Αναμένεται εκτίναξη στις τιμές χαλκού, κοβαλτίου και πολλών άλλων φυσικών πόρων

Αναμένεται εκτίναξη στις τιμές χαλκού, κοβαλτίου και πολλών άλλων φυσικών πόρων

Για πρώτη φορά από τα προ - χρηματοπιστωτικής κρίσης επίπεδα του 2008, η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών έχει εκτοξεύσει τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό. Το πετρέλαιο ήδη βρίσκεται στα 75 δολάρια / βαρέλι κάτι που προσθέτει extra βάρη στους επενδυτές στους κλάδους καθαρής ενέργειας, μιας και η αύξηση αυτή αυτόματα καθιστά την ενεργειακή μετάβαση πιο ακριβή, ενώ το κοβάλτιο ο χαλκός ο σίδηρος το ατσάλι κ.α, παραμένουν σε υψηλά επίπεδα παρά την όποια κατά καιρούς αποκλιμάκωση των τιμών.

Η ενεργοβόρος Κίνα η οποία πρέπει να τροφοδοτήσει εκατομμύρια εργοστάσια προσπαθεί να μειώσει τις τιμές βάζοντας τροχοπέδη στους κερδοσκόπους και απελευθερώνοντας στρατηγικά αποθέματα. Εν μέρει η πρακτική αυτή έχει επιτύχει με τον χαλκό, αλλά ο σίδηρος και το ατσάλι για παράδειγμα παραμένουν σε δυσθεώρητα ύψη.

Σύμφωνα με μελέτες και παρά το γεγονός ότι κάποια στιγμή οι στρεβλώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες λόγω της πανδημίας θα λάβουν τέλος, οι τιμές πολλών πρώτων υλών δεν πρόκειται να αποκλιμακωθούν άμεσα.

Ο λόγος είναι ακριβώς η πράσινη μετάβαση. Η εφαρμογή καθαρών μηδενικών εκπομπών εντός ορισμένων προθεσμιών που έχουν θέσει εταιρείες και χώρες είναι μια φιλόδοξη και απαραίτητη δέσμευση προκειμένου να σώσουμε το κλίμα του πλανήτη. Όμως όπως όλα τα πράγματα σε αυτή τη ζωή, έχει το κόστος του.

Από τον διεθνή τύπο η στήλη αλίευσε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα επιστολή προς την Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής του Ηνωμένου Βασιλείου του επικεφαλή των Επιστημών της Γης του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας καθηγητή Richard Herrington. Το συμπέρασμα που βγάζει κανείς από αυτή την επιστολή είναι ότι θα απαιτηθούν τεράστιες ποσότητες φυσικών πόρων προκειμένου να επιτευχθεί η λεγόμενη οικονομία μηδενικών ρύπων.

Αύξηση τουλάχιστον του 20% στην ηλεκτρική ενέργεια για ηλεκτροκίνηση

Καταρχήν θα χρειαστεί μια αύξηση τουλάχιστον του 20% στην ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από την χώρα, ενώ μόνο για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης του Ηνωμένου Βασιλείου θα πρέπει να παραχθούν επί δύο η τρέχουσα συνολική ετήσια παγκόσμια παραγωγή κοβαλτίου, σχεδόν ολόκληρη η παγκόσμια παραγωγή νεοδυμίου, τα 3/4 της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου και τουλάχιστον το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής χαλκού κατά το 2018.

Δεδομένου ότι η πράσινη μετάβαση αποτελεί μια διεθνή συνθήκη και δεν αφορά μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο, είναι κατανοητό ότι οι τιμές πολλών πρώτων υλών είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκλιμακωθούν. Για την ακρίβεια, τις επόμενες δεκαετίες, η παγκόσμια προμήθεια πρώτων υλών θα πρέπει ν’ αλλάξει δραματικά προκειμένου να εξυπηρετήσει την πράσινη μετάβαση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στην επιστολή του ο Richard Herrington επισημαίνει το εξής παράδειγμα: Για την αντικατάσταση όλων των οχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου με ηλεκτρικά οχήματα και υποθέτοντας ότι θα χρησιμοποιηθούν οι πιο λιτές μπαταρίες NMC 811 επόμενης γενιάς, θα χρειασθούν 207.900 τόνοι κοβαλτίου, 264.600 τόνοι ανθρακικού λιθίου (LCE) , τουλάχιστον 7.200 τόνοι νεοδυμίου και δυσπροσίου και επιπλέον 2.322.500 τόνοι χαλκού!

Εν ολίγοις, το Ηνωμένο Βασίλειο για να πετύχει τον στόχο της καθολικής ηλεκτροκίνησης έως το 2035 θα πρέπει να εισάγει ετησίως το ισοδύναμο του συνόλου των ετήσιων αναγκών κοβαλτίου της ευρωπαϊκής βιομηχανίας (!).

Σύντομα αισθητή παγκοσμίως η εξάντληση φυσικών πόρων

Νομοτελειακά λοιπόν η εξάντληση των φυσικών πόρων θα γίνει σύντομα αισθητή παγκοσμίως. Σύμφωνα με την ανάλυση του Richard Herrington, αν προεκτείνουμε τις προβλέψεις για την ηλεκτροκίνηση σε παγκόσμια βάση, τότε για την τρέχουσα προβλεπόμενη εκτίμηση δύο δισεκατομμυρίων αυτοκινήτων παγκοσμίως, η ετήσια παραγωγή θα πρέπει να αυξηθεί για το νεοδύμιο και το δυσπρόσιο κατά 70%, η παραγωγή χαλκού θα πρέπει να υπερδιπλασιαστεί και η παραγωγή κοβαλτίου θα πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον τρεισήμισι φορές για ολόκληρη την περίοδο από τώρα έως το 2050 προκειμένου να ικανοποιηθεί η ζήτηση.

Η παραγωγή μετάλλων όμως απαιτεί και ενέργεια. Μόνο για το Ηνωμένο Βασίλειο το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος της παραγωγής μετάλλων αντιστοιχεί στο 6% της τρέχουσας ετήσιας ηλεκτρικής χρήσης.

Αν επεκτείνουμε τις προβλέψεις για τα 2 δισεκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως, τότε η ενεργειακή ζήτηση για εξόρυξη και επεξεργασία μετάλλων θα αγγίξει σχεδόν 4 φορές τη συνολική ετήσια παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος του Η.Β.

Κατανάλωση κρίσιμων πρώτων υλών για τα φωτοβολταϊκά


Δεν έχει όμως μόνο η ηλεκτροκίνηση αυξημένες απαιτήσεις σε φυσικούς πόρους. Η τρέχουσα τεχνολογία των φωτοβολταϊκών συστημάτων για παράδειγμα βασίζεται στο πυρίτιο υψηλής καθαρότητας, το ίνδιο, το τελλούριο το γάλλιο κ.α. ήτοι πρώτες ύλες που χαρακτηρίζονται ως «κρίσιμες» λόγω της φυσικής ανεπάρκειας ή της δυσκολίας ανάκτησής τους ως δευτερεύοντα παραπροϊόντα άλλων προϊόντων.

Πώς θα αντιμετωπισθεί το πεπερασμένο λοιπόν των φυσικών πόρων του πλανήτη μας; Για να δούμε αν η τεχνολογία δώσει για άλλη μια φορά τη λύση. Μέχρι τότε, νομοτελειακά οι τιμές πολλών μετάλλων θα ακολουθήσουν αυξητική πορεία.

(σ.σ: Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε εδώ).

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.