Εξοργισμένοι είναι οι νοσηλευτές με την προβολή διαφημιστικού σποτ που έχει γίνει viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εμφανίζει νοσηλεύτριες με λάγνες διαθέσεις να θωπεύουν γιατρούς.
Η συγκεκριμένη διαφήμιση χρηματοδοτήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ) και προβάλλεται στην επίσημη ιστοσελίδα του, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αιμοδοσίας στις 14 Ιουνίου.
Για “εικόνα φτήνιας και χαμηλής αισθητικής” κάνει λόγο η Ενωση Νοσηλευτών-Νοσηλευτριών Ελλάδος (ΕΝΕ), η οποία απέστειλε εξώδικο προς : 1) την Εθνική Επιτροπή Αιμοδοσίας ζητώντας να προβεί σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την απόσυρση του σποτ ή την περικοπή των επίμαχων σκηνών και 2) τον Υπουργό Υγείας, απαιτώντας να αποδώσει ευθύνες “για το απαράδεκτο φαινόμενο της προσβολής και εξευτελισμού 30.000 Επιστημόνων Νοσηλευτών και Νοσηλευτριών”
Στο εξώδικό τους οι νοσηλευτές υποστηρίζουν ότι είναι ένας κλάδος που διαθέτει μεταπτυχιακά και διδακτορικά, και στηρίζει το ΕΣΥ κάτω από άθλιες συνθήκες, με τεράστιες ελλείψεις υλικών και προσωπικού. Συνεπώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εξώδικο:
“Η ανωτέρω διαφήμιση αποτελεί κατάφωρη προσβολή του νοσηλευτικού επαγγέλματος, καθώς μεταδίδει ξεκάθαρα ένα απόλυτα σεξιστικό μήνυμα, υποβιβάζοντας τον επιστήμονα Νοσηλευτή και Νοσηλεύτρια σε πρωταγωνιστές ερωτικής ταινίας και αρμόδιο μόνο να κρατά το στηθοσκόπιο του ιατρού. Η εμφάνιση και η όλη παρουσίαση των Νοσηλευτριών της διαφήμισης είναι όλως εξευτελιστική και προσβλητική και τα μηνύματα που μεταδίδονται στο κοινό μας θίγουν ανεπανόρθωτα.
Μετά από πολύχρονους αγώνες για την άρση των διαφόρων στερεοτύπων και την επιστημονική καταξίωση του πολύπαθου χώρου των πτυχιούχων Νοσηλευτών και Νοσηλευτριών, είναι αν μη τι άλλο αναχρονιστικό να εμφανίζονται εν έτει 2016, με εντολή και ευθύνη νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου του χώρου της δημόσιας Υγείας (!!!) οι Νοσηλεύτριες ως όλως επικουρικού χαρακτήρα μέλη της ομάδας επαγγελματιών υγείας, χωρίς προσωπικότητα και ρόλο επαγγελματία υγείας, αλλά με προκλητική εμφάνιση και μοναδική αποστολή την «ανταμοιβή» του ήρωα Ιατρού για την επιτυχία του, με σαφή υπονοούμενα σεξουαλικής φύσης”.
Οι νοσηλευτές σε ακόμα πιο σκληρή γραμμή υποστηρίζουν ότι το συγκεκριμένο σποτ παραβιάζει τον κώδικα διαφήμισης και επικοινωνίας, ενώ παράλληλα τίθενται σοβαρά ζητήματα νομιμότητας, καθώς η χρηματοδότηση της συγκεκριμένης καμπάνιας έγινε από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και ενδεχομένως από κρατικούς πόρους, “ήτοι από τους φόρους των ίδιων των θιγομένων”, όπως λένε οι νοσηλευτές.
Βολές και κατά της Προέδρου του ΕΚΕΑ Χάρις Ματσούκα εξαπολύουν οι νοσηλευτές, η οποία σε τηλεοπτικές εμφανίσεις της “…υποστήριξε σθεναρά την ποιότητα και την επιτυχία του σποτ, κάνοντας λόγο για «προβολή ενός προτύπου επιτυχημένου άνδρα που είναι στη φαντασία του πρωταγωνιστή» για «φρέσκια ματιά με στόχο την προσέγγιση των νέων» και για «σάτιρα» που πρέπει να αντιμετωπίζεται με «χιούμορ και ανεκτικότητα»”.
Από την πλευρά της η πρόεδρος του ΕΚΕΑ Χάρις Ματσούκα απαντά ότι παρερμηνεύθηκαν τα λόγια της: “Η σάτιρα του κυρίαρχου πρότυπου προφανώς δεν απαξιώνει ούτε τον γιατρό ούτε τον νοσηλευτή ούτε την νοσηλεύτρια, των οποίων το έργο στις δύσκολες συνθήκες της χώρας είναι ηρωικό και γιγάντιο” .
Να σημειωθεί ότι από την πρώτη στιγμή και η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (Γ.Γ.Ι.Φ.) με ανακοίνωσή της με τίτλο «ρέζους θηλυκό;» καταδίκασε την αισθητική του συγκεκριμένου σποτ, αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι:
"...Το μήνυμα βρίθει σεξιστικών προτύπων, τα οποία, για ακόμη μία φορά, αναπαραγάγουν την εικόνα του ισχυρού αρσενικού και του υποτακτικού θηλυκού, συμβάλλοντας στην αναπαραγωγή παρωχημένων και αναχρονιστικών στερεοτυπικών αντιλήψεων..."
Το βίντεο που έχει προκαλέσει τεράστιο σάλο στην ελληνική κοινωνία, είναι αναρτημένο και στην επίσημη ιστοσελίδα του ΕΚΕΑ, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.ekea.gr και με τίτλο: «Τώρα μπορείς και εσύ να γίνεις ήρωας»