αξιοποίησαν τις υπηρεσίες της εφαρμογής, από μόλις 10 εκατομμύρια τον Φεβρουάριο.
Στον αντίποδα της εμπορικής επιτυχίας, έχουν αναδυθεί μια σειρά προβληματισμών σχετικά με το πόσο ασφαλής είναι η εφαρμογή, τόσο απέναντι σε κυβερνοεπιθέσεις όσο και σε ό,τι αφορά τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, με τα στελέχη της εταιρείας να βεβαιώνουν, ωστόσο, ότι λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσουν το απαραβίαστο των επικοινωνιών μέσω του Zoom.
Η κατακόρυφη άνοδος της χρήσης του Zoom δεν είναι παρά η έκφανση μιας τάσης που θέλει τις τηλεδιασκέψεις να εισβάλουν με φόρα στα meeting rooms σε όλο τον κόσμο. Ήδη πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορονοϊού, η Gartner εκτιμούσε σε έκθεση που δημοσίευσε τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι τα εργαλεία και οι υπηρεσίες τηλεδιασκέψεων θα γίνουν η νέα ρουτίνα. Συγκεκριμένα, προέβλεπε ότι μέχρι το 2024 μόνο το ένα τέταρτο των επιχειρηματικών συναντήσεων θα πραγματοποιούνται δια ζώσης, από 60% το 2019.
Πέρα από την προφανή αναγκαιότητα που προκύπτει σε περιόδους υγειονομικών κρίσεων, οι τηλεδιασκέψεις προσφέρουν πλεονεκτήματα, όπως η άμεση λήψη αποφάσεων σε κρίσιμα γεγονότα, ακόμα και όταν οι εμπλεκόμενοι φορείς βρίσκονται μακριά, ακόμα και σε διαφορετικές ηπείρους. Άλλωστε η άμεση αντίδραση τις όποιας επιχειρησιακής ομάδας σε περιόδους κρίσεων, δεν μπορεί να περιμένει μέχρι την «πρώτη διαθέσιμη πτήση»…