ΕΕ: Ώρα αποφάσεων για την επιβολή δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα
Shutterstock
Shutterstock

ΕΕ: Ώρα αποφάσεων για την επιβολή δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Η Ευρώπη των 27 βρίσκεται αντιμέτωπη με μια κρίσιμη ψηφοφορία την Παρασκευή σχετικά με το αν θα επιβάλει δασμούς έως και 45% στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, στην πιο σημαντική εμπορική υπόθεση του μπλοκ, η οποία ενέχει τον κίνδυνο αντιποίνων από πλευράς Πεκίνου.

Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία εποπτεύει την εμπορική πολιτική του μπλοκ, πρότεινε οριστικούς δασμούς για τα επόμενα πέντε χρόνια για να αντιμετωπίσει αυτό που θεωρεί ως αθέμιτες κινεζικές επιδοτήσεις μετά από έρευνα κατά των επιδοτήσεων που διήρκεσε ένα χρόνο.

Με βάση τους κανόνες της ΕΕ, η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει τους δασμούς για τα επόμενα πέντε χρόνια, εκτός εάν μια ειδική πλειοψηφία 15 χωρών της ΕΕ που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ ψηφίσει κατά του σχεδίου.

Το Reuters μετέδωσε την Τετάρτη ότι η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Πολωνία θα ψηφίσουν υπέρ, αρκετά για να αποτρέψουν την αποκλειστική πλειοψηφία κατά των δασμών.

Σε περίπτωση που δεν υπάρξει ειδική πλειοψηφία, είτε με τον έναν είτε με τον άλλον τρόπο, η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ μπορεί να εγκρίνει τους δασμούς. Ωστόσο, θα μπορούσε επίσης να υποβάλει τροποποιημένη πρόταση, αν ήθελε να εξασφαλίσει μεγαλύτερη υποστήριξη.

Η κορυφαία οικονομία της περιοχής και σημαντικός παραγωγός αυτοκινήτων, η Γερμανία, θα ψηφίσει κατά της θέσπισης δασμών, δήλωσαν άνθρωποι με γνώση του θέματος στο Reuters αργά το βράδυ της Πέμπτης.

Ποιες χώρες της ΕΕ διαφωνούν με την επιβολή δασμών

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, για τις οποίες η Κίνα αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους, έχουν ταχθεί ιδιαίτερα έντονα κατά των δασμών. Η Volkswagen) δήλωσε ότι είναι «η λάθος προσέγγιση».

Ο υπουργός Οικονομίας της Ισπανίας, προηγούμενος υποστηρικτής των δασμών, ανέφερε επίσης σε επιστολή του προς τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις Ντομπρόβσκις, την οποία είδε το Reuters την Πέμπτη, ότι αντί να επιβάλει δασμούς, η ΕΕ θα πρέπει να «κρατήσει τις διαπραγματεύσεις ανοιχτές... πέρα από τη δεσμευτική ψηφοφορία» για την επίτευξη συμφωνίας σχετικά με τις τιμές καθώς και τη μετεγκατάσταση της παραγωγής μπαταριών στο μπλοκ.

Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ είχε ήδη δηλώσει κατά την επίσκεψή του στην Κίνα ότι η ΕΕ θα πρέπει να επανεξετάσει τη θέση της.

Ορισμένα μέλη της ΕΕ είναι νευρικά για την αντίδραση του Πεκίνου. Σε κινήσεις που θεωρούνται αντίποινα, το Πεκίνο ξεκίνησε φέτος τις δικές του έρευνες για τις εισαγωγές μπράντι, γαλακτοκομικών και χοιρινών προϊόντων της ΕΕ.

Ωστόσο, η στάση των Βρυξελλών απέναντι στο Πεκίνο έχει σκληρύνει τα τελευταία πέντε χρόνια, θεωρώντας πλέον την Κίνα ως δυνητικό εταίρο σε ορισμένα ζητήματα, αλλά και ως ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας που ανέρχεται σε 3 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως, τα οποία έπρεπε να εξαχθούν, είναι διπλάσια από το μέγεθος της αγοράς της ΕΕ. Δεδομένων των δασμών 100% στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, η πιο προφανής διέξοδος για αυτά τα EV είναι η Ευρώπη.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ δήλωσε ότι είναι πρόθυμο να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις για μια εναλλακτική λύση αντί των δασμών με την Κίνα και θα μπορούσε να επανεξετάσει μια δέσμευση τιμής - που περιλαμβάνει μια ελάχιστη τιμή εισαγωγής και συνήθως ένα ανώτατο όριο όγκου - έχοντας προηγουμένως απορρίψει αυτές που προσφέρθηκαν από κινεζικές εταιρείες.

Μια επιλογή υπό διαπραγμάτευση είναι οι ελάχιστες τιμές εισαγωγής που υπολογίζονται με βάση κριτήρια όπως η εμβέλεια, η απόδοση της μπαταρίας και το μήκος του ηλεκτρικού οχήματος, καθώς και το αν είναι δικίνητο ή τετρακίνητο, δήλωσε πηγή που γνωρίζει το θέμα.

Οι δασμοί κυμαίνονται από 7,8% για την Tesla έως 35,3% για την SAIC και άλλες εταιρείες που θεωρείται ότι δεν συνεργάστηκαν με την έρευνα της ΕΕ. Αυτοί οι δασμοί είναι επιπλέον του συνήθους εισαγωγικού δασμού 10% της ΕΕ για τα αυτοκίνητα.