Γιατί η Tesla προβληματίζει τους επενδυτές

Γιατί η Tesla προβληματίζει τους επενδυτές

Μπορεί η μετοχή της Τesla να έχει ενισχυθεί 26% μετά τις δηλώσεις του Musk κατά την ανακοίνωση των εταιρικών κερδών πρώτου τριμήνου, σχετικά με την  παραγωγή προσιτού νέου EV μέχρι τις αρχές του 2025, όμως παρά ταύτα, έχουμε την πεποίθηση ότι οι προοπτικές της εταιρείας έχουν σαφώς αλλάξει προς το χειρότερο. 

Βλέπετε,  η Tesla πλέον αντιμετωπίζει αυξημένο ανταγωνισμό σε όλο τον κόσμο, με αιχμή του δόρατος την Κίνα, ενώ την ίδια στιγμή οι βασικoί ανταγωνιστές της μειώνουν τις τιμές των EV επί μήνες, σε μια προσπάθεια να τονώσουν την πεσμένη ζήτηση.

Διαχωρίζοντας λίγο το momentum της βραχυπρόθεσμης τεχνικής της εικόνας, στο οποίο προφανώς ποντάρουν οι traders- το stop loss είναι στα 122 δολάρια και για να διατηρηθεί ανοδικό απαιτείται σύντομα η ανοδική διάσπαση των 202 δολαρίων- μεσομακροπρόθεσμα η μετοχή δεν έχει καταφέρει ακόμα να βγει από το καθοδικό της κανάλι.

Ξεκινώντας από τα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου,  η επιβράδυνση της ανάπτυξης για την οποία προειδοποίησε η διοίκηση της Tesla τους επενδυτές είναι ήδη εδώ. 

Η εταιρεία ανέφερε πτώση 9% στα έσοδα του πρώτου τριμήνου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση από έτος σε έτος από το 2012. Η πτώση των πωλήσεων μάλιστα ήταν ακόμη πιο απότομη από την πτώση το 2020, η οποία οφειλόταν στη διακοπή της παραγωγής κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Πιο συγκεκριμένα, για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο η εταιρεία ανακοίνωσε έσοδα ύψους 21,3 δις δολαρίων σε σύγκριση με 23,33 δις δολάρια έναν χρόνο νωρίτερα και από τα 22,15 δις δολάρια που περίμεναν οι αναλυτές.

Τα καθαρά κέρδη για το πρώτο τρίμηνο διαμορφώθηκαν σε 1,13 δις δολάρια σε σύγκριση με 2,51 δις δολάρια  ένα χρόνο νωρίτερα. Τουτέστιν η εταιρεία παρουσίασε μείωση καθαρής κερδοφορίας κατά 50%. 

Όσον αφορά τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή,  διαμορφώθηκαν στα 45 cents σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις της Wall Street για 52 cents ανά μετοχή.

Τέλος, όσον αφορά το στοιχείο που ως στήλη δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα, οι ελεύθερες ταμειακές ροές έγιναν αρνητικές το τρίμηνο, με την εταιρεία να αναφέρει έλλειμμα 2,53 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πριν από ένα χρόνο, η Tesla είχε αναφέρει ελεύθερες ταμειακές ροές  ύψους  441 εκατομμυρίων δολαρίων, αριθμός που έφτασε τα 2,06 δισεκατομμύρια δολάρια το τέταρτο τρίμηνο. 

Η εταιρεία απέδωσε το αρνητικό ποσό σε συσσώρευση αποθεμάτων 2,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και κεφαλαιουχικές δαπάνες 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για τις υποδομές AI. Είναι κατανοητό, αλλά τα επόμενα τρίμηνα χρειάζονται αυξημένη προσοχή όσον αφορά την εξέλιξη των ελεύθερων ταμειακών ροών για την εταιρεία.

Βλέπετε, η εταιρεία βρίσκεται σε ένα βασικό σταυροδρόμι. Μπορεί ορισμένοι «ταύροι»  να αναζητούν σημάδια ώστε να αυξήσουν τις θέσεις τους στη μετοχή, όπως για παράδειγμα μια ανοδική διάσπαση των 202 δολαρίων, όμως πέρα του trading, είναι γεγονός ότι γενικότερα η αγορά των ΕVs αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις αυτή τη στιγμή, όπως το ότι:

-η ζήτηση των καταναλωτών μειώνεται, 

-ο ανταγωνισμός θερμαίνεται δραματικά σε αυτόν τον τομέα, και

-οι κρατικές επιδοτήσεις αναμένεται να εξασθενήσουν.

Παρά τις σημαντικές προσπάθειες μείωσης του κόστους, η Tesla συνεχίζει να αντιμετωπίζει σημαντικές πιέσεις στην αγορά όπως κατέδειξαν και τα αποτελέσματα εταιρικής κερδοφορίας για το πρώτο τρίμηνο του 2024. 

Προσθέστε τώρα και τον κίνδυνο του στασιμοπληθωρισμού, που θα μπορούσε να εντείνει τους κινδύνους, για να ολοκληρώσετε ένα πραγματικά δύσκολο παζλ.

Ένα παζλ που οδηγεί πολλούς αναλυτές στην εκτίμηση ότι η μετοχή της Tesla μάλλον είναι  υπερτιμημένη από τη στιγμή που διαπραγματεύεται 63 φορές τα κέρδη της και 45 φορές τα μελλοντικά της κέρδη,  δεδομένου ότι τα τυπικά πολλαπλάσια για την αυτοκινητοβιομηχανία είναι πολύ χαμηλότερα.

Ο αντίλογος εδώ είναι ότι η Τesla δεν είναι απλά μια εταιρεία αυτοκινήτων, αλλά και μια μετοχή λογισμικού και τεχνολογίας, επομένως δικαιούται να εξεταστεί ως μια εταιρεία τεχνολογίας και όχι απλά ως μια αυτοκινητοβιομηχανία.

Το ζητούμενο όμως δεν είναι τι πιστεύουμε εμείς ή ο αντίλογος, αλλά τι πιστεύει η αγορά.

 Και η αγορά δείχνει ότι  παρά την πρόσφατη χρηματιστηριακή ανάκαμψη της από τα 142 δολάρια χάρη στις δηλώσεις του Elon Musk για γρηγορότερη παραγωγή των νέων μοντέλων «στις αρχές του 2025, αν όχι αργά φέτος», αλλά και τις προοπτικές από τις επενδύσεις της Tesla σε υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης και τις συνομιλίες με «μία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία»  προκειμένου  να αδειοδοτήσει το σύστημα υποβοήθησης οδηγού της, το οποίο διατίθεται στην αγορά στις ΗΠΑ ως Full Self-Driving -FSD- η μετοχή εξακολουθεί να παρουσιάζει μία από τις χειρότερες επιδόσεις του S&P 500. Διαπραγματεύεται με πτώση  της τάξης του 56% από την κορύφωση της στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, όταν ήταν πέριξ των 407 δολαρίων. 

Η πτώση της Tesla δεν ευθυγραμμίστηκε με τις εκτιμήσεις κερδών, εν μέρει λόγω των ασθενέστερων από τις αναμενόμενες παραδόσεις. Οι αισιόδοξες παρατηρήσεις του Elon Musk για το μέλλον της Tesla κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των κερδών πρώτου τριμήνου την 23η Απριλίου και τα νέα για πιθανή έγκριση FSD στην Κίνα, παρείχαν μια σύντομη ενθάρρυνση της επενδυτικής κοινότητας. 

Ωστόσο, παρά αυτές τις εξελίξεις, η Wall Street αναθεώρησε τις εκτιμήσεις για τα κέρδη. Οι αναλυτές μειώνουν συνεχώς την εκτίμηση των κερδών της Tesla για το επόμενο έτος. Αυτό δείχνει υψηλότερη αναλογία τιμής/ προθεσμιακών κερδών. Ο λόγος P/E του 2025 αυξήθηκε στο 53,5, από 45 τον Μάρτιο, ξεπερνώντας τα προηγούμενα υψηλά 18 μηνών. (σ.σ: Nα επισημάνουμε  ότι άλλες εταιρείες όπως η General Motors και η Toyota, έχουν χαμηλότερες αναλογίες μελλοντικής τιμής-κέρδους).

Υποφέρει η Tesla από «διάσπαση προσοχής»;

Ουκ ολίγοι αναλυτές διατυπώνουν τις ανησυχίες τους όσον αφορά τις βασικές δραστηριότητες της εταιρείας, καθώς η Tesla φαίνεται να αποσπά την προσοχή της σε άλλα θέματα, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και τα robo-taxi. 

Πολλοί μάλιστα συνδυάζουν  την αναμενόμενη ύφεση με την εστίαση της Tesla στα παραπάνω εγχειρήματα, υποστηρίζοντας ότι κρύβουν και υποκείμενες επιχειρησιακές προκλήσεις. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι οι έλεγχοι από  το Υπουργείο Δικαιοσύνης για φερόμενη παραποίηση της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν ερευνά την Tesla για ελαττώματα του συστήματος αυτόματου πιλότου, πιθανή απάτη σε χρεόγραφα αλλά και εσωτερικές διαμάχες που μας θυμίζουν μια θλιμμένη ιστορία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, εκείνη της Νikola. 

Μέσα από αυτή την οπτική γωνία, για ένα πιο συντηρητικό μέρος της επενδυτικής κοινότητας, ο πιθανός νομικός κίνδυνος για την εταιρεία δεν είναι αμελητέος.

Θα κλείσουμε με μια εκ των σημαντικότερων ερωτήσεων που τέθηκαν στον CEO της εταιρείας κατά την πρόσφατη κλήση κερδών. Ο Elon Musk λοιπόν ερωτήθηκε εάν έχει πρόθεση να εγκαταλείψει την Tesla, λόγω των πολλών θέσεων εργασίας του, όπως η ηγεσία της SpaceX, ο έλεγχος του X -πρώην Twitter-  αλλά και η εποπτεία του πάνω στη λειτουργία και άλλων επιχειρήσεων.

Ο Μusk δεν έδωσε απάντηση. Ανέφερε μόνο διπλωματικά  ότι ξοδεύει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του στη δουλειά και δουλεύει ακόμα και το απόγευμα της Κυριακής.


Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.